Gå til innhold

[Løst] Finne feilstavelser i en kollonne


ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har et Excel-ark med nesten 300 linjen. En av kolonnene består av verdier en kan velge i en drop-down boks. Verdiene i denne drop-down boksen hentes fra en liste. 

 

Jeg gjorde noen endringer på denne listen i går og som et resultat av dette summerer den feil med 3 verdier. (Det forekommer tre ganger at det er et eller annen som er skrevet feil i denne kolonnen som fører til at ting ikke blir summert skikkelig).

 

Istedenfor å gå igjennom alle linjene ser jeg for meg at en kan bruke en hjelpekolonne som går igjennom hver celle i kolonnen for å sjekke om verdien samsvarer med det som er i listen som drop-down listen baserer seg på. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke om en celleverdi finnes i en liste (som her befinner seg i Ark2 A1:A20) med formelen

 

=SAMMENLIGNE(A1;'Ark2'!A1:A20;0)

 

så får du feil der det ikke er treff. Ellers er "en dropdownboks" minst tre forskjellige ting i Excel. Hvis det lages via datavalidering så skal det ikke være mulig å legge inn feiltastinger, men den teknikken er overfølsom for copy-paste, fraværet av datavalidering følger med i operasjonen.

 

Og så er det alltid en felle når man jobber med tekst at ANNE  ikke er det samme som ANNE. Forskjellen er at hun første har et mellomrom etter siste bokstav. Den makroen jeg bruker aller oftest fjerner sånt, og ser omtrent slik ut

Sub RemoveLeadingTrailingSpaces()
Dim Cel As Range
For Each Cel In Intersect(Selection, ActiveSheet.UsedRange)
    If Trim(Cel.FormulaR1C1) <> Cel.FormulaR1C1 Then Cel.FormulaR1C1 = Trim(Cel.FormulaR1C1)
Next
End Sub

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...