Gå til innhold

Har lyst å oppgradere 3år gammel pc


Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt å piffe opp min pc, og trenger hjelp med å finne nye deler.

 

Er åpen for forskjellige forslag, men trur ikke jeg vil over 10K

 

Her er der jeg har nå:

Corsair CX 750M, 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x

Molex

 

Intel® Core i5-3570K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan

 

 

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

 

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, DP,

 

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville skaffet GTX 1070 og DDR3 2400 mhz ram gjerne 16 GB.

 

Psuen bør byttes i EVGA 750 watt eller Consair RM eller bedre HX

 

Har du coolermaster 212 evo eller noctua kjøler? Har du intel bør du skaffe noe annet.

Og overklokke.

 

Senere kan du vurdere å gå over til lga 1151 hovedkort i7 6700k og ddr4 ram hvis overklokking funger dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enig med LMH1, litt mer RAM og overklokking. 1070 er kanskje bortkastet hvis du spiller på 1080p.

 

Ca det jeg vill gått for med ny maskin, gir en pekepin på prisen hvertfall

https://www.komplett.no/product/896020/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1070-edition#

Trekk fra et par lapper hvis det blir GTX 1060 eller RX 480 og pluss på litt for bedre RAM og PSU.

Du vil havne på rett over 10.000,- uten Windows, men det er ca "det beste" i forhold til pris/ ytelse i dag.

Lenke til kommentar

Ville skaffet GTX 1070 og DDR3 2400 mhz ram gjerne 16 GB.

 

Psuen bør byttes i EVGA 750 watt eller Consair RM eller bedre HX

 

Har du coolermaster 212 evo eller noctua kjøler? Har du intel bør du skaffe noe annet.

Og overklokke.

 

Senere kan du vurdere å gå over til lga 1151 hovedkort i7 6700k og ddr4 ram hvis overklokking funger dårlig.

Corsair Hydro Series H60 CPU Kjøler har jeg nå

Lenke til kommentar

 

Ville skaffet GTX 1070 og DDR3 2400 mhz ram gjerne 16 GB.

 

Psuen bør byttes i EVGA 750 watt eller Consair RM eller bedre HX

 

Har du coolermaster 212 evo eller noctua kjøler? Har du intel bør du skaffe noe annet.

Og overklokke.

 

Senere kan du vurdere å gå over til lga 1151 hovedkort i7 6700k og ddr4 ram hvis overklokking funger dårlig.

Corsair Hydro Series H60 CPU Kjøler har jeg nå

Er det for den er bronze modul jeg bør bytte? Men 750w er nok?

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om hva du skal bruke maskinen til.

 

Ville skaffet GTX 1070

Skal du spille i 4K er jeg enig i at du bør skafe deg et GTX 1070, ellers vil GTX 1060 være en markant oppgradering til spilling i 1080p som koster ca 2000 kr mindre. Om du kun spiller CS og Minecraft, holder GTX 680 som du allerede har i lange baner. Det er forsåvidt ikke noe dårlig kort, men vil kanskje slite på de aller mest krevende spilltitlene.

 

DDR3 2400 mhz ram gjerne 16 GB.

Har minnehastighet egentlig så fryktelig mye å si da? Skjønt, 16 GB RAM er ikke å forakte.

 

Psuen bør byttes i EVGA 750 watt eller Consair RM eller bedre HX

750W er plenty for oppsettet du har i dag, og alle de nye kortene fra både Nvidia og AMD krever mindre strøm enn GTX 680.

 

Her er Corsair sin egen effektivitetsgraf for CX750M:

cx750m_efficiency_graph.png

 

Her er Corsair sin egen effektivitetsgraf for AX760, som har bedre efficiency enn både RM og HX:

a68c22fa10361eed8acfcb4119229429.png

 

Du ser at CX750M har en mer markant "sweetspot" rundt 50% load, som vil si at når strømforsyningen belastes rundt 50% er det punktet der den klarer å konvertere mest mulig av AC-inputen fra veggen til DC-strøm som maskinen bruker. For AX760 er denne grafen flatere, noe som vil si at effektiviteten vil ligge nærmere optimalen om du bruker mye eller lite strøm sammenlignet med CX750M. AX 760 har også høyere effektivitet enn CX750M over hele kurven.

 

I realiteten betyr dette at AX760 bruker mindre strøm, og forskjellen blir enda større når du bruker lite eller mye strøm, altså når du lar maskinen stå og idle eller du spiller krevende spill. Vel - forutsatt at maskinen din faktisk klarer å trekke bortimot maks ut av strømforsyningen ved full load, noe den ikke gjør. Sannsynligvis vil den ikke trekke mer enn 60-70% av hva strømforsyningen kan levere til enhver tid, tops, med GTX 680 installert. OuterVision Power Supply Calculator sier "load wattage 385W" for et ca. tilsvarende oppsett som ditt. Som vil si at du sannsynligvis ligger nære "sweetspot" på rundt 88% utnyttelse når du spiller, men ned mot 85% (og evt. under) utnyttelse når du idler.

 

Så, om vi tar utgangspunkt i "load wattage" på 400W kontinuerlig, vil det tilsi ca. 88% utnyttelse på CM750M (slik at den trekker 400W/0,88 = 455W fra veggen) og ca. 94% utnyttelse på AX760 (slik at den trekker 400W/0,94 = 426W fra veggen), vil differansen utgjøre 455W-426W = 29W = 0,029kW. Om vi for enkelhets skyld sier at en kWh koster en krone inkludert nettleie og alt, at du utelukkende har maskinen på 400W load når den er påskrudd, og tar utgangspunkt i at AX760 koster ca 1700 kr, vil det ta 1700/0,029 = 58620 timer (ca. 6,7 år) å tjene inn igjen kostnaden ved å kjøpe AX760. Det er altså 58620 timer med maskinen skrudd på, ved 400W load. Nå er AX760 en fryktelig dyr PSU, men om du swapper AX760 med en rimeligere PSU med noe dårligere efficiency er jeg redd timetallet ikke vil bli så fryktelig mye lavere.

 

Har du coolermaster 212 evo eller noctua kjøler? Har du intel bør du skaffe noe annet.

Hva er i veien med CM 212 EVO/Noctua hvis man har Intel?

 

Senere kan du vurdere å gå over til lga 1151 hovedkort i7 6700k og ddr4 ram hvis overklokking funger dårlig.

Selv om i5-3570K er noen år gammel, er den fortsatt såpass habil at jeg tviler på at Skylake fremdeles er på markedet når TS får behov for å skifte dette ut.

 

Egner ikke Corsair H60 CPU Kjøler seg så godt til overklokking? Bedre å gå med noctua eller lignende?

Jeg personlig ville ikke hatt vannkjøling i utgangspunktet, men det er mer et prinsipp om at jeg ikke vil ha vann inni maskinen. Har du en H60 allerede kan du vel så gjerne gjenbruke den og prøve. Jeg ville forøvrig heller ikke overklokket CPU før jeg evt. følte et behov for å gjøre det.

 

For å oppsummere: om du skal spille krevende spill som GTX 680 ikke holder mål til, kjøp GTX 1060 eller RX 480. Kjøp gjerne mer RAM, enten i form av et ekstra 2x4 GB kit, eller skift ut brikkene du allerede har hvis du vil ha høyere minnehastighet. RAM er uansett ikke så dyrt i dag. Dropp å kjøpe ny PSU når du allerede har en som fungerer, rent økonomisk er det ikke verdt det. Kjøleren du har er fin, ihvertfall frem til den dagen du eventuelt finner på å forsøke overklokking, og deretter eventuelt finner ut at den ikke var noe tess. Da kan du skifte den ut. Per i dag trenger du ikke bry deg verken med kjøler eller overklokking.

 

Kjøp også en SSD om du ikke har (nok) SSD-lagring fra før. Sørg for at SSD er koblet til en grå SATA-port på hovedkortet, ikke en blå. De blå er SATA 2.0 og vil være en flaskehals for nyere SSD-disker med les/skriv over 300 MB/s. Hovedkortet ditt har ikke M.2, så kjøp en vanlig 2.5" SSD. Hvor mye plass du eventuelt trenger får du smake litt på selv, men Samsung 850 EVO 500GB bør være ganske rikelig.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...