Gå til innhold

Bruke extender som "splitter"?


mkberg

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har flyttet inn i et nytt, stort hus, og er i full gang med å trekke kabler til rommet mitt. Hovedruteren er plassert 16-18 meter unna rommet mitt (i samme etg.), og jeg har kun tilgang til én ethernet-utgang fordi vi er flere i huset. Jeg vil helst unngå å bruke trådløs, fordi som kjent, kabel er alltid bedre.

 

Jeg har tre enheter som jeg ønsker å koble til via kabel, og lurer på hva som er den beste måten å gjøre dette på, ettersom jeg kun har én utgang ifra ruteren. Det jeg tenkte på var trekke én kabel til en extender som blir plassert rett utenfor rommet mitt, for så å trekke tre kabel fra extenderen til mine tre enheter. Jeg er i grunn imot bruken av extender, da dette kveler trådløsnettet. Grunnen til at jeg vurderer dette forslaget, er fordi det er et bebodd soverom som er utenfor ruterens rekkevidde. Altså ønsker beboeren å sette opp en extender slik at h*n i det minste får 20 mb/s tilgjengelig.

 

Jeg har testet "ruter-kabel-extender-kabel-PC", og hastigheten forble så å si den samme som om jeg var koblet direkte til ruteren. Vi har 500/50-linje, og jeg målte 480/46. Må rommet mottar jeg kun 10/10 trådløst. Men, vil det da være en grei løsning å gjøre følgende?:

15i11f7.jpg

 

Noen som har gjort denne før? Det jeg tenker mest på er belastningen den 15 meter lange kabelen får, ettersom den alltid vil ha flere enheter koblet opp samtidig. Det mulig at til og med flere kabler vil bli trukket fra extenderen. Altså blir hovedkabelen mellom ruteren og exterederen belastet med 4-5 enheter. Hvor mye kan en ethernet-kabel belastes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ja, du må jo ikke ha switch, men tror det er vanskelig å finne en extender med 5-6 porter.

Hva? Jeg trenger da vel bare én kabel fra extenderen til switchen? Denne kabelen som går via extenderen blir jo likedan som om kabelen skulle gått rett fra ruteren til switchen. Alt av utstyret jeg har mottar hastigheter som er større enn 100 mb/s, altså må disse være gigabit? Uaktuelt å bruke en switch som begrenser hastigheten til 100 mb/s. Må sende ut 500/50 til hver kabel ut ifra switchen (og endret flytende ut ifra hvor mange som er i bruk).

n4zgyh.jpg

Endret av mkberg
Lenke til kommentar

Nei. Mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Switchen skal motta 500/50, også naturlig fordele hastigheten på antall enheter i bruk.

 

Men det jeg stusser på er at du sier at flere enn én kabel skal gå fra extenderen til switchen. Switchen trenger da vel kun én ethernet-kabel som skal gi internett, også bruker jeg de resterende portene til å sende ut internet.

Lenke til kommentar

Ikke hub. Aldri hub :)

Kjør på med det nederste der, sørg for at alt utstyr tar gigabit og bruk cat5e eller cat6 om su har lyst og kjør på. Det er ikke så vanskelig.

 

Jeg skrev aldri at du trenger flere kabler fra router til switchen, men at du burde bruke switch og extender ettersom jeg tror det er vanskelig å finne en extender som kan gi kablet nett til en 5-6 andre ting. Eller en kombinert switch og extender om du vil.

 

Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

..

Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett.

...

 

 

Eh, nei!

 

Hvilken kablet "Extender" finner du som har ethernett inn, trådløst nett og switch med flere porter ut,

tenker du da på en trådløs router, koblet opp som AP ?

 

Dersom switchen står først, kan selv "vanlige hjemmebrukere*" koble inn "hva som helst" på de resterende portene.

F.eks kablete klienter, og enkle AP'r eller WiFi Routere, som kan kobles til på WAN siden sin, 

og deretter settes opp med sitt "eget" lokale nettverk, både kablet og trådløst,

eller på LAN porten sin, og brukes som AP med lokal switch funksjon.

Lenke til kommentar

 

..

Om du kobler switch før eller etter extenderen er strengt tatt likegyldig i vanlige hjemmenett.

...

 

 

Eh, nei!

 

Hvilken kablet "Extender" finner du som har ethernett inn, trådløst nett og switch med flere porter ut,

tenker du da på en trådløs router, koblet opp som AP ?

 

Dersom switchen står først, kan selv "vanlige hjemmebrukere*" koble inn "hva som helst" på de resterende portene.

F.eks kablete klienter, og enkle AP'r eller WiFi Routere, som kan kobles til på WAN siden sin, 

og deretter settes opp med sitt "eget" lokale nettverk, både kablet og trådløst,

eller på LAN porten sin, og brukes som AP med lokal switch funksjon.

 

F.eks. denne https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-range-extenders/EX6200.aspx har 5-port gigabit switch og AP/repeater funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Hvilken billig extender/repeater anbefaler dere? Jeg selv skal ikke bruke nettet, så holder i massevis med kun 2.4GHz og makshastighet på 1-200 mb/s. Personen som skal bruke det surfer kun på nett, bruker ingenting som krever mye hastighet.

Endret av mkberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...