Gå til innhold

Økonomikonsulent offentlig sektor - jobbintervju


Anbefalte innlegg

Jeg søkte for en stund siden på jobb som økonomikonsulent i kommunen. Det var mange søkere til stillingen, og jeg hadde vel ikke den helt store troen på at jeg ville være aktuell for stillingen pga at jeg ikke har erfaring fra lignende jobber, og heller ikke har akkurat den utdanningen de var ute etter.

Før helgen fikk jeg imidlertid tlf om at de gjerne ville ha meg inn til intervju! Nå som det verste "sjokket" har lagt seg så må jeg begynne å forberede meg til intervjuet, og lurer da på om noen har lignende jobber og kan si litt om hvordan en vanlig arbeidsdag er (arbeidsoppgaver, er det mye møter, mye samarbeid med kolleger eller jobber man mest alene osv), og om noen kan gi meg noen tips og råd som kan være greie å ta meg seg før intervjuet. Hva slags spørsmål kan jeg forvente å få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig få jobber med det de trodde de ville jobbe med for 10 år siden, innen kommunal sektor kan to like stillinger ha vidt forskjellige arbeidsoppgaver så de eneste som vet hva du eventuelt går til er de som ansetter deg(og noen ganger vet ikke de heller). Ikke forbred så mye hva spørsmål de vil stille deg, men pass på å ha noen gode spørsmål å stille dem om hvordan jobben er. De spørsmåla du stilte her er det ikke noe galt med å stille under intervjuet.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har selv jobbet med økonomi i kommunen. Det er jo vanskelig å si hvordan hverdagen din er uten noen å vite detaljer om hvor og hvilken etat, men jeg vil anta at du vil være en av få i din avdeling/seksjon som jobber med økonomi. Dette betyr fort at du må være ganske selvstendig - finner du et problem er det godt mulig at du må finne en løsning også - ofte på egenhånd. Du må kanskje ta valg du ikke føler at du har full kontroll på, i hvert fall i starten. Jeg vil også tro at du i starten trenger å være klar for å jobbe litt mer enn vanlig arbeidsdag for å sette deg inn i mange ting. Hvis du skal ha budsjettansvar, er det ofte ikke så mange møter, bortsett fra når du skal samkjøre ditt budsjett med alle de andre i etaten. Hvis jobben er mer rettet mot innkjøp og administrasjon blir det fort flere møter.

 

Da vi ansatte min erstatter intervjuet vi mange som ikke hadde "kommunal" erfaring. Jeg tror et grep du kan gjøre for å skille deg ut er å sette deg godt inn i hvordan etaten/stedet du søker jobb hos fungerer i forhold til budsjetthjulet i kommunen. Hva bruker de (grovt sett) penger på? Når trenger de å spille inn budsjettet sitt? Hvem trenger de å samarbeide med underveis? Hvis du hadde sagt noe som helst om dette på intervju hadde du lett skilt deg ut positivt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...