Gå til innhold

Slik vil de omgå kryptering og samtidig overvåke all datatrafikk


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Dataforeningen skal ha en frokostsamling (link til Eventbrite) hvor blant annet Bjørn Erik Thon fra Datatilsynet skal komme å snakke om dette temaet og digitalt grenseforsvar. Tenkte det kan være interessant å dele. 

 

Fra arrangementet:

"Fredag morgen hos DND; 13. januar kan du være med å diskutere dette sammen med Bjørn Erik Thon (direktør i Datatilsynet), Bjørn Remseth (nestleder i EFN - Electronic Frontier Norway), Arve Føyen (Advokat/Partner Advokatfirmaet Føyen Torkildsen AS og leder av Dataforeningens IT-Politiske Råd) og Christian Torp, COO i Dataforeningen.

For hvor går egentlig grensen for hva vi som enkeltmennesker skal akseptere av overvåkning, og i hvilke situasjoner er det helt avgjørende at statlige organer ikke skal kunne overvåke det vi gjør?

Storbritannia innførte i november 2016 loven "Investigatory Powers Bill" som britiske medier omtaler som «den mest ekstreme overvåkningsloven som noen gang er innført i et demokrati». Kan resultatet av Lysne-utvalgets rapport medføre at vi får det samme i Norge?

Møt og hør:

  • Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet
  • Bjørn Remseth, nestleder i EFN - Electronic Frontier Norway
  • Arve Føyen, Advokat/Partner Advokatfirmaet Føyen Torkildsen AS og leder av Dataforeningens IT-Politiske Råd
  • Christian Torp, COO i DND

Bli med på en uformell 2-timer frokostsamling hos Dataforeningen i Møllergata 24 Oslo kongressenter - Folkets hus: Sal C, Youngs gate 11, fredag 13. januar 2017 kl 0900-1130 (pga av antall deltakere utvider vi samlingen med 30 minutter). Enkel servering fra kl. 0830.

Formatet på «Fredag morgen hos DND» er: én time med 3 stk. 18-minutters innlegg, deretter en én-timelang diskusjon i plenum.

Har du spørsmål om samlingen, kontakt Christian Torp på [email protected]. Har du allerede spørsmål du ønsker å stille til panelet, gjør det enten ved å sende meg en epost eller på eventsiden på Facebook.

Denne samlingen er laget sammen med ildsjeler i Dataforeningen og i faggruppen Informasjonssikkerhet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Og så er vi her altså. Vi kan heretter vinke takk og farvel til privatlivets fred – etteretningstjenesten får fra nå av tilgang til i 95% av nett-trafikken din. Man får bare håpe at de aldri blir like ille som Stasi eller CIA. Skulle de bli det en dag, vil vi naturligvis ikke få vite det. For min del er jeg skeptisk allerede nå.

 

Velger å gjenopplive denne tråden, da den allerede har en god del relevant innhold for saken. Generelt er jeg glad for at diskusjon.no ikke har gullfiskhukommelse-politikk slik reddit har.

Lenke til kommentar

Her må man bare trø til med VPN, og opplyse folket om mulighetene man har med VPN.
Kanskje på tide med et oppslagsverk for nykommere rundt det. 

Er jo høyest aktuelt i disse dager.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...