Gå til innhold

Degradert 4770K - På vei til å dø?


Anbefalte innlegg

Har trukket et dårlig lodd i silikonlotteriet med min chip.

Da den var ny måtte jeg kjøre 1.36v for å klare 4.5GHz.

Ikke helt stabilt, en krasj i måneden, men klarte å leve med det.

Etterhvert krasjet den oftere og oftere og måtte sette ned til 4.4GHz på samme spenning.

Men også dette ble ustabilt etterhvert.

 

Nå kjører jeg 4.2GHz på 1.25 volt, 100% stabilt (lavere spenning går ikke på denne freksensen).

Men jeg lurer på om sensorene i chippen begynner å bli dårlige også?

Når den er idle viser den 37-40 grader, og setter jeg i gang en torture test tar det seriøst et halvt sekund fra 35 grader til 95 grader. Jeg rekker såvidt å blunke med øynene.

Når jeg stopper testen faller den tilbake til 40 grader like raskt.

 

Bruker en EVO 212 men byttet ut originalviften med Enermax Twister Pressure, og bruker Arctic Silver 5 pasta, sammen med 5 kabinettvifter.

 

Hovedkort: Asus VI HERO

PSU: EVGA G2 750W

 

 

Dette er vel ikke naturlig?

 

Av annen info kan jeg melde om at Speedfan viser 0.48 volt, det samme gjør CPU-Z, mens HWinfo viser 1.25V.

 

Er sensorene, og kanskje resten av prosessoren i ferd med å dø?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delid cpu. Hadde også høg temp og trengte mye volt for overklokking på min 4770k. Husker ikke tall men etter delid for ca 1,5 år siden så har jeg kjørt x48 med 1,34v stabilt. Pastaen intel bruker er dålig og den tørker ut over tid.Det er også ganske stor åpning mellom ihs og die stock, sikker derfor pastaen va helt uttørket Temperaturen gikk ner mellom 20- 25 grader på stock settings etter delid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forsøkte nettopp å bytte kjølepasta men dette hjalp ikke.

Ønsker ikke å delidde da jeg føler chippen er på vei til å gå i stykker.

 

Den går nå opp til 99 grader på stresstest og throttler ned til 4GHz fra 4.2GHz.

 

Virker som om jeg har vært veldig uheldig med denne cpu-en :(

 

Hvis du uansett føler at den holder på å gå i stykker skader det vel ingen ting å prøve? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Forsøkte nettopp å bytte kjølepasta men dette hjalp ikke.

Ønsker ikke å delidde da jeg føler chippen er på vei til å gå i stykker.

 

Den går nå opp til 99 grader på stresstest og throttler ned til 4GHz fra 4.2GHz.

 

Virker som om jeg har vært veldig uheldig med denne cpu-en :(

 

Hvis du uansett føler at den holder på å gå i stykker skader det vel ingen ting å prøve? :)

 

 

Går den i stykker får han jo erstatning, noe han ikke gjør hvis han slår av topplokket på prosessoren med en trekloss og hammer :) Eller bruker barberblad eller lignende.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Forsøkte nettopp å bytte kjølepasta men dette hjalp ikke.

Ønsker ikke å delidde da jeg føler chippen er på vei til å gå i stykker.

 

Den går nå opp til 99 grader på stresstest og throttler ned til 4GHz fra 4.2GHz.

 

Virker som om jeg har vært veldig uheldig med denne cpu-en :(

 

Hvis du uansett føler at den holder på å gå i stykker skader det vel ingen ting å prøve? :)

 

 

Går den i stykker får han jo erstatning, noe han ikke gjør hvis han slår av topplokket på prosessoren med en trekloss og hammer :) Eller bruker barberblad eller lignende.

 

Er det ikke uansett litt sent å be om erstatning når han tydelig har kjørt den utenfor specs, og derav ødelagt den?

Lenke til kommentar

 

 

 

Forsøkte nettopp å bytte kjølepasta men dette hjalp ikke.

Ønsker ikke å delidde da jeg føler chippen er på vei til å gå i stykker.

 

Den går nå opp til 99 grader på stresstest og throttler ned til 4GHz fra 4.2GHz.

 

Virker som om jeg har vært veldig uheldig med denne cpu-en :(

 

Hvis du uansett føler at den holder på å gå i stykker skader det vel ingen ting å prøve? :)

 

 

Går den i stykker får han jo erstatning, noe han ikke gjør hvis han slår av topplokket på prosessoren med en trekloss og hammer :) Eller bruker barberblad eller lignende.

 

Er det ikke uansett litt sent å be om erstatning når han tydelig har kjørt den utenfor specs, og derav ødelagt den?

 

Bedre sent enn aldri :) Hvem kan påvise hva som er årsaken til at den har blitt ødelagt?

Det samme er det med de som kjører litt raskere minnebrikker, det er også utenfor specs, men de sender cpu'en inn om det blir noe galt med den?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...