Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ikke dobbelisolert EL-kabel identifisert bak list - ønsker å fjerne denne/legge opp ny; what to do


Anbefalte innlegg

Har oppdaget at jeg har et lite strekke ikke-forskriftsmessig EL-nett i hjemmet mitt; mer spesifikt ikke-dobbelisolert EL-kabel bak hulkilist i tak. Listen er limt fast og sitter dønn / bom fast. Veggene er dekket med tapet og er forøvrig i gips, så aner ikke hva som vil skje dersom jeg river og sliter av listen. Jeg vet med sikkerhet hvilket kabelstrekk dette er (kabelstrekk utelukkende til en lysbryter).

 

Kan en elektriker da kutte kabelen fra de to tilgjengelige punktene i hver sin ende, la kabelstrekket bak list bli liggende, og legge opp ny kabel / legge opp fjernstyrt lysbryter? Eller _må_ listen av, og kabelstrekket - selv om det er kappet i begge ender - fjernes?

 

Edit; Kjenner på meg at det ligger et lite element av informasjonsasymmetri her, og at en elektriker evt. ønsker å se med sitt blotte øye hva som befinner seg bak listen?

Endret av CYA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis en gammel PR kabel som er listet over. Eller noe sånn. Spiller forøvrig ingen rolle om kabelen er dobbeltisolert eller ikke. PFXP uten rør i vegg (noe dette kan regnes som, med mindre lista er skrudd og kan demonsteres lett) er noe man i det store og hele har gått bort fra. Finnes vel noen enkeltunntak, men fagmessig utførelse krever stort sett rør som kan trekkes om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...