Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - Polljen - 8mm Fisheye f/2.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bildet var egentlig forkastet fra min side, men jeg velger likevel å ta det med i festen

(for de som måtte ønske å lide seg gjennom et lite foredrag om hvorfor, så kan de åpne spoileren  :hmm: .

 

Torsdagen var den et fint men kortvarig nordlys i her hos meg, og når jeg hadde kommet frem til mitt utvalgte sted så var det mer eller mindre over.
Men det var et greit sted å teste objektivet så jeg rigget meg likevel opp, og så kom feilene ett etter ett.
Jeg hadde glemt utløsersnoren så "bulb" var ikke så aktuelt. 2 sekund fant jeg ut var for kort, så jeg fant ut jeg skulle teste automatikken som da betød 30 sekunders lukkertid (som var i meste laget).
Etter å ha tatt noen bilder som jeg syntes var brukbare (ved visning på kamera) så oppdaget jeg at jeg hadde glemt å stille fokusen riktig, så de bildene måtte forkastes.

Når jeg så fikk stilt fokus på uendelig, så kom andre "feilkilder". En annen "fotograf" som stod i yttergrensen av mitt brede motivområde fikk litt småproblemer og tok frem en lykt for å finne ut av det, samtidig så kom det en bil der billyktene lyste opp motsatt side av motivområdet (dette kan sees på steinene i nederste hjørne av bildet).

Jeg pakket sammen, dro hjem, la de få bildene inn på maskinene, konstaterte at de første bildene var ubrukelige p.g.a. fokusavstand og de andre like ubrukelige p.g.a. uønskede lyskilder.
Konklusjonen var at jeg gjør et nytt forsøk (uten nordlys) nå i helgen, men siden det nå ser ut til å skye over så velger jeg å kikke over bildene en gang til. Er fremdeles misfornøyd, men registrerer så noen prikker på himmelen som utgjør det som vel er det mest universielt kjente stjernetegnet "Karlsvognen" og finner ut at jeg må gjøre et forsøk.
Med litt beskjæring og litt "pushing" på diverse slidere i LR, så får jeg noe som for meg er noenlunde akseptablet.

Jeg har fremdeles lyst til å gjøre et nytt forsøk på å få et bedre resultat (da tenker jeg lukkertid og mangel på eksterne forstyrrelser), men samtidig så funderer jeg på når jeg får skyfri himmel og Karlsvogna i en så fin posisjon.

 

PS!!

Et annet punkt ved mitt bidrag er at min redigeringsskjerm er stilt inn noe "mørkt" slik at jeg skal slippe "problemer" med mørke utskrifter på min skriver. Bakdelen er at mine bilder kan fremstå som noe lysere (enn jeg har planlagt) på mange andre skjermer. Samtidig er det ett fordel med "lysere" skjermer når det gjelder dette bildet, antydningene til Nordlys er mer fremtredende :) 

 

 

Uke 2 bilde 3.

Karlsvognen (kanskje hele Store Bjørn) over Måløy.

(pluss antydninger til Nordlys)

 

30206637412_9a2b94db34_z.jpg

Stars at night by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Fuji X-T1 Samyang 8mm

1/30 f/2.8 ISO 100

Lenke til kommentar

Uke 3 bilde 1

 

Småbåthavn

 

30268705652_90b5f5f8e0_z.jpg

Marina by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

Et vanlig  oversiktsbilde over vår lokale småbåthavn er rett og slette kjedelig å se på, så jeg har valgt å fokusere på den originale "piren", med en viss "Fisheye-innramming" og med antydninger til at det også finnes et par nyere "pirer" i havnen.

 

Jeg har også valgt å gjøre bildet kvadratisk da det ble mye himmel og betong, øverst og nederst i bildet.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Uke 3 Bilde 2

 

Hjørnet av en gammel steinmur

(fjøsmur)

 

 

29775812964_d087220993_z.jpg

The corner of an old stone wall by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

 

 

Valgte svart hvitt i dag og lærte også noe nytt i Lightroom.

Siden jeg sjelden lager sluttresultater i s/h så blir det ikke eksperimentert så mye med LR i så måte, men der jeg i dag kikket gjennom de diverse alternativene nedover i LR så "oppdaget" jeg at det tross alt er mulig å "redigere" de originale fargene selv om bildet er konvertert til gråtoner/svart/hvitt.

For meg så gjorde det at jeg, i stedet for å få en mørk "grøt" som ramme langs muren, kunne fremheve det opprinnelige grønne (ikke minst bregnene) som gav meg en bedre følelse for resultatet.

 

Det jeg først og fremst er misfornøyd med er den "utbrente" himmelen (eller rettere sagt skydekket), men jeg klarte ikke å få et tilfredsstillende resultat der gjennom de tilgjengelige spakene i LR.

 

PS!! er det et nebb (munn) jeg ser i fronten?

Lenke til kommentar

Jeg syntes det så ut ut som en kjempefisk som kom svømmende mot meg. Du fikk fint frem bregnene med behandlingen i Lightroom. Jeg sliter også med kjedelig himmel om dagen, tipset til til BjørnÅgeS kan anbefales, det gir i alle fall litt mer liv til bakgrunnen. Det er bare å prøve seg fram med spakene her også.

Lenke til kommentar

Småbåthavn: Bortsett fra de to stolpene er det neimen ikke mye som sladrer om fisheye her. Kvadratisk format passer fint til motivet. Bakgrunnen (inkludert himmelen) gjør mye for at det ikke bare er et "båthavnbilde".

 

Gammel steinmur: Litt følelesen av at den glefser etter meg ja. Mange fine detaljer/strukturer i steinene.

Lenke til kommentar

Eksperimenterte litt i natt med å bruke vidvinkelen til å ta et "panorama-bilde" i en eksponering istedet for flere eksponeringer som må syes sammen ved bruk av et litt mer normalt objektiv.

 

Jeg har beskåret bildet i topp/bunn (4:1) for å få panoramaformatet, men det er ikke beskåret noe på sidene.

 

Her på bildet så ser vi hurtigruteskipet M/S Nordlys komme inn på havna (Måløy).

 

Jeg prøvde med noen få forskjellige lukkertider, siden det blir et kompromiss mellom å få nok lys fra land samtidig som at skipet ikke blir en for lang lysende strek. Valget falt på en lukkertid på 8 sekunder.

 

 

Uke 4 Bilde 1

Port at night

 

30393244112_ebd86b18e3_z.jpg

Port at night by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

Lenke til kommentar

Synd at skipet ble så lyst, men et pent bilde uansett. Fascinerende med alle lysrefleksjonene.

Etter å ha studert det litt mer så er jeg enig i at skipet er i lyseste laget. Jeg tror faktisk at jeg skal prøve å tone det litt ned i etterbehandlingen. I tillegg skal jeg prøve å legge ut et par alternative bilder i en spoiler uten hurtigruten. Jeg har noen alternativer der fisheyens kurver kommer til sin rett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...