Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Avensis T25 2008, TRC OFF, ABS og VSC lyser, + problemer med spylervæskemotor til bakruta


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Samboeren har en Toyota Avensis T25 2008 modell.

Denne har utviklet noen feil som jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne med.

Første del av problemet er at TRC OFF, ABS og VSC pærene lyser..
Hu er usikker på om dem kommer og går.. Da hu egentlig ikke har tenkt så mye over dem.

Tidligere idag mener jeg å huske at det kun var TRC OFF og ABS som lyste.

 

Har et par billige kina OBD2 adaptere.. men får ingen av dem til å fungere som dem skal.

Den ene er USB, og det fulgte med noe VAG-COM software.. så jeg regner med at denne er temmelig utelokket uansett.

Den andre er med bluetooth, og på mobilen får jeg kontakt igjennom Torque-lite, og jeg får opp info fra bilen.

Men når jeg prøver å lese ut feilkoder, så finner den ingen ting.

Har også prøvd Carista, som jeg har hatt hell med tidligere, men da med en annen OBD2 leser.

Men det ser ikke ut til at denne kombinasjonen fungerer.. Den jobber til 25% for så å gi beskjed om at den ikke klarer å koble seg til.

 

 

 

Problem nr 2, er at spylervæske pumpa til bakruta ikke fungerer.

Har søkt litt på nett ang plassering av denne, og det kan se ut som om den sitter bak dekslet i hjulbuen på passasjersiden, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De billigleserne tar vel stort sett bare motor og ikke ABS/TRC/etc.? Iallfall har jeg opplevd det på noen andre / eldre Toyota (2001-2002 modeller).

Stemmer det, min tar kun motor, klarer ikke SRS, ABS eller annet. Den leser også ut kun standardkoder for motoren, ikke ekstra koder som produsenten av bilen har lagt inn i tillegg. Beste er nok å kjøre innom et merkeverksted og få lest ut alle kodene. Det er solgt en del slike biler, og det kan også være at verkstedet har vært borti denne feilen før, og vet hva som er feil. Uansett, slik du beskriver feilen, vil jeg anta at det er en ABS/ESP-sensor som er defekt, eller har dårlig forbindelse i en kontakt.

Lenke til kommentar

 

De billigleserne tar vel stort sett bare motor og ikke ABS/TRC/etc.? Iallfall har jeg opplevd det på noen andre / eldre Toyota (2001-2002 modeller).

Stemmer det, min tar kun motor, klarer ikke SRS, ABS eller annet. Den leser også ut kun standardkoder for motoren, ikke ekstra koder som produsenten av bilen har lagt inn i tillegg. Beste er nok å kjøre innom et merkeverksted og få lest ut alle kodene. Det er solgt en del slike biler, og det kan også være at verkstedet har vært borti denne feilen før, og vet hva som er feil. Uansett, slik du beskriver feilen, vil jeg anta at det er en ABS/ESP-sensor som er defekt, eller har dårlig forbindelse i en kontakt.

 

Ok, takk for svar.

Kjenner en som har en Delphi klone, og disse er noe mer lik dem som brukes på verksted.. skal høre med han om han gidder å ta en diagnose :)

 

Når man googler lignende problemer så får man mange forskjellige resultater.. men ofte der virker det som om motorlampe lyser i tillegg..

For noen har det vært lite olje (ikke tilfelle her), og for andre har det vært en o2 sensor som har tatt kvelden.. men om det er problemet her, så skal det komme opp en feilkode i det minste.

 

Selv har jeg Renault Megane 2, hvor ABS og ESP lyser i ny og ne.. men der er det nok bare en sensor som kødder litt.

For min del så hjelper det å stoppe motoren, og starte igjen.. når jeg da har kjørt 10-15 meter så slukker dem igjen.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tråden er ikke så gammel, har ikke fått ordnet den enda.

Har en venn som har tilgang til en delphi obd leser, denne skal være ganske tilnærmet det verkstedet bruker.. men har ikke fått tatt meg tid til å dra til han enda.

 

Men.. I mellomtiden har en annen pære begynt å lyse også.. ser ut som et speedometer med ei lyspære ved siden av.

Trodde det kunne være pga defekte pærer.. for begge park lysene hadde gått, men den lyser fremdeles etter skifte av disse.

Finner den ikke i boka til bilen heller.

 

En kamerat mente det kunne være ei pære i dashbordet som har gått, men har ikke lagt merke til noe der.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1666993

 

Spylerdunk/pumpe sitter under høyre hovedlykt ish, du kommer til fra innerskjerm/undersiden. Vanligvis er pumpa sprekt eller det er en mus som har gnagd over spylerslangen en plass.

 

At TRC, ABS og VSC lyser, kun disse, er egentlig ganske uvanlig etter min erfaring. De pleier å lyse pga motorfeil/motorlampe. Jeg har ikke bytta mye ABS deler på disse og jeg vet ikke. 

 

Har du bremselys?

 

Ta ut feilkoder.

 

Kan hende det bare ligger en "low voltage" kode der eller noe annet tull. Koble av batteriet en halvtime, sett rattet helt rett og koble på batteriet igjen.

 

For å se feilkoder på Toyota så anbefaler jeg Techstream og en J2534 kabel. http://www.ebay.com/itm/New-Version-Mini-VCI-TIS-Techstream-16PIN-OBD2-Diagnostic-Cable-for-TOYOTA/391172990997?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D39861%26meid%3D6382841b12c546c6aed8e3bf2f9edf8c%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D231935340117

 

Med disse andre billig testerene, elm27 o.l så får man ofte bare se klassiske "generic" koder på motor og man kommer ikke på ABS osv.

 

Jeg ville reparert denne feilen før det blir glatt ute.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1666993

 

Spylerdunk/pumpe sitter under høyre hovedlykt ish, du kommer til fra innerskjerm/undersiden. Vanligvis er pumpa sprekt eller det er en mus som har gnagd over spylerslangen en plass.

 

At TRC, ABS og VSC lyser, kun disse, er egentlig ganske uvanlig etter min erfaring. De pleier å lyse pga motorfeil/motorlampe. Jeg har ikke bytta mye ABS deler på disse og jeg vet ikke. 

 

Har du bremselys?

 

Ta ut feilkoder.

 

Kan hende det bare ligger en "low voltage" kode der eller noe annet tull. Koble av batteriet en halvtime, sett rattet helt rett og koble på batteriet igjen.

 

For å se feilkoder på Toyota så anbefaler jeg Techstream og en J2534 kabel. http://www.ebay.com/itm/New-Version-Mini-VCI-TIS-Techstream-16PIN-OBD2-Diagnostic-Cable-for-TOYOTA/391172990997?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D39861%26meid%3D6382841b12c546c6aed8e3bf2f9edf8c%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D231935340117

 

Med disse andre billig testerene, elm27 o.l så får man ofte bare se klassiske "generic" koder på motor og man kommer ikke på ABS osv.

 

Jeg ville reparert denne feilen før det blir glatt ute.

Som sagt så kjenner jeg en som har en Delphi klone, denne tar alle bilmerker og leser ut det meste av koder sa han :)

Men disse andre forslagene er verdt å sjekke ut dem også :)

Får se om jeg får noe tid til overs i helga.

 

Vil tippe den Delphi boksen er tilsvarende denne:http://www.ebay.com/itm/NEW-DELPHI-CDP-Pro-universal-diagnostic-tool-with-2x-software-2014-2-2014-1-/222292089714?hash=item33c1a41b72:g:vr0AAOSwfY9XQYBh

Bare med et annet design.. Delphi Software versjonen er i hvert fall den samme ser jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått tatt diagnose på bilen.. feilkode C1249, som indikerer feil med bremsebryter.

Fikk nullstilt den og pærene slukket.

men ved minste trykk på pedalen så var feilen tilbake.

Viste seg også at det er problemer med bremselys.. det i bakruta fungerer fint, men dem nedre lysene fungerer ikke.

Skal prøve å finne ut noe mer om problemene til neste uke.

 

Var også en annen feilkode på den, husker ikke nr på den i farta, men var noe med trykk i hovedsylinder utenfor tillat område, eller noe i den duren.

Den kom forøvrig ikke tilbake.

Vi prøvde også å koble ut ene kontakten til hovedpumpa, og det utløste den andre feilen igjen.. men forsvant igjen ved fjerning av feilkoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...