Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Lys blir borte og vibrerer under kjøring-Toyota


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Mårn!

 

Jeg har en Toyota Avensis D4D (T25), 126hk Turbo diesel. Lysene kan plutselig bli borte ganske så ofte. Jeg legger selvsakt ikke merke til dette da det er lyst ute, men om kvelden så slår lysene seg av under kjøring. Både høyre og venstre side, noen ganger samtidig også. Lysene vibrerer en liten stund før de slår seg av og jeg må da vri på lysbryteren frem og tilbake for at de skal slå seg på igjen. Dette har skjedd flr også, men nå blir det bare verre o verre.

 

Hva kan problemet være? Jeg har sjekket etter løse ledninger, men siden lysene oppfører seg på denne måten så må det jo være noe annet? Jeg vet ikke.

 

Noen forslag?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samboeren har hatt problemer med at et lys plutselig kutter..

Hun har også Avensis T25.. Det er en 2008 modell, med original xenon.

Her var det lykta på førersida som begynte å tulle.. og vi byttet pære, da gikk det vel ca ei uke før problemet var tilbake.

Og til slutt nærmet det seg eu-kontroll.. og vi måtte fikse det.

Kontaktet Toyota for å høre om dem kunne skaffe en ny ballast/styringsmodul for xenon pære.. Da fikk jeg til svar at dem omtrent ikke visste hva dette var.. og gav meg et prisoverslag på ny lykt med pære, dette kom på noe mellom 7 og 8.000kr..

Så.. løsningen ble å kjøpe en universal D4S ballast, denne kom vel på 6-700kr fra ei norsk side, med 1 eller 2 års garanti.

Klippet kabelen bakpå lykta, og loddet denne på ballasten.

Borret hull i dekslet på baksida av lykta og tok den nye xenon kabelen inn der, siden denne ballasten er noe større enn den originale, + at om man skal ha ut den originale så må støtfangeren løsnes, lykta må tas ut, og hele lykta må demonteres, siden det er så trangt inni lykta at man ikke klarer å få ut tilkoblingen til xenon pæra.
Dette er noe jeg erfarte selv.. så når den andre skal byttes så klipper jeg bare kabelen på baksida av lykta, uten å demontere noe som helst :)
Burde klare hele jobben på 15-30 minutter neste gang :)

 

Ikke hatt et problem med lykta etterpå, og den gikk igjennom eu-kontroll :)

Men.. den andre lykta har begynt med det samme tullet.. så det må nok gjøres der etterhvert også.

 

*EDIT*

Må legge til at vi la merke til at lyset kuttet en gang i blant, og vi slo det av og på, og det fungerte fint igjen, akkurat som du også sier.

Men for hver dag, så ble tiden bare kortere og kortere til det kuttet igjen.. På slutten gikk det bare minutter før det kuttet igjen.

Endret av J@9
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, og takk for at det finnes en litt rimligere løsning. Du beskriver det som skjer meg nå, lysene slår seg av hyppigere nå en før. Du husker vel tilfeldigvis ikke hvilken nettside du bestilte universal D4S ballasten? Som du brukte til din bil. Jeg har også en 2008 T25.

Lenke til kommentar

Kjøpte den fra dioder.no, da det var dem som hadde billigst ballaster :)
http://www.dioder.no/products/d4s-d4r-ballast-canbus-pro-1068-35w-9-32v

Pærer kjøpte vi på ebay, da dem er svindyre i norge.. ligger vel på 800-1800kr pæra i norge.. på ebay som lå dem på ca 320kr for et sett med 2 pærer, inkludert frakt.. og det står nøyaktig det samme på dem, som det gjorde på pærene som satt i bilen når jeg byttet dem for samboeren :p

Men.. teoretisk kan man vel kjøpe D2 ballaster, og gå over til D2S pærer.. dem er billigere enn D4S pærer.. og dem passer i lykta.. men om det er lovlig vet jeg ikke..

Grunnen til at jeg vet at dem passer, er pga feilkjøp første gangen.. jeg sjekka biltema sida, om dem skulle ha det til å være D2S på den bilen.. og da var jeg tilfeldigvis innom Jula, og kjøpte med derifra.

Pæra passa perfekt, og lyste helt fint.. i ca 30 sekunder.. da ble det mørkt..

Etter litt googling så fant jeg ut at bilen skulle ha D4S, og at forskjellen på pærene var voltstyrken når den hadde tent og stabilisert seg.. D4S ligger på rundt 40V, mens D2S skulle ha det dobbelte.. så det var jo ikke rart den slukka etter 30 sekunder.. men pæra tok heldigvis ikke skade av det, og jeg solgte den videre for samme pris, til en som plutselig trengte den :)

 

*edit*

Om du ser bakpå lykta så ser du en rød og en sort kabel som går inn, i nærheten av "hovedtilkoblingen".. Det er den røde og sorte som er til xenon ballasten :)
Sitter også ei hurtigkobling noen få cm unna lykta, for denne kabelen.. Så jeg klippa den bare bakpå lykta, og beholdt hurtigkoblinga.. så om man noen gang må bytte lykta, så har jeg ikke ødelagt ledningsnettet i bilen :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Kjøpte den fra dioder.no, da det var dem som hadde billigst ballaster :)

http://www.dioder.no/products/d4s-d4r-ballast-canbus-pro-1068-35w-9-32v

 

Pærer kjøpte vi på ebay, da dem er svindyre i norge.. ligger vel på 800-1800kr pæra i norge.. på ebay som lå dem på ca 320kr for et sett med 2 pærer, inkludert frakt.. og det står nøyaktig det samme på dem, som det gjorde på pærene som satt i bilen når jeg byttet dem for samboeren :p

 

Men.. teoretisk kan man vel kjøpe D2 ballaster, og gå over til D2S pærer.. dem er billigere enn D4S pærer.. og dem passer i lykta.. men om det er lovlig vet jeg ikke..

Grunnen til at jeg vet at dem passer, er pga feilkjøp første gangen.. jeg sjekka biltema sida, om dem skulle ha det til å være D2S på den bilen.. og da var jeg tilfeldigvis innom Jula, og kjøpte med derifra.

Pæra passa perfekt, og lyste helt fint.. i ca 30 sekunder.. da ble det mørkt..

Etter litt googling så fant jeg ut at bilen skulle ha D4S, og at forskjellen på pærene var voltstyrken når den hadde tent og stabilisert seg.. D4S ligger på rundt 40V, mens D2S skulle ha det dobbelte.. så det var jo ikke rart den slukka etter 30 sekunder.. men pæra tok heldigvis ikke skade av det, og jeg solgte den videre for samme pris, til en som plutselig trengte den :)

 

*edit*

Om du ser bakpå lykta så ser du en rød og en sort kabel som går inn, i nærheten av "hovedtilkoblingen".. Det er den røde og sorte som er til xenon ballasten :)

Sitter også ei hurtigkobling noen få cm unna lykta, for denne kabelen.. Så jeg klippa den bare bakpå lykta, og beholdt hurtigkoblinga.. så om man noen gang må bytte lykta, så har jeg ikke ødelagt ledningsnettet i bilen :)

Hei, Beklager sent svar. Takk for tipset.

 

Siden den ballasten er for stor, hvor har du plassert den nye? Utenfor ett sted og lot den gamle sitte igjen?

Lenke til kommentar

Har fjernet den gamle, men det var bare pga av jeg alikevel hadde ut hele lykta ;)
Neste gang dropper jeg det.

Husker ikke helt hva jeg festet den i nye i, men mener å huske jeg bare stripset den fast i et rør/slange eller ei kabelklynge ;)
Borret bare hull i dekslet du tar av for å skifte pære. og tok den nye xenoen kabelen inn der og koblet den til pæra.. Strøm inn til ballasten henter du bare fra original nettet, ved å klippe av kabelen bakpå lykta.

 

Mulig det finnes bedre ballaster som får plass i lykta, men da må hele lykta også demonteres.

Du får forøvrig tak i brukte og refurbished ballaster på ebay.. men da har man jo ikke noe garanti igjen.. og med frakt, moms og tollgebyr så er du oppe i ca samme pris som du må gi for en sånn universal ballast med frakt, som også har 2 års garanti :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Regner med at du har løst problemet nå, men her er ihvertfall min løsning ;)

God jul og godt nytt år :D Beklager UTROLIG sent svar, men det tok litt tid før jeg fikk ut fingeren. Gjorde som som vist på bildene. Alt fungerer som det skal nå. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lenge siden jeg gjorde dette nå, men ut fra hukommelsen sånn kjapt:

1: Kjøp universal ballast for D4 pære (muligens like greit å kjøpe 2, så har du til andre sida når den trengs).
2: Finn kabelen som går inn i lykta og klipp denne (helst etter hurtigkobling så du ikke ødelegger kabelnettet i bilen), dette skal være en 2 pins kabel.

3: Skjøt den sammen med strøm inn til ny ballast.
4: Borr hull i dekslet på lykta, så du får inn kabelen fra den nye ballasten, og koble denne til pæra.

5: Finn et egnet sted å feste ballasten så den ikke slenger rundt.

6: Strips fast kabler så det blir godkjent på EU-kontroll, dem kan være veldig strenge på løse kabler.

 

Skulle det være dårlig plass inne i lykta så kan man fint klippe av den kabelen som går opp til pæra fra original ballasten inni lykta.

 

Bilen til samboeren har vel vært på 2 eu-kontroller med disse ballastene nå og ingen har sagt noe :)

Fikk riktignok feil på siste eu-kontroll, men da klaget dem på fargeforskjell og byttet ei pære.. det er forøvrig veldig fargeforskjell nå også.. så jeg skjønner ikke helt hva problemet var :p
Pærene var riktignok billig pærer fra ebay.. men dem gikk igjennom første gangen.

Nå er det vel ei ebay pære og ei dyr pære fra verkstedet som sitter i.

Har ikke hatt noe problemer med lyset annet enn dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...