Gå til innhold

Bærbar pc valg


Anbefalte innlegg

Da jeg ikke har all verdens peiling på pcer tenkte jeg å høre litt her.

 

Jeg må kjøpe meg ny bærbar pc og trenger derfor litt hjelp.

 

 

Litt ønsker/tanker rundt dette:

 

- Maks 12 000 kr

- Gjerne at den kan vare noen år

- Må takle wow, lol, diablo etc

- Streaming

- Nedlasting

- Lett å transportere

- Ingen vifter som vil brenne opp (god kjøling)

- Gjerne ssd

- Minimum 1 TB harddisk

 

Problemet er at det er så sykt mye å velge mellom, og jeg har ikke nok peiling ;)

 

Noen som har skikkelig peiling på pc i forhold til pris og kvalitet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg ikke har all verdens peiling på pcer tenkte jeg å høre litt her.

 

Jeg må kjøpe meg ny bærbar pc og trenger derfor litt hjelp.

 

 

Litt ønsker/tanker rundt dette:

 

- Maks 12 000 kr

- Gjerne at den kan vare noen år

- Må takle wow, lol, diablo etc

- Streaming

- Nedlasting

- Lett å transportere

- Ingen vifter som vil brenne opp (god kjøling)

- Gjerne ssd

- Minimum 1 TB harddisk

 

Problemet er at det er så sykt mye å velge mellom, og jeg har ikke nok peiling ;)

 

Noen som har skikkelig peiling på pc i forhold til pris og kvalitet?

 

stor og halvveis stasjonær ("vanlig" bærbar med 15" eller mer på den større siden) eller liten og bærbar (type ultrabook, 12-13" skjerm)? hvis du skal ha 1 TB innebygd blir det vel en større type for på de mindre hadde jeg sett etter ekstern disk eller nettverkslagring, så spesifiser først det.

Lenke til kommentar

 

Da jeg ikke har all verdens peiling på pcer tenkte jeg å høre litt her.

 

Jeg må kjøpe meg ny bærbar pc og trenger derfor litt hjelp.

 

 

Litt ønsker/tanker rundt dette:

 

- Maks 12 000 kr

- Gjerne at den kan vare noen år

- Må takle wow, lol, diablo etc

- Streaming

- Nedlasting

- Lett å transportere

- Ingen vifter som vil brenne opp (god kjøling)

- Gjerne ssd

- Minimum 1 TB harddisk

 

Problemet er at det er så sykt mye å velge mellom, og jeg har ikke nok peiling ;)

 

Noen som har skikkelig peiling på pc i forhold til pris og kvalitet?

 

stor og halvveis stasjonær ("vanlig" bærbar med 15" eller mer på den større siden) eller liten og bærbar (type ultrabook, 12-13" skjerm)? hvis du skal ha 1 TB innebygd blir det vel en større type for på de mindre hadde jeg sett etter ekstern disk eller nettverkslagring, så spesifiser først det.

 

 

Ikke under 15" ihvertfall.

Hvis du mener det er bedre å gå for mindre harddisk så er ikke det no stress.

Lenke til kommentar

Siden 2013 har jeg hatt denne:

 

https://www.komplett.no/product/792017?noredirect=true

Acer Aspire E1-572G 15,6" HD Radeon HD8750, Core i5-4200U, 8GB RAM, 750GB HDD, Windows 8

 

Vært greit fornøyd med denne bortsett fra at den blir ganske varm, selv etter rens.

Problemet nå er at den ikke liker at jeg spiller Wow, Lol og Diablo for lenge om gangen ;P

Den blir litt blå og må starte på nytt :p

 

Hvor lenge har egentlig folk bærbare spill pcer før de må/vil kjøpe ny?

Lenke til kommentar

Jeg hadde min forrige med GTX 280M skjermkort i 7 år, før jeg i fjor byttet den ut med en med GTX 970M kort. En forutsetning for å ha en maskin så lenge, er at man tar litt vare på maskinen, rensker den for innvendig opphoping av støv og dritt med jevne mellomrom. Hvis man er flink med dette, er det ingen grunn til at maskinen skal bli varmere eller mer bråkete med alderen.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg ha ventet litt nå, til det er laptoper med det nye GTX 1050Ti-kortet å få. Ytelsen vil være omtrent på nivå med det utgående GTX 970M, og det betyr at du kan spille hva som helst med god flyt, maks eller nesten maks detaljer og full HD oppløsning. Det blir ikke lenge å vente, tror jeg. Det vil trolig legge seg i pris omtrent på budjsettgrensen din, eller kanskje til og med lavere. Hvis du vil ha virkelig god ytelse til spilling, så får du nå maskiner med GTX 1060 til 11.795 kroner i billigste versjon - det er uten SSD. Ytelsen til GTX 1060 overgår det som har vært det sterkeste "mobile" grafikkortet til nå; GTX 980M. Den nye generasjonen kort fra Nvidia (populært kalt Pascal), er en ytelsesmessig revolusjon, særlig for laptoper.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, ville jeg ha ventet litt nå, til det er laptoper med det nye GTX 1050Ti-kortet å få.

Det vil alltid være fornuftig å vente på det neste som kommer, men på et eller annet tidspunkt behøver man å ha en maskin på fanget og ikke bare forhåpninger om at neste generasjon blir bra. Dessuten burde vel 960M holde i lange baner til wow, lol og diablo?

 

Forresten er det ikke bare kjøling men selvsagt også strømforbruk som har noe å si når det kommer til varmeutvikling. i5-6300HQ har stock TDP på 45W, mens i5-6200U har stock TDP på 15W (samme som i5-4200U som TS har fra før). Både GTX 950M og GTX 960M har TDP på 75W. Laptop-GTX 1060 har TDP på 80W, og hva laptop-GTX 1050Ti havner på aner jeg ikke. Jeg finner heller ikke TDP for Radeon HD 8750M, men om man plukker maskinvare som har høyere strømforbruk enn det TS allerede har er jeg stygt redd det ikke slår positivt ut på varmeutviklingen.

 

Jeg lurer på hvor godt integrert Intel HD 520 vil yte i nevnte spill?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

 

Da jeg ikke har all verdens peiling på pcer tenkte jeg å høre litt her.

 

Jeg må kjøpe meg ny bærbar pc og trenger derfor litt hjelp.

 

 

Litt ønsker/tanker rundt dette:

 

- Maks 12 000 kr

- Gjerne at den kan vare noen år

- Må takle wow, lol, diablo etc

- Streaming

- Nedlasting

- Lett å transportere

- Ingen vifter som vil brenne opp (god kjøling)

- Gjerne ssd

- Minimum 1 TB harddisk

 

Problemet er at det er så sykt mye å velge mellom, og jeg har ikke nok peiling ;)

 

Noen som har skikkelig peiling på pc i forhold til pris og kvalitet?

 

stor og halvveis stasjonær ("vanlig" bærbar med 15" eller mer på den større siden) eller liten og bærbar (type ultrabook, 12-13" skjerm)? hvis du skal ha 1 TB innebygd blir det vel en større type for på de mindre hadde jeg sett etter ekstern disk eller nettverkslagring, så spesifiser først det.

 

 

Ikke under 15" ihvertfall.

Hvis du mener det er bedre å gå for mindre harddisk så er ikke det no stress.

 

 

hvis det er en sånn stor "bærbar" i anførselstegn kraftpc, så er multicom er kjent for å sette sammen bra pc'er da... de scorer jevnt over godt på diverse tester (hos dinside.no o.l) og er i tillegg satt sammen i norge selv om komponentene er utenlandske.

 

du sier MINST 15" så da tenker jeg 17", på dine specs høres det ut som om denne her hadde passet deg fint:

 

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-n170r-killer-edition-173/cat-p/c1000042/p10634172

 

hvis du tar til takke med litt mindre skjerm (15") får du 1060 skjermkort på den, denne her er favoritten til dinside:

 

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10634632

 

Begge ligger rett oppunder 12000 uten windows 10.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha virkelig god ytelse til spilling, så får du nå maskiner med GTX 1060 til 11.795 kroner i billigste versjon - det er uten SSD. Ytelsen til GTX 1060 overgår det som har vært det sterkeste "mobile" grafikkortet til nå; GTX 980M. Den nye generasjonen kort fra Nvidia (populært kalt Pascal), er en ytelsesmessig revolusjon, særlig for laptoper.

Dette er en ulv i fåreklær. Ser ut som en ordinær bærbar, men har kraftig ytelse som vil vare i mange år framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...