Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannproblematikk i kjeller - vurderer lensepumpe


Anbefalte innlegg

Sånn i farten kommer jeg på to alternativer du kan undersøke nærmere. Jeg må understreke at jeg ikke har erfaring med noen av alternativene, dette er brainstorming.

 

1) Et tett plastrør med diameter 2-300 mm, gjennomhullet nederst, så et filter inni røret når det går over fra gjennomhullet til tett, og en lensepumpe øverst i røret. Sørger da for at vannet er noenlunde rent for partikler før det pumpes. Jeg ville ha søkt etter en 230 V lensepumpe (altså ikke 12 V som er beregnet for båt) med nivåvakt/flottør, slik at den starter og stopper selv basert på vannivå. Jeg ville også ha sett nøye på hvilken partikkelstørrelse den tåler, samt hvilken filtre som er innebygget.

 

2) En sandspiss og en pumpe. Sandspiss er et perforert rør med filter, altså som alternativet over, bare bygd som en enhet. Sandspissen kan hamres ned i løsmasser, altså mindre gravejobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kommenterer ditt første avsnitt. Du gir anbefaling til et datablad, som beskriver fuktsikring ved nybygging. Det viser vistnok til en drenskum, eller lite av problemene ved eksisterende bolig. Det hadde nok vært bedre å anbefale NBI 727.121.

 

Godt poeng angående nybygg vs. eksisterende. Jeg kjenner ikke til 727.121, og har ikke tilgang til det her jeg er nå, men det er sikkert også veldig nyttig lesestoff for mflage.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har tenkt litt mer her. Er det ikke sånn at alt dette vannet som står under muren her nødvendigvis må stå i et visst trykk. Og hvis man da åpner opp et hull i gulvet for å da forsøke å pumpe unna dette vannet, så vil det bare føre til at man i praksis ender opp med å måtte drenere hele gården gjennom dette lille hullet? Altså at jeg aldri i verden klarer å ta unna alt dette? Er det rett og slett gjennomførbart?

 

Noen som har forslag til noen personer man faktisk kan plukke opp telefonen og diskutere dette med?

Endret av mflage
Lenke til kommentar

Dette kommer an på hvilke masser det er i gården. Dersom det er ny sprengstein uten jord vil jo alt vannet renne fritt mot hullet ditt. Dersom så er tilfelle kan du jo grave hullet utenfor huset. Ingenting hadde vært bedre.

 

Mest sansynlig er det en blanding av jord og skit som demmer opp. Dermed vil ikke vannet renne så fort til hullet. Men du vil fjerne vanntrykket i jorden som presser seg inn i kjelleren. Lag hullet der du tror det er størst vanntrykk. Kanskje må du lage to stk i bakkant for å komme i mål. 

 

Ved å gjøre dette vil du få vite mer om grunnforholdene og du har mer info for å prorsjektere fremtidig drenering rundt 

Lenke til kommentar

 

Mest sansynlig er det en blanding av jord og skit som demmer opp. Dermed vil ikke vannet renne så fort til hullet. Men du vil fjerne vanntrykket i jorden som presser seg inn i kjelleren. Lag hullet der du tror det er størst vanntrykk. Kanskje må du lage to stk i bakkant for å komme i mål. 

 

Snakker vi nå om å lage disse hullene i eller utenfor huset? Skjønte ikke helt det avsnittet der... :) Og hvordan kan jeg foreta en kvalifisert gjetning på hvor det er størst vanntrykk?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Pukk / stein: lag hull utenfor

 

Jord /stein: inni kjellwren.

 

Størst vanntrykk: Det du ser vann / fukt komme inn i kjeller

 

Plukker opp denne tråden på nytt igjen. Det du sier nå er at hvis grunnforholdene stort sett er jord og stein, så kan man "trygt" lage hullet inne i kjelleren, da vannet ikke vil renne fort nok dit for å skape problemer. Men hvis det er sånn at grunnforholdene består stort sett av pukk/stein, så kan det være forbundet med en viss risiko å lage hullet inne i kjelleren da vannet kan søke veldig fort dit og gjøre at man får problemer med å ta unna med en pumpe. Forstod jeg det sånn ca. riktig?

 

Vel, hvor vannet/fukten kommer inn i kjelleren er jo opp fra gulvet, da...? :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
On 9/30/2016 at 10:00 AM, Frank Drebin said:

2) En sandspiss og en pumpe. Sandspiss er et perforert rør med filter, altså som alternativet over, bare bygd som en enhet. Sandspissen kan hamres ned i løsmasser, altså mindre gravejobb.

6 år siden sist. Og plutselig var vi her igjen. Har funnet bilde av denne sandspissen, men skjønner ikke helt hvordan vannet pumpes opp. Dunker man ned denne sandsspissen, vil jo "rørdelen" stå nede i massene? Vannet likeså? Man ønsker jo å få vannet opp et sted, og i stort nok volum, til at det er noe man kan pumpe opp?

Lenke til kommentar
mflage skrev (2 timer siden):

6 år siden sist. Og plutselig var vi her igjen. Har funnet bilde av denne sandspissen, men skjønner ikke helt hvordan vannet pumpes opp. Dunker man ned denne sandsspissen, vil jo "rørdelen" stå nede i massene? Vannet likeså? Man ønsker jo å få vannet opp et sted, og i stort nok volum, til at det er noe man kan pumpe opp?

Her er en prinsipptegning:

images.png.f347f71d8dbefe49bfa1accf0bd59530.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...