Gå til innhold

Oljestudentene i Stavanger lar seg ikke skremme av de dårlige tidene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På kort sikt blir vi utkonkurrert av skiferolje, på lang sikt av solceller.

Det blir dårlige tider lenge.

 

Hvis jeg skulle begynt på noe oljestudium i dag ville jeg spesialisert meg på plugging av brønner eller demontering av platformer.

 

Eller gjenbruk til havvind og bølgekraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vill nok alltid ha behov for petroleumsfag, men slik det ligger an nå ser jeg ikke for meg noen økende etterspørsel lengre, tvert i mot. Derfor vill det være vanskelig for disse studentene uten erfaring å komme inn da det allerede er inflasjon i folk med denne utdanningen. Heldigvis er det ikke mange fagene de trenger for å skifte retning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Norge vil trenge petroleumsingeniører i mange tiår fremover, og deres solide realfag- og metodekunnskap er bredt anvendelig for industrien."

 

OK, efter Johan Sverdrup, vad kommer då? I princip ingenting i pipen. Och utvecklingen av frackning har gjort att det här subsea är på väg ut. Det finns helt enkelt massor av olja på land att få upp relativt billigt.

Men visst, det kommer att behövas oljeingenjörer i framtiden också. I alla fall 15-20 år till. Saken är bara den att det redan finns mer än tillräckligt av arbetskraft att ta av för att täcka det framtida behovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...