Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær.


Anbefalte innlegg

Min nåværende stasjonære pc begynner å bli noen år nå. Så iløpet av høsten kommer til jeg oppgradere den(kjøpe ny). Vurderer 2011-3 sokkel som blir litt dyrere men varer kanskje lenger før jeg trenger å oppgradere igjen. Skal brukes til spilling og kanskje litt vmware. Spiller idag med 1200p oppløsning men blir nok ein ny skjerm og etterhvert kanskje 4K.

 

Har idag:

i7 930 (Noctua NH-D14)

12gb minne

Evga Gtx 770

intel 128 gb ssd

Corsair Ax850

Fractal Design R(2-3)

 

Vurderer:

Asrock X99 eller Asus X99 hovedkort

Intel i7 6800K (Litt usikker siden den bare har 28 lanes)

Samsung Evo 850 500gb.

Minne 16gb litt usikker på merke.

Evga GTX 1070 litt usikker på om det kommer til utgjør noe stor forskjell siden jeg spiller med 1200p.

Noctua NH_D15 eller vannkjøling som f.eks corsair h115i. 

 

Noen som har noen tips til hovedkort,minne, cpu kjøler? Er 6800k et godt valg?

Endret av Blace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med PCI-E SSD samsung 950 evo?

 

Ellers ikke så ille oppsett hvis du ikke vil vente på Skylake-E.

Med så kraftig cpu bør du vurdere GTX 1080 TI når den kommer.

Hvis du ikke trenger å virtualisere operativsystemet samtidig som du spiller.

 

Fremdeles usikker om DX12 eller vulcan vil spille best med lga 1151 eller sokkel 2011.

Fremdeles er det lga 1151 som gir mest ytelse for pengene til spilling.

Lenke til kommentar

Viftene kan kastes, da de hadde kun 3 pins vifter av billig veriant.

I dag er det 4 pins PWM vifter.

 

Men ja selve kjøleren er mere en nok bra nok, selv billige vifter på ebay sant det er PWM er bedre en noctua sine første.

?? Har du noen link på at Noctua NH-D14 viftene er billige og dårlige?

Lenke til kommentar

kommer til  å bruke min nåværende pc som media pc etterhvert. Men eg kommer nok til å kjøpe inn cpu, hovedkort og minne først også bruke det eg kan fra min nåværende pc. også kjøpe inn resten etterhvert.

Noe  av grunnen til at eg vil ha 2011-3 er at det er større muligheter for oppgradere litt etterhvert som eg får behov for. Blir nok ikkje noe gtx1080 da eg ikkje vil bruke så mye meir enn +-5000 på skjermkort. Har vært veldig fornøyd med nh-n14. Kommer til å beholde den til mitt gamle oppsett. Lurte egentlig på om det er noen stor forskjell luftkjøling vs alt i eit vannkjøling? 

Endret av Blace
Lenke til kommentar

Personlig så ville eg ikkje brukt mer penger på en spill-PC enn denne (Capital Offence). Å bruke mer penger på spill-PC enn dette er etter min mening bortkastet, med mindre du skal spille i 4K eller bruke VR.

 

Kjøper man dyrere komponenter blir hugget i lommeboka større, men pcen vil vare lengre før den må byttes ut. Dette var noe trådstarter poengterte i åpningsinnlegget av han ønsket å gjøre. :)

 

 

 

On topic:

 

Når det kommer til minnebrikker så sverger en del forumbrukere her til G.Skill. Proshop har et godt utvalg av deres brikker.

 

Personlig ville jeg ha kjøpt en luftkjøler av god kvalitet fremfor en AIO vannkjøler, disse er rimeligere, noen ganger stillere, og du risikerer ikke at pumpa ryker, noe slår lek, eller gummislanger som morkner..

Lenke til kommentar

Vurderer 2011-3 sokkel som blir litt dyrere men varer kanskje lenger før jeg trenger å oppgradere igjen.

Bare for å ha sagt det: om vi tar utgangspunkt i en maskin som er god nok i en viss stund fremover, kan du ikke forvente at den varer X ganger lenger av å putte inn X ganger mer penger i budsjettet. Det er kanskje åpenbart, men mener likevel det er nødvendig å være klar på at en dyrere maskin omtrent alltid vil være et dårligere kjøp når vi ser på ytelse per krone. Med det sagt: utviklingen går langt raskere på GPU enn på CPU, så uansett hvilken prosessor du ender opp med kan du forvente å ha den lenger enn det nye skjermkortet du nå kjøper - noe jeg antar du allerede er kjent med, gitt speccs du har fra før.

 

Forøvrig har gjerne 2011-3-CPUer flere kjerner på bekostning av lavere klokk per kjerne - altså lavere enkeltkjerneytelse. Spill som ikke kan benytte seg av flere enn fire kjerner drar i utgangspunktet ingen nytte av å kjøres på en prosessor med seks eller flere kjerner (rent bortsett fra at disse typisk også har større cache, i den grad spillene bryr seg om det). Men nå kan vi vel regne med at de spillene som kun utnytter få kjerner (nå og i fremtiden) uansett er relativt lettdrevne spill, typisk indie-titler etc.

 

Intel i7 6800K (Litt usikker siden den bare har 28 lanes)

28 lanes holder til 2-way SLI, men ikke med mer enn x8 på hvert kort. Jeg kjører 2*GTX 970 på hver sin PCI-e 2.0 x8-slot uten merkbar flaskehalsing, og med det i bakhodet tør jeg vedde på at PCI-e 3.0 x8 ikke klarer å flaskehalse noen av kortene på markedet i dag. GTX 1070 støtter heller ikke mer enn 2-way SLI. Jeg for min del ville heller solgt 1070en og kjøpt et nytt, enkelt kort når den tid kommer at du trenger en ny oppgradering.

 

Noen som har noen tips til hovedkort,minne, cpu kjøler?

Ikke konkret i farten, men du ser ut til å ha det meste på stell forutsatt at du bestemmer deg for 2011-3. X99-hovedkort fra en produsent du føler deg komfortabel med, og som ellers har de spesifikasjonene du trenger (antall SATA-porter, PCI-e-slots etc). Når det kommer til minne kan du vel så gjerne fleske til med 32 GB først som sist. Husk også at minne som støttes på X99 er DDR4, og at disse kjører i quad channel, som vil si at du ønsker å kjøre fire og fire like brikker. Kjøp altså fortrinnsvis enten fire stk 4GB eller fire stk 8GB. Kjøler har vært diskutert opp, ned og i mente her nå, men om du var fornøyd med NH-D14 men ønsker å beholde den på det gamle hovedkortet kan du vel gå for en ny NH-D15? Vannkjøling holder jeg meg langt unna, så det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Er 6800k et godt valg?

Vel, det er ikke et dårlig valg. Det er ikke med det sagt nødvendigvis det mest fornuftige valget til spilling, men om virtualiseringen du driver med er krevende - og gjerne med flere instanser samtidig - kan jeg være tilbøyelig til å kalle det fornuftig.

 

Med så kraftig cpu bør du vurdere GTX 1080 TI når den kommer.

Rettelse: du bør vurdere GTX 1080 Ti når det kommer hvis du føler behov for oppgradering fra det du har på det aktuelle tidspunktet. Ikke på bakgrunn av at "men jeg har jo så kraftig CPU" alene. Don't fix what ain't broken etc.

 

Hvis du ikke trenger å virtualisere operativsystemet samtidig som du spiller.

Hvis TS trenger å drive virtualisering samtidig som han spiller er dette noe han bør vurdere å "outsource" til en annen maskin. Bygge en server ut av maskinvaren han nå får til overs f.eks.

 

Hvorfor bør han ta med kjøleren fra den gamle maskinen? Da må han jo kjøpe ny kjøler til den før han eventuellt gir den bort eller bruker den til noe annet.

Med mindre han har eller får tak i en annen kjøler (f.eks. stock, om det i det hele tatt finnes til i7-930) til den gamle maskinvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående antall PCIe lanes for SLI. Med GTX980Ti i spill som GTA5 ser man ingen forbedring i ytelse med x16 + x16. Men i Witcher 3, Project Cars, og til dels Rise of the Tombraider blir altså x8 + x8 en flaskehals selv for GTX980Ti. Eneste måten å unngå det på blir å flytte flaskehalsen over på CPU ved å gå ned til 1080p oppløsning. Men det er vel kanskje en litt rar oppløsning for 2x980Ti og raskere skjermkort konfigurasjoner?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...