Gå til innhold

Digitalisering handler mest om mennesker, sier finansbyråden, men er i tvil politikere flest har skjønt dette


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er vel og bra å ha tanker om at man skal være med på å gjøre Norge digitalt. Men, man smigrer seg selv når man tegner seg selv inn i sentrale roller i en slik prosess, uten å sitte på konkret fagutdannelse innenfor områdene informasjonsteknologi, databehandling eller programvareutvikling.

 

De som er ivrigst til å ville digitalisere Norge er de som ikke kan noe om fagområdet (ett eksempel er f.eks. utnevnelsen av Killengreen som direktør i Difi).

 

Man ser for seg at man kan tenke ut gode digitale løsninger som en slags byråkratisk prosess, og at man så til slutt bare kan leie inn noen "nerder" til å kode den ferdige løsningen.

 

Det som er feil med det, er at man egentlig, og strengt tatt, trenger nerdene hele veien. Og man trenger nerdene, ikke bare til å implementere løsningen og kode den, men også til å se på det opprinnelige behovet, analysere det, utforme mulige løsningsalternativer, velge arkitektur, designe løsninger og implementere det.

 

Man må ha fagkunnskap i alle disse leddene.

 

En slags sykdom i forvaltningen av offentlig IKT, er at byråkratiske ledere ofte smigrer seg selv ved å tenke at de selv kan være viktige bidragsytere i det å tenke ut hvilke systemer som bør lages, og hvordan de bør fungere. De ønsker å bestemme selv, og så ønsker de at selve implementeringen av løsningen bare skal være en slags "teknisk detalj" som man løser til slutt, f.eks. ved å leie inn noen konsulenter til å programmere løsningen.

 

Man må bort fra denne tankegangen. Man må skjønne at man må ha digital kompetanse i HELE kjeden, fra toppledelsen av den offentlige IKT-satsingen og nedover til den endelige utførelsen. Man kan ikke ha digital analfabetisme i topp og mellomledelse, og digital ekspertise bare på bunnen av organisasjonen. Man må ha digital ekspertise hele veien... for å kunne oppnå gode resultater og gode løsninger.

Lenke til kommentar

@BjartmarO Enig i at man trenger nerdene til mer enn implementeringen, men min opplevelse er at for få nerder ser og forstår behovet... Finner man imidlertid de nerdene som forstår behovet, ser løsningsalternativet og evner å implementere det bør man sørge for å ta godt vare på de :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...