Gå til innhold

Er semesteravgiften nasjonal?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har ikke kommet inn på førstevalget mitt som er i hjembyen min. Står på venteliste, andreplass. Etter å ha forhørt meg med studierådgiver mente hun at det fremdeles var god mulighet for å komme inn. Likevel håper jeg å kjøre fem timer til HSN i Vestfold natt til tirsdag, for å møte opp der på første skoledag. Det er ikke før etter skoledag jeg får vite om jeg kommer inn på førstevalget.

 

Jeg må betale en semesteravgift på rundt 500kr for å få lånet innvilget, som kan dekke reisen. Lurer derfor på om denne semesteravgiften er nasjonal, slik at hvis jeg betaler her, vil jeg slippe det på førstevalget dersom jeg kommer inn.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar folkens :)

 

Semesteravgiften skal inn til 1 september, så du trenger ikke betale den med en gang heller.

 

Ja, dette forsto jeg. Har en venn som allerede har sendt inn søknad osv, og fikk det rett etter han hadde betalt inn semesteravgiften, ettersom at dette var god nok dokumentasjon for hans skolegang. Er alle nødt til å betale denne før stipend innvilges?

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Semesteravgiften skal inn til 1 september, så du trenger ikke betale den med en gang heller.

 

Ja, dette forsto jeg. Har en venn som allerede har sendt inn søknad osv, og fikk det rett etter han hadde betalt inn semesteravgiften, ettersom at dette var god nok dokumentasjon for hans skolegang. Er alle nødt til å betale denne før stipend innvilges?

Ja, det er krav om at semesteravgift er betalt før studiestøtte utbetales. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/svar-pa-soknaden-og-utbetaling/vilkar-for-utbetaling/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Semesteravgiften er nasjonal i den forstand at du skal kun betale semesteravgift til én studentsamskipnad, se studentsamskipnadsloven § 10 første ledd annet punktum, og studentsamskipnadsforskriften kapittel 7 (særlig § 22 om refusjonsrett).

 

Vil det si at hvis jeg betaler semesteravgiften til HSN, så slipper jeg å betale den til HSH dersom jeg skulle kommet inn der?

Lenke til kommentar

Fra HSHs nettsider:

 

 

 

Eg har betalt semesteravgift ved anna skule!
Semesteravgifta skal berre betalast ein gong per semester. Dersom du har betalt semesteravgift ved anna skule, men skal følgja undervisning og/eller ta eksamen ved HSH, skal du berre betala kopinoravgifta på 175 kr.

Ta kontakt med Studenttorget/Ekspedisjonen. Dei lagar faktura på 175 kr. til deg og denne finn du på din Studentweb.

Semestermerket får du når du viser fram kvittering på betalt semesteravgift ved anna skule.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...