Gå til innhold

Stasjonær på budsjett (6000)


Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for å bytte ut den stasjonære fra 2010, og kjøpe inn noe nytt. Budsjettet begrenser seg til 6000kr, men jeg har i det minste det jeg trenger av tilbehør.

 

Jeg bruker den til litt Photoshop av og til og av spill blir det stort sett football manager og cities skyline, men det kan fort bli aktuelt med litt Battlefield en gang i blant. Jeg forventer ingen monster til denne prisen, men håper noen kan hjelpe med å velge komponenter som gjør at den kan kjøre nevnte spill smertefritt (men ikke nødvendigvis på max).

 

Jeg har aldri bygget pc selv, og vet ikke om jeg tør prøve heller, men komplett.no og andre leverandører gjør vel dette mot betaling?

 

Håper på hjelpe fra dere kyndige folk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en gammel e-post med hvor jeg har komponentene skrevet ned. Kopierte bare rett fra den :)

 

 

> Lancool PC-K56, Miditower, Sort

 

> MIST, 550W, faste kabler Japanske kondensatorer.

 

> Gigabyte GA-MA790X-UD3P,Socket-AM2+/AM3 AMD 790GX+SB750, ATX, DDR2 , Firewire

 

> AMD Athlon II X2 250 65W, 3,0 Ghz, 2MB, 45nm, Boxed, AM2+/AM3

 

> OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

 

> Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1

 

> Club3D GeForce GTS 250 Green Edt. 1024MB PCI-Express 2.0, GDDR3, HDMI

 

> Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM

 

> Logitech RX250 OEM Sort Optisk, PS/2, USB, 1000dpi

 

Alt er som sagt ganske gammelt, så jeg vet ikke hva som er brukbart der?

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp en maskin med omtrent samme spesifikasjoner til salgs på finn.no for 500Kr. Jeg ville ikke prøvd å oppgradere din i det hele tatt. Heller legg den ut på finn..

 

Forslaget som Netrum linker til er veldig bra til prisen. Men du må bygge den selv, og prisen er uten Windows. I tillegg kommer porto, og gjerne da fra flere butikker når du ikke kan handle alt fra de med fri porto som Netonnet og Komplett.

 

Mitt forslag, om du er kjapp. Er å ta med deg en av Kompletts demobygde/brukte PC'er. Her er det med Window, PC er ferdig bygd, og det er vel et par års garanti på selve byggingen også. Best med en liten margin er denne PC'en pluss dette skjermkortet som du må montere selv for å komme så nærme 6000Kr som mulig. Men aller helst spandere dette skjermkortet på den maskinen. Ellers har du 2GB versjon av det første skjermkortet som "nødløsning". Med "nødløsning" skjermkortet kommer da den PC'en på ~5850Kr inkl. porto.

 

Alternativt har du denne 6000 Kroners "Fire and forget" PC'en. Den vil være nesten like god som det billigste av de første alternativene jeg nevnte. Men du går glipp av muligheten til å oppgradere med en rimelig skjerm som støtter adaptive sync (Freesync skjerm) senere (Kikk på FAQ i min signatur). Og også skjermkortet i denne PC'en har bare 2GB minne , som er litt lite i 2016. Men som sagt; med denne er det bare å kople til mus, tastatur og skjerm og trykke på powerknappen.

 

Når det er sagt, er det omtrent like enkelt å montere skjermkort, som det er å ta på seg et par sko. (Kanskje litt trange sko om du er maks uheldig :p )

 

Lykke til med valg. :)

Lenke til kommentar

takk for svar Gabri3L. Jeg tror nok jeg skulle klart å bygge en pc selv ganske greit, er mer redd for å ødelegge ting mtp statisk elektrisitet... :p

 

Vel, nå er det første alternativet uansett solgt. Med skjermkortet jeg anbefalte så var det omtrent "The Corporal" bare uten SSD, ferdig bygd med Windows.

 

Med mindre du løper over nylon teppe med katter under armene, så trenger du ikke være spesielt redd for statisk elektrisitet i dag. Alt av kretser har beskyttelse mot det, så man trenger knapt å jorde seg selv før man setter igang. Jeg ville gått for "The Corporal" om jeg var deg. Alle komponentene er gjennomtenkt, ikke bare for pris, men også kvalitet og støy.

 

Om jeg missforstod, og du fremdeles ikke vil bygge selv, så er fremdeles alternativ 2 hos Komplett et bra kjøp.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror jeg tar sjansen på å bygge selv. Det vil bare gi meg mer forståelse av hvordan en pc er bygd opp og da blir det lettere å oppgradere senere også, så kan bare være positivt :) 

 

Noe jeg bør tenke på første gang jeg skrur på pc-en, og plasseringer av forskjellige komponenter samt installering av disse? 

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp en maskin med omtrent samme spesifikasjoner til salgs på finn.no for 500Kr. Jeg ville ikke prøvd å oppgradere din i det hele tatt. Heller legg den ut på finn..

Om kabinett og PSU kan gjenbrukes har du fort spart en tusenlapp eller så bare der. Harddisk og evt. DVD-drev kan også tas med videre om nødvendig, men SSD bør en absolutt ha i 2016.

 

X2 250 og GTS 250 var ræl i 2010, og det er ræl i dag. Likevel er det ikke utenkelig at du ihvertfall kan få noen hundrelapper for en pakke med fungerende CPU, HK og RAM. Skjermkortet støtter HDMI, som kan være et stort pluss for f.eks. en som er på jakt etter brukte deler til å bygge en mediesenter-PC.

 

Om du slipper å måtte kjøpe nytt kabinett og PSU, samt klarer deg med ~250 GB SSD og harddisken du allerede har, kan du få noe slikt som dette for ikke veldig mye over 6000 kr:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=306033

 

Med det sagt: selv en i3-prosessor og RX 460/470 vil være milevis bedre enn det du har i dag, men om det er BF 1 du har planer om å spille tror jeg du vil slite med å spille det på færre enn fire prosessorkjerner.

 

Forøvrig tror jeg kanskje du bør velge 1x8 GB RAM istedenfor 2x4 GB. Hovedkortet jeg har funnet frem har kun 2 RAM-slots, og da må du velge å gi opp enten støtten for dual channel, eller muligheten til å legge til mer RAM senere uten å skifte ut.

 

For selve byggingen kan det være en tanke å få med en kompis med litt peil når du bygger første gang for den ekstra trygghetens skyld, men om det ikke er et alternativ er dette noe du forsåvidt klarer greit selv. Se videoer på youtube, og spør her om du står fast. Det er strengt tatt ikke så mange kabler du har å forholde deg til:

- en SATA-kabel mellom hovedkort og hvert lagringsmedie

- to strømkabler til hovedkortet, en eller to strømkabler til grafikkortet, og en strømkabel til hvert lagringsmedie

- en bønsj med små tøysekabler mellom kabinett og hovedkort som er nødvendig bl.a. for at påknappen på kabinettet skal fungere

 

Sistnevnte kan være litt tricky for en som aldri har gjort det før, men brukermanualen til hovedkortet viser ganske greit hvor hver av disse kablene skal. I tillegg har hovedkortprodusenter de senere år begynt å legge ved en liten adapter som du kan feste kablene fra kabinettet i før du setter hele adapteren på hovedkortet. Se bilde under

 

block-asus.jpg

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det var MIST strømforsyningene som smalt i både øst å vest etter å initialt ha fått god omtale når de kom på markedet. Lurer på om ikke det var at de tok inn en ny underleverandør som ikke leverte samme kvalitet? Mulig jeg husker feil, men jeg får nå uansett frysninger på ryggen hver gang jeg ser en PC avertert med MIST PSU. Da er det bare: "Next, please!" her i gården. Slike PSU'er hører sammen med like antikvert HW, som man ikke lenger er redd for å miste. Og en ting som er litt viktig med akkurat PSU, er at når de ryker, så dreper de gjerne annen HW i samme slengen. Selv om en ny PSU også kan ryke, så er det veldig greit å ha en PSU med reklamasjonsrett. For den dekker nemlig også HW som dør sammen med PSU. En siste ting med gamle PSU'er, er at noen av de kan rett og slett ikke fungerer med Haswell og nyere CPU'ers minimale strømforbruk i "sleep state". Summa summarum; kjøp ny PSU! (Vel, man kan riktignok skru av C7 sleep state i BIOS om det ikke allerede er satt av som standard.)

 

Når det gjelder kabinett, så tenker jeg man i dag bør unne seg litt grei kabel "management", og eldre kabinetter som dette har jo ofte heller ikke mulighet for USB3.0 uttak i front. Man kan jo klare seg uten begge deler, men et fuglerede av kabler inni kabinettet og flere harddisk rammer på tvers foran luftinntak gjør ikke akkurat undere for luftgjennomstrømning og dermed system temperaturer. Og det er jo litt småkjipt å måtte rote bak PC, kanskje også ned på alle fire under pulten hver gang man skal plugge i en minnepinne, eller ekstern harddisk. Men det er klart, om det virkelig kniper, så er kabinettet en ting man kan spare et par hundrelapper på.

 

Ellers mye bra tips fra srbz. Jeg visste ikke en gang at man fikk RX480 skjermkort ned i denne prisen nå. Det er virkelig et godt kjøp i dag. Men jeg ville kanskje ikke ventet så lenge med minnebrikke nummer 2 til dual channel. Det vil nok straffe seg ganske godt i Battlefield å kjøre med bare en minnekanal. Faktisk siden alle komponentene srbz forslår kan handles hos Proshop, så ville jeg smelt til med dette kit'et med en gang.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

^Tror det er Asus som pleier å sende med slike adaptere. De er faktisk ganske kjekke.

Hmm. Mulig jeg ubevisst har holdt meg konsekvent til Asus-hovedkort de senere årene. Denne adapteren har uansett ingen funksjon utover at den gjør det en liten smule lettere å plassere de små kablene.

 

Jeg mener å huske det var MIST strømforsyningene som smalt i både øst å vest [...] veldig greit å ha en PSU med reklamasjonsrett. For den dekker nemlig også HW som dør sammen med PSU.

Hvorvidt MIST er problembefengte vet jeg ikke. De gikk som varmt hvetebrød for endel år siden, men jeg har ikke sett noe til dem på flere år nå. Om MIST faktisk er risikabelt å bruke bør den absolutt skiftes ut om du er redd for resten av hardwaren.

 

Når det gjelder kabinett, så tenker jeg man i dag bør unne seg litt grei kabel "management", og eldre kabinetter som dette har jo ofte heller ikke mulighet for USB3.0 uttak i front.

Sant, men om man har en trade-off mellom i3 vs i5 på den ene siden, og et nytt og praktisk vs gammelt og lite gjennomtenkt kabinett på den andre, er det førstnevnte som har noe å si for spillytelsen.

 

For 4-5 år siden skiftet jeg fra et Antec Three Hundred (ca 500 kr i 2009) til Fractal Design Define R3 (ca 800 kr). Jeg hadde tre harddisker i brønner som var vendt bakover i kabinettet, og da jeg skulle ha inn et skjermkort nr 2 i crossfire kom dette rett og slett i konflikt med harddiskene. Og for å si det slik: de 300 kronene i prisforskjell gir deg en rekke fordeler som blant annet mer praktiske harddiskbrønner som støtter både 3.5" og 2.5" disker uten ekstra brackets, bedre cable management, lydisolering, utgang for rør til vannkjøling og sikkert en rekke annet jeg ikke kommer på i farten. Dagens Fractal R5 har vel ikke lenger disse åpningene for vannkjølingsrør, men har til gjengjeld modulære diskbrønner slik at du er enda litt friere til å komponere innsiden av kabinettet.

 

Det kan være vel verdt å investere litt ekstra i kabinettet og få noe skikkelig. Jeg har ingen planer om å skifte ut mitt R3 i overskuelig fremtid. Samtidig har det lite for seg med et fancy kabinett om det samtidig medfører at spillene en skal spille ikke flyter bra fordi man må kutte ned på f.eks. prosessor.

 

Jeg visste ikke en gang at man fikk RX480 skjermkort ned i denne prisen nå. Det er virkelig et godt kjøp i dag.

RX 480 4GB får du fra ca 2300, og samme for GTX 1060 3 GB. 3GB VRAM er absolutt i aller nederste sjikte av hva du bør vurdere i dag, men det bør ihvertfall fungere til 1080p i dagens spill. RX 470 starter vel på rundt 2000 kr. RX 470 er forsåvidt et veldig godt skjermkort til prisen, men RX 480 er nok fort verdt 300 ekstra.

 

Det vil nok straffe seg ganske godt i Battlefield å kjøre med bare en minnekanal.

Akkurat det vet nok andre bedre enn meg. Det som ihvertfall er sikkert er at 8 GB RAM holder til spill og det meste av daglig bruk foreløpig, samt at RAM er såpass billig at det ikke vil være det store tapet å kjøpe 8 GB nå, for så å kjøpe et nytt kit på 16 GB om et par år.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar alle sammen! 

 

Fri fra jobb i dag, så da har jeg gått igjennom tråden og sjekket de ulike komponentene. Jeg har laget noen lister med ulike alternativ basert på denne listen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=306720&view=m

 

Alternativ 1: http://www.prisjakt.no/list.php?l=306722&view=m - Billigste alternativ, holder akkurat budsjett

 

Alternativ 2: http://www.prisjakt.no/list.php?l=306723&view=m - Billigste alternativ, men med i5 prosessor

 

Alternativ 3: http://www.prisjakt.no/list.php?l=306724&view=m - i3 prosessor, men hakket opp på skjermkort og minne

 

Alternativ 4: http://www.prisjakt.no/list.php?l=306726&view=m - Satt sammen av de dyreste delene.

 

Siste alternativ er nok uaktuelt pga pris. Jeg tror kanskje alternativ 2 frister mest for min del pga i5 prosessoren, men hva tenker dere som faktisk kan dette? Budsjettet er 6000, men som alltid så går det an å gå noen hundrelapper over. Men over 7000 nekter jeg å gå! :p 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...