Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trygt å bo i Grønland(Oslo)


Anbefalte innlegg

Ja.

 

Kilde: har bodd i Brugata i halvannet år.

 

Har ikke du bodd i Fillippinene i mange år?  Fillippinene har veldig høy kriminalitet, ligner ikke på andre asiatiske land, så da virker Grønland som et trygt sted å bo.

 

Heldigvis så har Norge ingen steder hvor kriminaliteten har gått helt ut av kontroll, men Grønland er på ingen måte like trygt som resten av Oslo. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja.

 

Kilde: har bodd i Brugata i halvannet år.

 

Har ikke du bodd i Fillippinene i mange år?  Fillippinene har veldig høy kriminalitet, ligner ikke på andre asiatiske land, så da virker Grønland som et trygt sted å bo.

 

Heldigvis så har Norge ingen steder hvor kriminaliteten har gått helt ut av kontroll, men Grønland er på ingen måte like trygt som resten av Oslo.

 

Bor i Manila nå, ja. Men jeg bodde tidligere i Brugata, eller teknisk sett Storgata, akuratt i krysset mellom Brugata og Storgata.

 

Følte meg aldri utrygg. Selv midt på natten, med hodetelefoner på full guffe. Gikk hvor jeg ville, når jeg ville, uten å tenke meg om to ganger.

 

Det er veldig mulig at det finnes statestikk som viser at det er mindre trygt der enn andre steder, men det er ikke utrygt der. Det sier vell egentlig mest om hvor ekstremt trygt Oslo er.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Bor i Manila nå, ja. Men jeg bodde tidligere i Brugata, eller teknisk sett Storgata, akuratt i krysset mellom Brugata og Storgata.

 

Følte meg aldri utrygg. Selv midt på natten, med hodetelefoner på full guffe. Gikk hvor jeg ville, når jeg ville, uten å tenke meg om to ganger.

 

Du tror det ikke er mulig at du bruker Manila som standard? Kriminaliteten i Manila er høy, og da virker alle steder i Norge som relativt trygge.

 

Og at du aldri havnet i trøbbel handler nok mer om flaks, hvor lang tid du var på Grønland om natten, hvor ofte du var der om natten og hvor stor du er. 

 

 eller teknisk sett Storgata, akuratt i krysset mellom Brugata og Storgata.

 

Da gikk du vel egentlig ikke av på Grønland, men du gikk av på Jernbanetorget?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Å føle seg trygg eller utrygg er strengt tatt en subjektiv oppfatning som er avhengig av individet. Jeg er selv godt trent og i stand til å beskytte meg selv. Har aldri følt meg direkte utrygg i disse områdene, men mindre trygg enn i andre områder av Oslo og ellers i landet.

 

Både politi og statistikk ser ut til å være enige om at Grønland har mer kriminalitet enn andre områder av byen. At en forumbruker føler seg trygg på Grønland endrer uansett ikke det. :) 

Lenke til kommentar

Både politi og statistikk ser ut til å være enige om at Grønland har mer kriminalitet enn andre områder av byen. At en forumbruker føler seg trygg på Grønland endrer uansett ikke det. :)

Som sagt, så er jeg klar over at det finnes tall som peker i den retningen. Men de tallene forandrer ikke hvor trygg jeg føler meg, da jeg vet at resten av Oslo (som er sammenligningsgrunnlaget) er ekstremt trygt.

 

Føler man seg utrygg i Oslo, uansett hvor det er, så han man et ganske forvridd syn på risiko, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må vi huske hva denne tråden starta med:

 

Hei dere  :wee:   :wee:

 

Jeg og min familie skal flytte til Oslo grunnet pappa har fått seg jobb. Vi skal bo i Grønland en liten periode. Har hørt rykte om at det er ganske farlig å bo der... Er det virkelig så ille?

 
Nei det er ikke farlig å bo på Grønland. Du kan se ubehagelige ting (men dette er det mer av i Brugata, rundt sentrum osv) og om du er redd folk som ser eller oppfører seg forskjellig fra nordmenn flest så kan du føle at det er ubehagelig. Men jeg vil ikke si at det er farlig å bo på Grønnland i det hele tatt.
Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er min erfaring fra å bo på Grønland det siste året, samt med samtaler med politiet der.

 

Hoveddelen av kriminaliteten som skjer på Grønland skjer under politistasjonen som har det eneste "storby-området" i Norge. Derfor må man ta hensyn til flere ting når man leser statistikken. De som utfører kriminalitet bor nødvendigvis ikke på Grønland, men i utkant-Oslo. Er det tryggere å bo der kriminelle bor? Det blir registrert svært mange saker på Grønland hovedsakelig narkotikakriminalitet og vold. Dersom man ikke tilhører et kriminelt miljø eller snakker stygt til noen er det i det store og hele et trygt område. Det er også slik at minst 500-600 opp mot 1000 politifolk går til og fra jobb i Grønlandsområdet. Selv om de ikke synes så er de der.

 

Tips til folk som føler seg utrygge på Grønland: ta kontakt med en politipatrulje som kjører forbi og slå av en prat. Det gjorde at jeg følte meg tryggere på Grønland når jeg flyttet dit for ett års tid siden. Ikke lytt til "rebeller i kjellerleiligheten sin".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hoveddelen av kriminaliteten som skjer på Grønland skjer under politistasjonen som har det eneste "storby-området" i Norge. Derfor må man ta hensyn til flere ting når man leser statistikken.

 

De tallene jeg har sett viser at de fleste ran skjer i Brugata og Lakkegata. Har du noen kilder for at det er farligst under politistasjonen?

 

 

De som utfører kriminalitet bor nødvendigvis ikke på Grønland, men i utkant-Oslo. Er det tryggere å bo der kriminelle bor?

 

Ja, det er det, og det er helt normalt i mange byer at kriminelle reiser inn til sentrum for å f.eks. rane folk.

 

Lenke til kommentar

Om man føler seg trygg i krysset Storgata/Brugata, så føler man seg enda tryggere på Grønland.

 

Det krysset er hovedsakelig ubehagelig, på grunn av narkotikasalg, men det er ikke stedet hvor du har størst sjanse for å oppleve ran og voldtekt om natten.

 

Og fra det jeg vet så bodde Skurupu i Oslo før dette ble et narkotika hotspot. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har stått dørvakt på grønland og rundt youngstorget i noen år. Min observasjon er at det er relativt trygt.

Ville heller ha vært mer obs hvis man går på feil side av sofienbergs parken rundt natterstider. Personlig har jeg aldri følt meg utrygg uansett hvor jeg har gått alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...