Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

blodprøver


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte legetime for å sjekke om jeg har lave/høye vitamin-nivåer og samtidig få sjekket testosteron-nivået mitt. Legen sa at dette var normalt noe man ikke sjekket uten å "føle at noe var galt", og det skjønner jeg jo delvis. Riktignok, så ville jeg ta blodprøver likevel, også spurte jeg om de kunne sende resultatene i posten til meg. Fikk da til svar at "det er noe de sjeldent gjør, og jeg får bare brev om nivåene er for lave". 

Hele grunnen til at jeg dro til legen for å sjekke meg var jo for å få vite selv hvilket nivå jeg ligger på. Kan jeg kreve å få sendt et slikt brev med resultater? Virker jo meget merkelig at det ikke skal være mulig eller? 

Hun legen sa riktignok at hun skulle sende med et "ønske" om å få resultat i posten, men føler jo dette er noe man burde kunne kreve når man faktisk betaler penger for det

hva er fasit her?

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun legen sa riktignok at hun skulle sende med et "ønske" om å få resultat i posten

Det er jo legen som skal sende deg dette... Herregud.

 

Generelt får man bare beskjed om nivåene er for lave/høye. Men at man kan få beskjed uansett, når man ønsker det, burde selvsagt være mulig.

 

Du kan kreve utskrift av journal, derunder utskrift av prøver, med mindre tungtveiende faktorer motsier det. Så de kan altså ikke nekte deg å få vite dette. Utskrift av en hel journal er gebyrbelagt med 75 (85?) kroner. Var jeg deg ville bare ringt til legekontoret og bedt de sende deg en utskrift (eller gått i luka og bedt om det), som om det var normalt. Sending av brev tror jeg også det er et par kroner i gebyr på.

 

Du kan regne med at svarene er inne etter 2 uker.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager ønsker du å vite hvilke nivå du ligger på. Hvorfor bruke resurser på slikt? Bruk av offentlige midler for at du skal motta data du angivelig ikke vil skjønne noe utav uansett. 

joda, jeg vil nok skjønne det. Det er ikke rocketscience å lese av på en eventuell utskrift. 

 

Jeg vil vite det i forhold til et helseperspektiv og om jeg trenger å øke noe i forhold til å ligge på et optimalt nivå og ikke et minimalt godkjent nivå. 

 

Planen var å sjekke de samme prøvene til vinteren for å vite om det er noen forskjeller da. 

Lenke til kommentar

 

Hun legen sa riktignok at hun skulle sende med et "ønske" om å få resultat i posten

Det er jo legen som skal sende deg dette... Herregud.

 

Generelt får man bare beskjed om nivåene er for lave/høye. Men at man kan få beskjed uansett, når man ønsker det, burde selvsagt være mulig.

 

Du kan kreve utskrift av journal, derunder utskrift av prøver, med mindre tungtveiende faktorer motsier det. Så de kan altså ikke nekte deg å få vite dette. Utskrift av en hel journal er gebyrbelagt med 75 (85?) kroner. Var jeg deg ville bare ringt til legekontoret og bedt de sende deg en utskrift (eller gått i luka og bedt om det), som om det var normalt. Sending av brev tror jeg også det er et par kroner i gebyr på.

 

Du kan regne med at svarene er inne etter 2 uker.

 

Takk, for svar!

 

legen sa det vill gå 1-3 uker før et eventuelt brev ville komme. 

 

skal forhøre meg om journal om jeg ikke får svar innen de 3 ukene er omme

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt resultat i posten uten at jeg spurte. Eksakte verdier med en kommentar fra lege, alle prøvene ser normale ut

Grunnen til at hun mente det var stress å sende svar med eksakt svar var at de tok masse blodprøver hver dag og at det var ekstra arbeid å sende med et brev på de prøvene som var "normale". riktignok, så virket det jo ikke som det var mange som ville ha resultatet for å sjekke selv, så tror jo ikke min forespørsel skaper for mye hodebry.

Lenke til kommentar

skal forhøre meg om journal om jeg ikke får svar innen de 3 ukene er omme

En utskrift av bare prøvene mente jeg du skulle be om, det kom litt uklart frem. Så slipper du å betale gebyret for utskrift av journal, og slipper ti kilo papir.

 

Poenget var at de kan altså ikke nekte deg dette, fordi du har rett på innsikt i din egen journal, derunder prøvene.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du spiser veldig forskjellig eller er veldig mye lettkledd ute i sola om sommeren er det ikke noen grunn til å anta at det er noen forskjell. Tenk over at du kaster bort offentlige penger ved å teste for ofte uten at du er syk.

dette er riktignok første gangen jeg tester meg med den hensikt for bare å "teste" meg og det er noe jeg vil gjøre 1 gang pr. 6 mnd fra nå. 

 

Om noen år så tror jeg ikke det er umulig at dette er normen for de fleste.

 

Jeg spiser ikke veldig forskjellig fra andre mennesker, men jeg er somsagt opptatt av dette i forhold til et helseperspektiv. 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Men hvis du allerede har god helse, hva er da problemet? Vil ikke ligge på minimumsgrenser? Bare ta dobbel dose av alt. Hvilken rolle spiller det om du ligger på minimumsgrenser hvis du ikke har noen symptomer? Vitamindosering er ikke sykdomsforebyggende. Det eneste det er noe vits i å teste hos legen når du ikke har noen symptomer er kolesterol, i tilfelle du har arvelig høyt kolesterol.

Lenke til kommentar

Men hvis du allerede har god helse, hva er da problemet? Vil ikke ligge på minimumsgrenser? Bare ta dobbel dose av alt. Hvilken rolle spiller det om du ligger på minimumsgrenser hvis du ikke har noen symptomer? Vitamindosering er ikke sykdomsforebyggende. Det eneste det er noe vits i å teste hos legen når du ikke har noen symptomer er kolesterol, i tilfelle du har arvelig høyt kolesterol.

Har meget god helse, og det er ikke noe problem. 

 

det jeg mener med minimumsgrense er det nivået som ikke ses på som unormalt lavt, men likevel kan være lavt uten at det er noen "grunn" til å supplere med høyere nivå av det spesifikke vitaminet.

 

dobbel dose av alt er jo meget enkelt i teorien, men det er jo ikke særlig bra for helsen å ta overdose av noe heller. 

 

Vitamindosering er ikke sykdomsforebyggende? hva legger du i det? 

 

å ligge på et nivå som er godkjent som minstmål i forhold til folkehelsen trenger ikke være det optimale nivået å ligge på. Det betyr bare at man ikke får noen mangelsykdommer fordi man er innenfor godkjent grense.

 

 

 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

Håper helt oppriktig at du bruker privatklinikk og er nødt til å betale alt selv, og ikke bare egenandelen. For bruker du en tjeneste sponset av staten så er dette rett og slett å kaste vekk offentlige midler. Tenk om vi alle skulle ha gjort dette. Hvor mye mer i skatt måtte vi ikke betalt da trur du? 

Lenke til kommentar

Håper helt oppriktig at du bruker privatklinikk og er nødt til å betale alt selv, og ikke bare egenandelen. For bruker du en tjeneste sponset av staten så er dette rett og slett å kaste vekk offentlige midler. Tenk om vi alle skulle ha gjort dette. Hvor mye mer i skatt måtte vi ikke betalt da trur du? 

Om alle hadde vært like opptatt av egen helse som meg, så ville nok staten betalt mye mindre enn den gjør nå.

 

Hvor mange mennesker tror du er avhengi av skattepenger for behandling av utallige livsstilssykdommer?

 

Tror nok Ola Nordmann og staten hadde vært tjent med at folk var mer opptatt av egen hese. Så det argumentet med skatt ler jeg bare av i denne sammenhengen.

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar

dobbel dose av alt er jo meget enkelt i teorien, men det er jo ikke særlig bra for helsen å ta overdose av noe heller.

Det er sant, men de fleste tilskudd som selges i Norge er trygge å ta dobbelt opp av. For eksempel kan du godt ta alt dette sammen uten at du tar skade av det: (Om du får ubehagelige bivirkninger er en annen sak.)

 

Vitamindosering er ikke sykdomsforebyggende? hva legger du i det?

At det ikke er noen kjente sykdommer man kan minske risikoen for ved å ta mer vitaminer (annet enn vitaminmangel). Muligens kalsium for benskjørhet og selolje for hjerteproblemer.

 

Så hvis du vil ha prøver for forebygging av sykdom hos fastlegen er det den prøven for å sjekke at du ikke har arvelig høyt kolesterol jeg tror er den eneste som faktisk kan hjelpe deg å forebygge sykdom.

 

En annen sak er at fastlegene ikke kan teste for de fleste vitaminer, som b1, b2, b3, b5, b6, b7, k2, ja du skjønner greia. Man må egentlig bare ta tilskudd eller satse på at det er i orden. Alternativet er å ta prøver hos lab1. Der betaler du selv, men de kan sende prøver til Tyskland, og de har et enormt utvalg. De kan også teste for andre næringsstoffer.

 

Lenke til kommentar

 

 

Det er sant, men de fleste tilskudd som selges i Norge er trygge å ta dobbelt opp av. For eksempel kan du godt ta alt dette sammen uten at du tar skade av det: (Om du får ubehagelige bivirkninger er en annen sak.)

Kjøpte faktisk inn høydose vitamin D3 i fjor vinter, fordi jeg tidligere har slitt med lave energi-nivåer på vinteren. Får jo ikke kjøpt det i Norge (grunnet strenge regler). Vil jo tro at D3 mangel er en relativt logisk grunn til nettopp det når det skjer hver vinter. Følte ikke at tilskuddet gjorde store forskjellen. Når solen var tilbake og juni var kommet så var jeg samme gamle meg igjen. 

 

 

 

At det ikke er noen kjente sykdommer man kan minske risikoen for ved å ta mer vitaminer (annet enn vitaminmangel).Muligens kalsium for benskjørhet og selolje for hjerteproblemer.

nja, det er vel en påstand med modifikasjoner. Riktignok, så har ikke jeg selv nok kunnskap i bunnen til å kunne argumentere godt nok i mot slik at det blir riktig formulert. 

 

 

 

 

Alternativet er å ta prøver hos lab1. Der betaler du selv, men de kan sende prøver til Tyskland, og de har et enormt utvalg. De kan også teste for andre næringsstoffer.

 

takk for infoen! skal faktisk teste det ut. høres ut som noe som er mer i den retningen jeg vil ha :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...