Gå til innhold

Stasjonær til gaming (12k)


Anbefalte innlegg

Hei folkens, tenkte å endelig bygge meg en stasjonær ved neste lønningsdag, neste uke. Har ssd liggende, samme med skjerm. Trenger alt annet og eneste jeg vet jeg vil ha er (naturligvis) nvidia-gpu og intel-prosessor. Vil rett og slett ha så god ytelse for pengene som mulig. Hadde vært kult med ett micro atx case, men det er kanskje ikke veldig lurt, thoughts?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye måtte man evt gått opp i for å tatt 1080?

Billigste 1080 er ca 2500 dyrere enn billigste 1070. (7000 vs 4500)

 

Kunne jeg f.eks brukt capital offense som mal og bare erstatte gpu-en med ett 1080?

Ja, hvis du er villig til å bruke mer enn 12000 kroner. (Skjønt, med tanke på at du kan trekke SSD fra regnestykket ender du vel på "kun" om lag 13000 kroner)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Å bruke Capital som mal er ikke dumt. Du har da mulighet til å enten oppgradere prosessor eller grafikkort. Som jeg skrev er det også et alternativ å velge 6700k og 1070 fremfor 6600k og 1080.

 

Jeg har 6600k selv, og den funker som bare juling. Det er imidlertid tendenser i nyere spill at det nyttiggjøres flere kjerner/tråder i prosessoren. 8 tråder i 6700k er derfor ikke å forakte.

 

Du bestemmer.

Lenke til kommentar

Å bruke Capital som mal er ikke dumt. Du har da mulighet til å enten oppgradere prosessor eller grafikkort. Som jeg skrev er det også et alternativ å velge 6700k og 1070 fremfor 6600k og 1080.

 

Jeg har 6600k selv, og den funker som bare juling. Det er imidlertid tendenser i nyere spill at det nyttiggjøres flere kjerner/tråder i prosessoren. 8 tråder i 6700k er derfor ikke å forakte.

 

Du bestemmer.

det er sant. Men igjen så tenker jeg at jeg ser ikke akkurat en 20fps boost ved å oppgradere prosessor, gpu derimot hehe. Men nå er ikke jeg så kjent med hvor cpu-stressende spill er, men antar at 6600k ikke ville vært en bottleneck med en 1080?
Lenke til kommentar

Du vil oppleve høyere gjennomsnittlig fps med bedre GPU enn med CPU. Det er likevel som sagt slik at noen spill drar nytte av I7-ens flere tråder. Eksempler på dette er Crysis og Witcher. Søk opp «i5 6600k vs i7 6700k» på Youtube, gjerne videoen fra Digital Foundry. Med I7 får du også høyere minimum fps, som kan være viktigere enn gjennomsnittlig fps.

 

Et annet moment er hvilken oppløsning du tenker å spille på. GTX 1080 er overkill til 1080p. Da vil du nok ha mer nytte av en raskere prosessor i tospann med 1070, som gir deg mulighet til å kjøre flere oppgaver samtidig.

 

Husk at du vil, dersom du velger 1080, ha anledning til å oppgradere prosessor i fremtiden. Kaby Lake vil dele socket med Skylake, så du kan eventuelt oppgradere til 7700k med tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...