Gå til innhold

[Løst] SSD oppfører seg merkelig


Anbefalte innlegg

Hei, bygde meg en maskin i fjor sommer etter lengre tid ute pc byggings miljøet og alt fungerte som det skulle helt til i vår en gang. Hadde ett krasj mens jeg spilte BF4 og siden da har jeg opplevd helt merkelige ting som jeg ikke klarer å finne en løsning på.

 

Tingen er slik at etter det krasjet begynte jeg å få problemer med at Windows bare fryste/stoppet helt opp, lyd fortsatte en liten periode men ville stoppe opp til slutt også. Sånn kunne maskinen være i alt fra 30 sek til 5 minutter før alt begynte å gå som normalt igjen. Så har man når jeg spiller spill, så vill maskinen fra alt mellom 30 min spilling til 8 timer plutselig bare gå i stå og ikke klare å komme i gang igjen, lyd fortsetter igjen i en liten stund videre før det også stopper opp. Men her vill ikke maskinen klare å komme seg i gang igjen så er dermed nødt til å tving avslutte maskinen. Når jeg gjør dette bruker den vanvittig lang tid på å starte opp og vill de fleste ganger begynne reperasjon av C: (SSD). Kan også legge til at når jeg spiller Overwatch så vill spillet stoppe opp etter en stund men Windows reagerer fortsatt en stund og når jeg da kommer meg inn i Task Manager sier den at SSD disken har 100% aktiv tid men det er ingen programmer som bruker den (Alt av spill og slikt ligger under en vanlig hdd).

 

Har prøvd det meste, oppdatere drivere, firmware, bios, formatere maskinen m.m men har ikke klart å løse problemet. Har sjekket helsen på disken med HDTune og den sier alt er i skjønneste orden, ingen dårlige sektorer. Nada nothing.

 

Har noen peiling på hva dette er eller om disken bare er på tur å ta kveld?

 

Speks:

CPU: AMD FX-8350
MB: MSI Gaming 970

GPU: Nvidia GeForce 980
RAM: 16 GB HyperX Ram

SSD: Kingston SSDnow V300 120GB

HDD:Seagate Desktop HDD 2TB

Endret av SirTerning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært meg hadde jeg byttet ut disken og sluppet å bruke en masse tid på problemet. Det er jo bare en 4-500 kroner for en slik disk.

Bestemte meg for sånn 5 minutter siden å bare skaffe meg en ny og om det fikser problemet kontakte Komplett om den defekte disken. Blir til å svare igjen viss det løser det eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, har nå gått en stund. Byttet først SSD til en Samsung Evo 850, men problemet vedvarte. Fant ut litt senere at hovedkortet hadde en veske som hadde rent fra ene kjøleribben så kontaktet Komplett og sendte det inn for service, med tanken om problemet lå der. Fikk nytt nå i dag og igjen problemet er her ennå. Har installert Windows 10 en utallige ganger uten at det har endret noe som helst. Så nå er jeg helt fri for ideer og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har kjørt en minne diagnose og den klarte heller ikke å finne noe feil, bare for å nevne det...

Lenke til kommentar

Alltid kjedelig med hardware-feil...

 

Har du forsøkt å kjøre spill fra SSD istedetfor HDD? Evt. fjerne HDD for å utelukke at det ikke er feil der? Forsøk å kjøre med bare en minnebrikke av gangen. Hjelper ingen av disse delene, er det antagelig CPU. Har du skjermutgang på HK, kan du evt teste å kjøre uten skjermkort også, bare for å ha testet det.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Oppdatering: ble mange timer med fikling i maskinen i går, har byttet ut sata kabler, endret på orienteringen sata strømkablen kommer inn i SSD på, endret spor for RAM brikkene og blåst alt av deler rent for støv, uansett om det nesten ikke finnes støv i maskinen. Nå merkelig nok ser det ut som en av de tingene jeg gjorde fikset problemet, har kjørt den i alle scenarioer hvor den ville ha krasjet men nå fungerer alt optimalt.

 

Blir til å la det gå noen dager til for å se om den fortsetter å oppføre seg, om den gjør det så ser jeg dette som løst.

 

 

Alltid kjedelig med hardware-feil...

 

Har du forsøkt å kjøre spill fra SSD istedetfor HDD? Evt. fjerne HDD for å utelukke at det ikke er feil der? Forsøk å kjøre med bare en minnebrikke av gangen. Hjelper ingen av disse delene, er det antagelig CPU. Har du skjermutgang på HK, kan du evt teste å kjøre uten skjermkort også, bare for å ha testet det.

 

Har prøvd det, fortsatt samme probleme. Hadde en liten mistanke om at cpu var gåen men nå ser det ut som det var sata kablene det var noe galt med.

 

LØST: Brukt maskinen mye nå og har ikke hatt flere problemer, så ser på problemet som løst. Tror det var jeg som ikke hadde satt RAM brikkene skikkelig i sporet, eller så var det kanskje en sata kabel som var dårlig/løs.

Endret av SirTerning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...