Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot and Select Proper Boot Device ?


Anbefalte innlegg

Dette er veldig rart, Jeg ser på Youtube/netflix på senga og sovner ofte med dataen på, Når jeg våkner så står det "Reboot and Select Proper Boot Device" på skjermen.

 

Det er tilsynelatene ingen feil med min data, Den fungerer 100% som den har gjort tidligere og om jeg skrur av og på dataen når det står Reboot and Select Proper Boot Device på skjermen så skrur den seg på som vanlig.

 

Jeg har skrudd av Sleep mode og power down i windows 10 så dataen skal ikke skru seg av eller gå i sleep X antall timer/minutter etter inaktivitet.

 

 

Så hva i svarte skjer her ? 

 

 

Når denne meldingen står på skjermen så skrur jeg bare av og på dataen så er alt som før,

 

Jeg har sjekket Bios og der er alt som det har stått tidligere og alt er koblet til korrekt fysisk.

 

Jeg har 1 Stk SSD med W10 og 1 stk HDD som lagring ( har aldri vært noe Windows på den, og den var ikke koblet til under innstalering av W10 på ssd, Og den står på "Disabled" i boot inne i Bios)

 

Jeg har ingen USB minnepenn med windows koblet til maskinen heller.

 

Jeg skjønner ingen ting, Gutta på komplett skjønner ingen ting, google skjønner ingen ting og de som jobber spesifikt med og fikse div dataproblemer i butikken nær meg har aldri hørt om dette før.

 

hæææ?

 

Andre pc Specs ser du i min signatur om det er relevant.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har prøvd safe mode, du kan få denne meldingen om OS installasjonen er korruptert. Om disken vises i BIOS og dukker opp i boot menu er det iallefall en mulighet.

 

Har du mulighet til å kjøre diagnostikk-verktøy via BIOS på denne?

 

edit: 

 

Når denne meldingen står på skjermen så skrur jeg bare av og på dataen så er alt som før,

 

Betyr dette at du får meldingen gjentatte ganger, eller dukker den opp hver gang du prøver å boote?

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Regner med at du har prøvd safe mode, du kan få denne meldingen om OS installasjonen er korruptert. Om disken vises i BIOS og dukker opp i boot menu er det iallefall en mulighet.

 

Har du mulighet til å kjøre diagnostikk-verktøy via BIOS på denne?

 

edit: 

 

Når denne meldingen står på skjermen så skrur jeg bare av og på dataen så er alt som før,

 

Betyr dette at du får meldingen gjentatte ganger, eller dukker den opp hver gang du prøver å boote?

 

Nei, som sagt så dukker beskjeden opp etter at dataen har stått på gjennom natten ( pga sovning til netflix/youtube ). Og når jeg våkner så står denne beskjeden på skjermen. Og når jeg da skrur av og på maskinen så fungerer den 100% som en Pc skal fungere og det skjer aldri når jeg sitter og bruker maskinen.

Lenke til kommentar

Dette kan fortsatt skyldes overoppheting. Uavhengig om det er en stasjonær eller bærbar. :)

 

Jeg sitter og spiller krevende spill(hardware krevende) mange timer om dagen og har aldri hatt problemer med tempratur, det ville være veldig merklig om dataen skulle bli for varm av at en film/klipp fra youtube står og går noen timer :p

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Dette dukket først opp med Haswell, med innføringen av C6 og C7 'sleep states'. Da trekker CPU'en så lite strøm at mange PSU'er ikke er i stand til å levere det med en stabil spenning, eller de slår seg rett og slett av.

 

Hvis man har gjenbrukt en gammel PSU i en nybygd PC er dette noe man bør være obs på.

 

Et par måter å fikse det på - uten å bytte PSU:

 

1. Disable C6/C7 i BIOS

2. Koble en vifte e.l. på 12V'en fra PSU slik at minimumsstrømtrekket øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Men det er som sagt ikke noe feil med dataen og det gjør ikke noe egentlig at det skjer siden dataen fungerer 100% etter at den har fått en restart, Og det skjer jo tydeligvis bare når dataen ikke er i bruk uansett. Men skal snart flytte dataen fra åpent til lukket kabinett og da trenger den jo noen vifter som øker strømbruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...