Gå til innhold

Her kobles tusen åtte år gamle Tesla-batterier til strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og dette her er litium batterier...?

Hvor mye da i så fall?

De vet vel at folk kan ta de batteriene og løse de opp og lage ganske så kraftig sprengstoff...?

 

Får håpe de har vakter til å bevokte bygningen da slik at ingen kommer og tar batteriene for å lage bomber.. >.<

 

Jeg tror det finnes billigere og sikrere materialer å lagre energi i.

I hvert fall når det er snakk om den enorme mengden de trenger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og dette her er litium batterier...?

Hvor mye da i så fall?

 

Det står 13 MWh litium-batteri. NCA eller NCO-kjemi, reknar eg med.

 

De vet vel at folk kan ta de batteriene og løse de opp og lage ganske så kraftig sprengstoff...?

 

Får håpe de har vakter til å bevokte bygningen da slik at ingen kommer og tar batteriene for å lage bomber.. >.<

 

Jeg tror det finnes billigere og sikrere materialer å lagre energi i.

I hvert fall når det er snakk om den enorme mengden de trenger..

 

Korleis har du tenkt å lage sprengsoff av batteria? Det er forresten ganske lite litium i kvart batteri, og det er kjemisk bunde til andre metall.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

og dette her er litium batterier...?

Hvor mye da i så fall?

De vet vel at folk kan ta de batteriene og løse de opp og lage ganske så kraftig sprengstoff...?

 

Får håpe de har vakter til å bevokte bygningen da slik at ingen kommer og tar batteriene for å lage bomber.. >.<

 

Jeg tror det finnes billigere og sikrere materialer å lagre energi i.

I hvert fall når det er snakk om den enorme mengden de trenger..

 

Det er nok enklere måter å lage bomber på... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 



Får håpe de har vakter til å bevokte bygningen da slik at ingen kommer og tar batteriene for å lage bomber.. >.<

Det er nok enklere måter å lage bomber på... 

Bensin i ei flaske, til dømes. Diesel og gjødsel er òg populært. Trur det er enklare å få tak i. Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

og dette her er litium batterier...?

Hvor mye da i så fall?

De vet vel at folk kan ta de batteriene og løse de opp og lage ganske så kraftig sprengstoff...?

 

Får håpe de har vakter til å bevokte bygningen da slik at ingen kommer og tar batteriene for å lage bomber.. >.<

 

Jeg tror det finnes billigere og sikrere materialer å lagre energi i.

I hvert fall når det er snakk om den enorme mengden de trenger..

 

Sprengstoff? Hvor har du det i fra? Brukte batterier lever et langt snillere liv i en slik fast installasjon enn de gjorde i bilen de satt i. "Rekkevidden" må ikke være like god nor de strengt tatt ikke skal noe sted,. Brukte elbilbatterier som er 16 år gamle kan leve i 16 år eller mer i en fast installasjon. Bedre gjenbruk finnes ikke ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

 

Då er det jammen bra at garantien er på 8 år! ;-)

 

Batteria er sju år gamle, men som du ser har dei tenkt å bruke dei i mange år til. Dei installerer ikkje 13 MWh med sju år gamle batteri som ikkje lenger er brukande.

Dere er raske til å svare i "menigheten"...

 

Teslas garanti på 8 år gjelder, som du nok vet, ikke kapasitetstap. Det fremgår av artikkelen at batteriene ikke lengre er brukbare i elbiler, Tesla er også selv skeptiske til om de egner seg til lagring av strøm i nettet. Dette er vel et forsøksprosjekt for å se hvor godt batteriene tåler dette. Litt unødvendig kan det synes da Tesla allerede vet at batteriene ikke tåler slik bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dere er raske til å svare i "menigheten"...

 

Teslas garanti på 8 år gjelder, som du nok vet, ikke kapasitetstap. Det fremgår av artikkelen at batteriene ikke lengre er brukbare i elbiler, Tesla er også selv skeptiske til om de egner seg til lagring av strøm i nettet. Dette er vel et forsøksprosjekt for å se hvor godt batteriene tåler dette. Litt unødvendig kan det synes da Tesla allerede vet at batteriene ikke tåler slik bruk.

 

 

Du har missforstått, de mener bilene ikke er egnet for lagring da en vill skade batteriene med å ha så store sykluser hver dag. Etter de er ferdig i bilen så er saken en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

 

Då er det jammen bra at garantien er på 8 år! ;-)

 

Batteria er sju år gamle, men som du ser har dei tenkt å bruke dei i mange år til. Dei installerer ikkje 13 MWh med sju år gamle batteri som ikkje lenger er brukande.

Dere er raske til å svare i "menigheten"...

Der, ja. Hersketeknikkar i første svar. Inne på den same gamle tralten, ser eg.

 

Teslas garanti på 8 år gjelder, som du nok vet, ikke kapasitetstap. Det fremgår av artikkelen at batteriene ikke lengre er brukbare i elbiler,

 

Kvar då? Det står ingenting i artikkelen om at batteria ikkje lenger var brukande i bilar, og heller ingenting om at bilane ikkje lenger var brukande.

 

Det står derimot at batteria var brukt i bilar som var produsert i relativt få eksemplar og brukt til flåtetesting. Daimler kan velje å selje bilane på bruktmarknaden, og forplikte seg til å levere reservedelar og andre tenester til bilane i mange år til. Som det går fram av artikkelen brukar nyare Smart annan teknologi, so det er ikkje sikkert dei ynskjer å fylgje opp ein sopass billig bil produsert i få eksemplar i mange år til. Samstundes har dei tyske bilprodusentane i mange år snakka om bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet, og dei ynskjer å demonstrere dette.

 

Daimler frå no i pose og sekk. Dei slepp å fylgje opp dei sju år gamle bilane vidare, og dei får testa bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet.

 

Tesla er også selv skeptiske til om de egner seg til lagring av strøm i nettet. Dette er vel et forsøksprosjekt for å se hvor godt batteriene tåler dette. Litt unødvendig kan det synes da Tesla allerede vet at batteriene ikke tåler slik bruk.

 

Tesla seier ikkje at batteria ikkje toler det, men at det er betre å bruke nye batteri med litt andre eigenskapar spesielt til det føremålet. Bilbatteri treng andre eigenskapar enn dei som skal brukast til energibuffer i straumnettet. Bilbatteri må vere lette, tole mykje vibrasjon, store temperaturendringar, osv. Store bilbatteri treng heller ikkje tole like mange ladesyklusar som eit stasjonært batteribuffer. 200.000 km på ein S85 er berre ca 500 syklusar. Eit slik energibuffer kan gjerne få ein til to syklusar om dagen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

 

Disse kan ikke sammenlignes med det som står i Tesla i dag, de kommer fra smart biler. 

Så da gjelder det å selge bilen, før den er 7 år gammel, da helst til en lettlurt person? ;-)

Trur ikkje lettlurt er eit vilkår.  Verdien held seg betre enn andre bilar i same klasse.  Kanskje fordi eksosbilar taper seg fortare?  Via Electrek og Autolist:

value-retention-study-autolist.png?w=100

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

Disse kan ikke sammenlignes med det som står i Tesla i dag, de kommer fra smart biler.

Så da gjelder det å selge bilen, før den er 7 år gammel, da helst til en lettlurt person? ;-)

Det er jo opp til enhver, moderne bilbatterier varer lengre enn dette. Iallfall etter de data som finnes i dag. Jeg bytter hvert andre år sånn ca så tenker ikke særlig på slikt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

 

Då er det jammen bra at garantien er på 8 år! ;-)

 

Batteria er sju år gamle, men som du ser har dei tenkt å bruke dei i mange år til. Dei installerer ikkje 13 MWh med sju år gamle batteri som ikkje lenger er brukande.

Dere er raske til å svare i "menigheten"...

Der, ja. Hersketeknikkar i første svar. Inne på den same gamle tralten, ser eg.

 

Teslas garanti på 8 år gjelder, som du nok vet, ikke kapasitetstap. Det fremgår av artikkelen at batteriene ikke lengre er brukbare i elbiler,

 

Kvar då? Det står ingenting i artikkelen om at batteria ikkje lenger var brukande i bilar, og heller ingenting om at bilane ikkje lenger var brukande.

 

Det står derimot at batteria var brukt i bilar som var produsert i relativt få eksemplar og brukt til flåtetesting. Daimler kan velje å selje bilane på bruktmarknaden, og forplikte seg til å levere reservedelar og andre tenester til bilane i mange år til. Som det går fram av artikkelen brukar nyare Smart annan teknologi, so det er ikkje sikkert dei ynskjer å fylgje opp ein sopass billig bil produsert i få eksemplar i mange år til. Samstundes har dei tyske bilprodusentane i mange år snakka om bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet, og dei ynskjer å demonstrere dette.

 

Daimler frå no i pose og sekk. Dei slepp å fylgje opp dei sju år gamle bilane vidare, og dei får testa bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet.

 

Tesla er også selv skeptiske til om de egner seg til lagring av strøm i nettet. Dette er vel et forsøksprosjekt for å se hvor godt batteriene tåler dette. Litt unødvendig kan det synes da Tesla allerede vet at batteriene ikke tåler slik bruk.

 

Tesla seier ikkje at batteria ikkje toler det, men at det er betre å bruke nye batteri med litt andre eigenskapar spesielt til det føremålet. Bilbatteri treng andre eigenskapar enn dei som skal brukast til energibuffer i straumnettet. Bilbatteri må vere lette, tole mykje vibrasjon, store temperaturendringar, osv. Store bilbatteri treng heller ikkje tole like mange ladesyklusar som eit stasjonært batteribuffer. 200.000 km på ein S85 er berre ca 500 syklusar. Eit slik energibuffer kan gjerne få ein til to syklusar om dagen.

Uansett har hovedbatteri blitt byttet i alle langtestene jeg har lest om TMS, i tillegg til 1-4 motorer. Kvaliteten er altså uansett elendig.

 

Gjelder selvsagt ikke testene til Bjørn Nyland, men han får jo bilene gratis av Tesla...

Lenke til kommentar

Uansett har hovedbatteri blitt byttet i alle langtestene jeg har lest om TMS, i tillegg til 1-4 motorer. Kvaliteten er altså uansett elendig.

Etter kunnskapsnivået å dømme, mistenkjer eg at du ikkje har lese veldig mange langtestar av Tesla Model S.

 

Eg googla kjapt etter langtestar av Tesla Model S, og fann langtestar i både Car and Driver og Motortrend. Ingen av dei nemner noko om problem med batteriet. Ikkje klagar dei mykje på kvaliteten elles heller. Tesla Model S scorar betre enn andre bilar i same klasse. Dei skiftar batteriet i nøkkelen på kvar service; det er kanskje det du tenkjer på? Eller kanskje du har lese "charge" som "change"?

 

Drive Unit var problematisk i starten. I tillegg til fysiske forbetringar på seinare versjonar, vart den viktigaste årsaka til at problemet oppstod fiksa i programvare og oppdatert på alle bilar.

 

Min TMS har gått 63.000, som er lengre enn mange langtestar, med veldig lite kapasitetstap på batteriet og utan problem med drive unit. Alt fungerer. Har til og med originale dekk. Eg ser av og til litt fukt på innsida av ei baklykt. Er det det du meiner med "elendig kvalitet"?

 

Tesla forbetrar stadig bilen.  Dei gjer ca 20 endringar i veka, og opererer ikkje med årsmodellar som andre.  Feil som ofte oppstod på tidlege versjonar, har Tesla for lengst fiksa i produksjonen.  I tillegg kan mykje fiksast med programvare.  Sjølv knappane på rattet har sin eigen 32-bits ARM mikrokontroller med firmware som kan oppgraderast.

 

Gjelder selvsagt ikke testene til Bjørn Nyland, men han får jo bilene gratis av Tesla...

Han har vel fått ein som premie fordi han var førstemann til å referere ein haug nye kundar, men kjøpte den første.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det viktigste poenget her er at Tesla batterier kun varer i syv år.

 

Då er det jammen bra at garantien er på 8 år! ;-)

 

Batteria er sju år gamle, men som du ser har dei tenkt å bruke dei i mange år til. Dei installerer ikkje 13 MWh med sju år gamle batteri som ikkje lenger er brukande.

Dere er raske til å svare i "menigheten"...

Der, ja. Hersketeknikkar i første svar. Inne på den same gamle tralten, ser eg.

 

Teslas garanti på 8 år gjelder, som du nok vet, ikke kapasitetstap. Det fremgår av artikkelen at batteriene ikke lengre er brukbare i elbiler,

 

Kvar då? Det står ingenting i artikkelen om at batteria ikkje lenger var brukande i bilar, og heller ingenting om at bilane ikkje lenger var brukande.

 

Det står derimot at batteria var brukt i bilar som var produsert i relativt få eksemplar og brukt til flåtetesting. Daimler kan velje å selje bilane på bruktmarknaden, og forplikte seg til å levere reservedelar og andre tenester til bilane i mange år til. Som det går fram av artikkelen brukar nyare Smart annan teknologi, so det er ikkje sikkert dei ynskjer å fylgje opp ein sopass billig bil produsert i få eksemplar i mange år til. Samstundes har dei tyske bilprodusentane i mange år snakka om bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet, og dei ynskjer å demonstrere dette.

 

Daimler frå no i pose og sekk. Dei slepp å fylgje opp dei sju år gamle bilane vidare, og dei får testa bruk av brukte bilbatteri til balansering av straumnettet.

 

Tesla er også selv skeptiske til om de egner seg til lagring av strøm i nettet. Dette er vel et forsøksprosjekt for å se hvor godt batteriene tåler dette. Litt unødvendig kan det synes da Tesla allerede vet at batteriene ikke tåler slik bruk.

 

Tesla seier ikkje at batteria ikkje toler det, men at det er betre å bruke nye batteri med litt andre eigenskapar spesielt til det føremålet. Bilbatteri treng andre eigenskapar enn dei som skal brukast til energibuffer i straumnettet. Bilbatteri må vere lette, tole mykje vibrasjon, store temperaturendringar, osv. Store bilbatteri treng heller ikkje tole like mange ladesyklusar som eit stasjonært batteribuffer. 200.000 km på ein S85 er berre ca 500 syklusar. Eit slik energibuffer kan gjerne få ein til to syklusar om dagen.

Uansett har hovedbatteri blitt byttet i alle langtestene jeg har lest om TMS, i tillegg til 1-4 motorer. Kvaliteten er altså uansett elendig.

 

Gjelder selvsagt ikke testene til Bjørn Nyland, men han får jo bilene gratis av Tesla...

Hvor useriøs er du? Batterier som er byttet er pga ett relee som ikke fungerte som det skulle eller kasko.

 

Batteriene fungerer helt fint. Og bjørn får ikke biler av tesla, men han har vunnet ett par konkuranser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...