Gå til innhold

Hvordan skiller man seg ut fra mengden (jobbsøking)


zanaelo

Anbefalte innlegg

Ofte er det jo slik at man kommer til kort ved en dårlig søknad, feil kvalifikasjoner, man dummer seg ut på jobbintervju (been there, done that). Men det siste året virker det som det rett og slett er alt for mange jobbsøkere til samme stilling, og at med mindre man har en søknad i blinkende neonfarger blir den kastet rett i søpla.

Jeg har en fast jobb pdd, får skryt i øst og vest om den gode jobben jeg gjør, og sjefen sa også nylig at han ikke ville miste meg. Jeg har over 9 års arbeidserfaring som er langt i fra dårlig med tanke på at jeg er 25 år. Jeg søker utelukkende på stillinger hvor jeg alt har erfaring og utmerker meg spesielt bra (kundeservice), men det kommer avslag på avslag. Der jeg har spurt hva jeg kan gjøre bedre til neste søknad/intervju, får jeg til svar at de hadde kandidat(er) som var mer kvalifisert, eller med litt mer erfaring innenfor det spesifikke yrket. Og det er jo helt greit, det er lite jeg kan gjøre med det.

Der jeg derimot har bommet - på enten intervjuet eller søknaden - skjønner jeg det fort selv og kan rette opp til neste gang.

Jeg har en deltidsjobb nå i en ansvarsstilling, men ønsker meg såklart en heltidsjobb. Jeg søker på alt fra vikariater til 50%-stillinger med mulighet for større stilling siden - og man skulle jo tro at 9 års erfaring er litt å slå i bordet med? Det det skorter på hos meg er utdanning. Jeg ser at selv de simpleste jobber har "fullført videregående" som kvalifikasjonskrav. Jeg søker likevel - jeg mener; hvor mye mer har det å si i praksis med 3 år på studiespesialiserende/allmenn og uten? Jeg har fullført ètt år på vgs, men ble dessverre syk midt i utdanningsløpet. Siden har jeg ikke hatt noe ønske om å begynne på skole igjen, rent arbeid var mye morsommere.

I tillegg har jeg egen bedrift - men er samtidig klar på (dersom det skulle komme opp) at om jeg må velge mellom fast jobb og bedrift, blir det jobben. Det har jeg forsåvidt gjort i en tidligere bedrift hvor den faste inntekten var mer sikker og forutsigbar enn det lille som kom inn den gangen.

Må man virkelig kjenne noen som kjenner noen for å få seg jobb? Eller å ha både 10 års erfaring, mastergrad og tre doktorgrader for å få seg kundeservicejobber? Jeg er så lei av å få avslag når jeg vet jeg kan gjøre en vanvittig god jobb og gir alt, men ikke får vist hva jeg duger til fordi jeg ikke har tre år med VGS.

Hva kan man egentlig gjøre for å skille seg ut i det havet av arbeidssøkere når ikke CVen gjør det med egne bedrifter og lang arbeidserfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der jeg har spurt hva jeg kan gjøre bedre til neste søknad/intervju, får jeg til svar at de hadde kandidat(er) som var mer kvalifisert, eller med litt mer erfaring innenfor det spesifikke yrket.

 

 

Dette må du ikke ta for god fisk. Du setter arbeidsgiver i en situasjonen der det er enklere å lyve enn å fortelle sannheten. Enkelte arbeidsgivere vil selvsagt hjelpe deg å poengtere enkelte feil, men du skal ikke se bort ifra at de fleste bruker undskyldningen med at det var mange kvalifiserte søkere. Det blir litt som å spørre en dame på one night stand om sexen var god. Selvsagt tar hun den enkle løsningen :wee:

 

Hvis du blir kalt inn til intervju er de jo oppriktig interessert i deg. De gidder ikke bruke tid og ressurser på dette hvis det ikke er en oppriktig sjanse for at du kan få jobben. Jeg vil anbefale deg å øve deg på jobbintervju med en venn eller kollega som du vet vil gi deg god kritikk og som vet litt om jobbsøking. Undersøk spesielt hvordan man skal benytte kroppsspråket under en jobbintervju, dette er av en enorm betydning.

 

De profesjonelle arbeidsgiverne som har god erfaring innenfor jobbsøking legger merke til alle mulige detaljer. Et eksempel på dette er hvis du får tildelt en kaffekopp under intervjuet, er det viktig at du tar denne med deg til vasken og setter den i oppvaskmaskinen når intervjuet er ferdig. Hvis ikke du gjør dette, viser det at du ikke er ryddig av deg og hvis dette er en jobb der dette er en viktig faktor kan jobben faktisk ryke grunnet denne lille detaljen. 

 

Ofte er det ikke nok å bare si de riktige tingene. Kroppsspråket, dine handlinger og karisma er utrolig viktig i et jobbintervju. Hvis du er overbevist om at du har kontroll på dette, er nok eneste løsning å selv benytte ditt nettverk. Ved 9 års arbeidserfaring burde du ha noen kontakter her og der som kan legge inn et ord for deg?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiverene har allerede fortalt deg hva som er problemet, de sa du trengte litt mer erfaring innenfor det spesifikke yrket. Dette betyr, de har mer relevant og mer imponerende erfaring enn du har, og det er hva de virkelig ser etter. 

 

Det du trenger er ikke flere års erfaring, men du trenger et salgsargument for hvorfor de trenger deg. Hva er det som gjør det mer kvalifisert enn andre søkere, hva utrettet du for dine tidligere arbeidsgivere? Hvis dette er vanskelige spørsmål, så tyder det på at din erfaring er lite verdt.

 

Om det er tilfellet så er det greit. Ta en prat med en karriererådgiver og diskuter hvordan du kan bygge opp dine evner, sånn at du blir mer attraktiv i arbeidsmarkedet. Det kan være at det ikke er en dum ide å fullføre videregående. I tilegg så burde du prate mindre om å ha et egen bedrift, det vil gjøre dem beskymret om at du ikke har tid til å fokusere på jobben. Hvis bedriften går dårlig så er det ingen salgsargument, og hvis den går bra så øker det sjansen for at du slutter tidlig.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiverene har allerede fortalt deg hva som er problemet, de sa du trengte litt mer erfaring innenfor det spesifikke yrket. Dette betyr, de har mer relevant og mer imponerende erfaring enn du har, og det er hva de virkelig ser etter. 

 

Det du trenger er ikke flere års erfaring, men du trenger et salgsargument for hvorfor de trenger deg. Hva er det som gjør det mer kvalifisert enn andre søkere, hva utrettet du for dine tidligere arbeidsgivere? Hvis dette er vanskelige spørsmål, så tyder det på at din erfaring er lite verdt.

 

Om det er tilfellet så er det greit. Ta en prat med en karriererådgiver og diskuter hvordan du kan bygge opp dine evner, sånn at du blir mer attraktiv i arbeidsmarkedet. Det kan være at det ikke er en dum ide å fullføre videregående. I tilegg så burde du prate mindre om å ha et egen bedrift, det vil gjøre dem beskymret om at du ikke har tid til å fokusere på jobben. Hvis bedriften går dårlig så er det ingen salgsargument, og hvis den går bra så øker det sjansen for at du slutter tidlig.

Dette var snakk om en butikkjobb, i all hovedsak kassaarbeid - ikke akkurat der man trenger de største kvalifikasjonene. Har jobbet 9 år i butikk innenfor mitt felt og med ansvarsstilling siste året.

 

Bedriften nevnes ikke med mindre det kommer opp, hvor det gjøres klart at fast arbeid/inntekt settes høyere enn gründerønsket. Har tross alt hus, bil og faste utgifter hver måned, og bedriften bruker jeg kun sparepenger på (med andre ord - det tar tid før inntekt begynner å opparbeide seg, hvertfall på et stabilt, levelig nivå). Den er heller ikke en tidstyv for en potensiell arbeidsgiver ettersom jeg kan jobbe med den når som helst på døgnet.

 

Har ikke oppgitt referanser på CV (annet enn at jeg har referanser og oppgir på forespørsel) for jeg liker å informere referansene mine om at det kan komme en telefon. Tviler på at arbeidsgiver blir veldig fornøyd hvis det kommer en telefon ut av det blå uten en liten heads up. Har ført opp referanser nå på de siste søknadene jeg har sendt ut nå siden arbeidsgiver vet at jeg har satt dem opp som referanse. Noen spør jo heller ikke om referanser før på et evt intervju, så jeg ville vente til det faktisk var litt mer aktuelt at de kanskje er interessert i referansene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...