Gå til innhold

Her kjører toget for første gang gjennom Holmestrand stasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal sies at reisetiden mellom Tønsberg og Oslo S er nede i 82 minutter på ordinære avganger, og har vært det i flere år allerede. Det er bare noen rushtids-avganger som bruker 2-8 minutter lenger tid (halvannen time).

Ellers er vel tanken at alle tog i trafikk som kjører Tønsberg - Oslo S (også de som stopper på alle stasjonene i Vestfold) skal klare reisen på 63 minutter i 2024, ikke bare de raskeste (noe artikkelen gir inntrykk av). Tanken med ekspress-avgangene som starter opp i år er å kunne tilby en reisetid nærmest mulig det målet allerede nå.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

250 km/ t igjennom Holmestrand stasjon .Skal jaggu være kjapp i vendingen ved på- og avstigning da!! :-D

Ser overhodet ikke noe problem. En 747 lander i 260 km/t. Hvis du klarer å bremse før du er i enden av plattformen, og anser dette som et kontrollert kræsj, tror jeg at adrenalinrushet alene kan få flere til å velge toget.

Lenke til kommentar

Veldig god artikkel, er det mulig å få film fra oslo S til ski med det nye tunnelene? Ikke ofte jeg reiser den strekningen, så blir spennende å se hvordan det ser ut.

 

Hadde vært gøy å få 3d aminmasjoner slik man kan se over tunellene hvordan det ser ut.

 

Nye Oslo S - Ski vil jo ikke være klar for trafikk før i 2021, så det er fortsatt ett stykke unna at man vil kunne se tilsvarende video derfra. 

 

Jernbaneverket har allerede en animasjon liggende ute hvor de viser frem Oslo-Ski. (Men jeg vil personlig anbefale å dempe lyden...)

 

 

Flere andre videoer og animasjoner fra det prosjektet er tilgjengelig her: http://www.jernbaneverket.no/Prosjekter/prosjekter/follobanen/om-follobaneprosjektet/Filmer-om-Follobanen/

 

250 km/ t igjennom Holmestrand stasjon .Skal jaggu være kjapp i vendingen ved på- og avstigning da!! :-D

 

Heldigvis bare evt. fremtidige ekspresstog som skal suse forbi folk på plattformen i den farten. ;) Det ligger nok fortsatt 10-30 år frem i tid.

 

Slik de planlegger vil man fra Holmestrand kunne hoppe på et tog en gang i kvarteret når hele Vestfoldbanen er bygd ut i 2030. Noe som vil bli et frekvens-tilbud som er fire ganger bedre enn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Sånn skal det bygges! IKKE gå under denne standarden noe som helst sted jernbanen utvides. Forøvrig veldig smart å legge stasjonbygget under bakken sånn at en er skjermet for vær og vind.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En annen fordel med å legge stasjonen i fjell, er at de som bor oppe på platået får enklere tilgang til stasjonen. Og til Holmestrand sentrum. Det er bygget en heis opp til platået, der det bor veldig mange folk.

Lenke til kommentar

 

250 km/ t igjennom Holmestrand stasjon .Skal jaggu være kjapp i vendingen ved på- og avstigning da!! :-D

Ser overhodet ikke noe problem. En 747 lander i 260 km/t. Hvis du klarer å bremse før du er i enden av plattformen, og anser dette som et kontrollert kræsj, tror jeg at adrenalinrushet alene kan få flere til å velge toget.

Tja, om det blir som i overskriften: toget kjører GJENNOM stasjonen..ikke til..??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Veldig god artikkel, er det mulig å få film fra oslo S til ski med det nye tunnelene? Ikke ofte jeg reiser den strekningen, så blir spennende å se hvordan det ser ut.

 

Hadde vært gøy å få 3d aminmasjoner slik man kan se over tunellene hvordan det ser ut.

 

Nye Oslo S - Ski vil jo ikke være klar for trafikk før i 2021, så det er fortsatt ett stykke unna at man vil kunne se tilsvarende video derfra. 

 

Jernbaneverket har allerede en animasjon liggende ute hvor de viser frem Oslo-Ski. (Men jeg vil personlig anbefale å dempe lyden...)

 

 

Flere andre videoer og animasjoner fra det prosjektet er tilgjengelig her: http://www.jernbaneverket.no/Prosjekter/prosjekter/follobanen/om-follobaneprosjektet/Filmer-om-Follobanen/

 

250 km/ t igjennom Holmestrand stasjon .Skal jaggu være kjapp i vendingen ved på- og avstigning da!! :-D

 

Heldigvis bare evt. fremtidige ekspresstog som skal suse forbi folk på plattformen i den farten. ;) Det ligger nok fortsatt 10-30 år frem i tid.

 

Slik de planlegger vil man fra Holmestrand kunne hoppe på et tog en gang i kvarteret når hele Vestfoldbanen er bygd ut i 2030. Noe som vil bli et frekvens-tilbud som er fire ganger bedre enn i dag.

 

Synd at denne har så elendig bildekvalitet, ser ut som 420p eller det som kalles standard analog kvalitet.

Men var noe slik jeg mente, gjerne i 4k.

Lenke til kommentar

Tja, om det blir som i overskriften: toget kjører GJENNOM stasjonen..ikke til..??

I dag stopper det tog en gang i timen ved Holmestrand. Det kommer til å stoppe oftere i fremtiden uansett. Fra 2024 er vel målet en gang i halvtimen, mens det i 2030 er hvert kvarter.

 

Når det er snakk om å kjøre gjennom stasjonen i 250km/t er det snakk om fremtidige ekstra "lyntog" over Vestfoldbanen som vil kjøre videre til sørlandsbyene over en evt. Grenlandsbane i fremtiden. Ett tidligere alternativ er om det likevel kommer forbedret togmateriell som kan kjøre 250km/t Oslo - Tønsberg før det. Dagens nye Flirt-tog fra NSB klarer 200km/t og er "helt nye", men det kan jo tenkes at Flytoget etter 2024 vil kunne utvide strekningen sin til Tønsberg / Torp og dermed vil sette inn tog som kan kjøre 250km/t gjennom tunellen. 

 

For å kunne ta ut den farten noe særlig tror jeg hvert fall Nykirke - Barkåker må være ferdig og man bør antakeligvis se om det kan gjøres forbedringer for å øke farten på Sande-parsellen nærmest Holmestrand. Uansett vil nok tidsgevinsten på 250km/t kontra 200km/t være relativt liten (man sparer mest på å ikke stoppe). Da tror jeg det ville gitt mer tidsbesparelse å hente ved å utbedre Lieråsen tunell til å takle 200km/t i stedet for dagens 130, bygge ny Oslo-tunell frem til Lysaker og slå sammen de to stasjonene Brakerøya og Lier.

 

Likevel føler jeg det er viktig at man ikke ser seg blind på å kjøre fortest mulig for enhver pris og dermed bygge vekk stasjoner. Jeg mener det er minst like viktig at toget kan brukes som et pålitelig og kjapt bærebjelke-tilbud for annen kollektivtrafikk også utenfor Oslo-området, og ikke bare for de som skal inn og ut av storbyene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, om det blir som i overskriften: toget kjører GJENNOM stasjonen..ikke til..??

I dag stopper det tog en gang i timen ved Holmestrand. Det kommer til å stoppe oftere i fremtiden uansett. Fra 2024 er vel målet en gang i halvtimen, mens det i 2030 er hvert kvarter.

 

Når det er snakk om å kjøre gjennom stasjonen i 250km/t er det snakk om fremtidige ekstra "lyntog" over Vestfoldbanen som vil kjøre videre til sørlandsbyene over en evt. Grenlandsbane i fremtiden. Ett tidligere alternativ er om det likevel kommer forbedret togmateriell som kan kjøre 250km/t Oslo - Tønsberg før det. Dagens nye Flirt-tog fra NSB klarer 200km/t og er "helt nye", men det kan jo tenkes at Flytoget etter 2024 vil kunne utvide strekningen sin til Tønsberg / Torp og dermed vil sette inn tog som kan kjøre 250km/t gjennom tunellen. 

 

For å kunne ta ut den farten noe særlig tror jeg hvert fall Nykirke - Barkåker må være ferdig og man bør antakeligvis se om det kan gjøres forbedringer for å øke farten på Sande-parsellen nærmest Holmestrand. Uansett vil nok tidsgevinsten på 250km/t kontra 200km/t være relativt liten (man sparer mest på å ikke stoppe). Da tror jeg det ville gitt mer tidsbesparelse å hente ved å utbedre Lieråsen tunell til å takle 200km/t i stedet for dagens 130, bygge ny Oslo-tunell frem til Lysaker og slå sammen de to stasjonene Brakerøya og Lier.

 

Likevel føler jeg det er viktig at man ikke ser seg blind på å kjøre fortest mulig for enhver pris og dermed bygge vekk stasjoner. Jeg mener det er minst like viktig at toget kan brukes som et pålitelig og kjapt bærebjelke-tilbud for annen kollektivtrafikk også utenfor Oslo-området, og ikke bare for de som skal inn og ut av storbyene. 

Ja, det ser ut til at en rundt Oslo har "landet" på 250 km / timen. Jeg synes det er litt synd, men forståelig. Det ville nok blitt veldig dyrt om en skulle dimensjonert for TGV hastigheter på 320 km / timen. Ikke ville vi vel kjøpt så dyre tog sett heller. En annen faktor er at luftmotstanden øker en god del når en øker hastigheten over 250 km/timen. For et land som Norge, med en del tunneler, så er nok det en viktig faktor. Større tverrsnitt i et fjell øker prosjekt kostnaden en god del sikkert. For et regions tog, så holder vel sikkert en hastighet på 250 km/timen, men for et fremtidig nasjonalt hurtig tog, så blir det litt sent. Nå ser det vel egentlig ut til at satsing på en nasjonal lyn tog løsning er lagt litt i skuffen. Det blir vel for dyrt, hvilket er litt synd. Så det mest realistiske er vel om en trekker regions tog satsingen sørover mot kr.sand fra Tønsberg den ene veien, og Nordover fra Lillehammer mot Trondheim den andre veien. Kanskje burde man vedtatt slike planer ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har vært så heldig og ha vært på omvisning på den nye stasjonen i Holmestand.

 

Har ikke sett noe liknende verken i Europa eller USA. Det næmeste en kommer er visstnok stasjonen i Monaco.

 

Når det gjelder hastigheten på bare 250 km/t så vil jeg kommentere følgende. Har såvidt kjørt en tur med TGV fra Marseille til Lyon og tilbake for jeg ville prøve.

 

TGV kjører fort det er riktig, men det er også relativt lange strekk i bynære områder hvor det slettes ikke går fort. Så hva snitthastigheten reelt blir er jeg usikker på.

 

Målte med GPS sittende ved vindu i 280 km/t. Støyen øker merkbart over 250 km/t. Vel det bråker ikke så ille, men hopper litt av og til slik som det gjør i fly. Så noe skjer absolutt med luftmotstanden.

 

Jeg vil heller si det slik at jeg ville prioritert å kunne holde farten opp enn å ha maksfart og dermed er løsningen på Holmestand stasjon egentlig svært bra. Det er snorrette skinner og en får samme følelsen som å se europeiske høyhastighetsskinnegang. I norsk sammenheng er dette helt rått. Det er ikke slik jeg er vant til å se norsk jernbane.

 

Holmestrand stasjon er verdt et besøk i seg selv når det åpner. Har vært i store byer både og europa og USA, men noe slikt som Holmestand stasjon har jeg ikke sett noe sted. Det nærmeste jeg som jeg har sett er t-banen i Washington D.C. Største jernbanestasjonen i Paris har jeg vært i. Den er for det meste et lappeteppe av korridorer og er slett ikke helhet. Holmestrand stasjon er gjennomført hele veien.

 

Ser ut som det er dimensjonert for en million menneskjer i innbyggertall.

 

Likevel. Det blir nå slik for perronger må ha en viss lengde og da blir det slik.

 

Ta turen til Holmestrand og kikk når det blir ferdig. Det er verdt turen.

 

Jeg ble iallefall omtrent målløs da jeg ser hva de får til. Det er ganske sjelden for jeg har vært en del steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...