Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabyte nettverk, max overføringshastighet ?


Anbefalte innlegg

jeg og kompisen min har onboard gigabit lan (Abit IC7-MAX3 og Shuttle XPC SB75G2) og i går tok vi en krysskabel (cat6) for å overføre noe fra min pc til hannes , men i fikk ikke "mer" enn 25.000kbps (25mbps), dette er jo ekstremt lite (bare 200mbit+) vi burde vel egentlig få opp imot 100.000kbps (100mbps) (begger har SATA disker osv.) hvorfor går det ikke fortere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som jeg sa har jeg sata (150mbps) ata 100 er 100mbps og ata 133 er 133mbps så du har nok sett de (det er 160gb sata disker som blir lest fra og som blir lest til) synes bare det er så grusom lite med 25mbps

Dette er overføringshastigheten mellom diskelektronikken og maskin, diskene har ikke slike ytelser selv om ledningen mellom de og kortet greier det for og si det litt enkelt.

Lenke til kommentar
som jeg sa har jeg sata (150mbps) ata 100 er 100mbps og ata 133 er 133mbps så du har nok sett de (det er 160gb sata disker som blir lest fra og som blir lest til) synes bare det er så grusom lite med 25mbps

Spiller ingen trille om du har SATA.. SATA er bare et interface mellom disk og resten av maskinen og har for det meste ingenting å si på den faktiske ytelsen da disken din uansett er så treg at du skal være glad for å få over 20MBps

Lenke til kommentar

Tja... det kan jo se ut som det er rom for litt tweaking av denne linken. Hvilken rammestørrelse kjører dere f.eks.? Kan gjerne økes til f.eks. 9000 Bytes. Er begge NICene satt opp til full duplex?

 

Men er ikke sikker på om det er noe direkte feil/unormalt i den lave hastigheten, dere får 20% av max. throughput? Båndbreddeutnyttelsen vil gjerne gå ned (prosentvis) jo høyere den teoretiske hastigheten er.

 

http://www.nwfusion.com/research/2000/0320revgig.html

"Using second-generation Gigabit Ethernet products and Windows 2000, the best real-world throughput was 158 Mbps, which sets bandwidth utilization at 16 percent. On average, we measured performance ranging from 137 to 145 Mbps. (See Table 1)."

 

Tillater meg å minne om forkortelser:

b = bits

B = bytes

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Hvor lang er kabelen? Tror nok du merker endel hvis kabelen er kort.. Har selv Gbit mellom 2maskiner og der ligger vi i 25mbs.. Tror sjansen for at det er diskene i den ene maskinen som stopper ,men jeg får ikke lov og rote i den så pytt pytt.

 

Har selv overført ifra et Integrert 3com Gbit kort og da fikk jeg max 18mbs.. 5meter cat5... Og der hadde begge oppsett i raid som klarer 60mbs..

 

Så 30mbs er langt ifra dårlig det.

 

Har selv sett litt på rammestørrelse osv ,men kan man virkelig endre den? Ifølge OSI modellen så er jo de fast for Ethernet..

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har omtrent samme erfaring med gigabit-nettverk, tror jeg har vært oppe i 80MB/s i korte perioder, men dette er mellom servere med SCSI320 disker i RAID5.

 

Dere må huske på at de oppgitte spesifikasjonene på SATA (150MB/s) og PATA (opp til 133MB/s) gjelder i burst-mode, det vil si at diskene kun kan holde denne hastigheten i korte perioder. Gjennomsnittlig ytelse på de raskeste diskene idag varierer mellom 40 og 80MB/s avhengig av oppsett (RAID etc.).

 

Som nevnt over bør dere også se om det er støtte for "Jumbo-packets", da dette øker hastigheten betydelig, pga. at pakkene er 6 ganger større (1500 - 9000), og dermed blir det mindre "bekreftelses trafikk på mottak" gjennom TCP/IP, noe som gir høyere hastighet. (Litt dårlig forklart kanskje, men det finnes mye litteratur på dette, søk på Google :-)

 

Arcade

Lenke til kommentar
1 gigabit skulle tilsvare ca. 100 til 125(max) MB pr. sek.

Gigabit ethernett klarer bare 500Mbit i hver retnining, altså 5 ganger raskere enn 100Mbit

Eh, dette er feil. Gigabit nettverk støtter 1000Mbit/s i full duplex, noe som faktisk tilsvarer 2000Mbit/s (2Gbit/s)

 

Det er bare å laste ned dataarket til en hvilken som helst gigabit switch for å bekrefte dette.

Gode gigabitswitcher har ofte en backbone kapasitet som tilsvarer antall porter x 2Gbit/s + overhead på xx Gbit.

 

Her kan dere finne dataarket på en god og billig 8-ports Gigabit switch fra D-Link:

ftp://ftp10.dlink.com/pdfs/products/DGS-1...GS-1008T_ds.pdf

 

På side 2 står dette med 2000Mbit/s. Denne switchen koster ca. 1500,- eks. mva.

 

Arcade

Lenke til kommentar
Hei, tror nok du har tenkt litt vel godt om dine harddisker.
Hastigheten som er angitt på ATA133 og S-ATA150 er maks teoretisk overføringshastighet mellom det elektroniske interface i disken og hovedkortet.

Noe helt annet er fysisk overføringshastighet, som er faktisk den hastigheten data blir skrevet/lest ned på platene. Dette avhenger av rotasjonshastighet og magnet-tettheten på platene i hovedsak.

På en rask seriel ata disk f.eks. Maxtor 160GB DiamondMAX Plus9-FDB ligger maksimum lesehastighet på opp imot 60MB i sekundet, mens skrivehastigheten er nede på rundt 35MB i sekundet. Snittverdiene er noe lavere, da det er ulik hastighet inne og ute på platene.

Har du en av de raskeste 15000rpm SCSI diskene, kryper de opp mot 70MB i sekundet. Skal du ha det raskere enn dette, kan flere disker koples opp i RAID.
Da kan man fint få flere 100 MB i sekundet overført.

Hilsen Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...