Gå til innhold

Utsettelse av tjeneste/søknad om dekning av boutgifter


brimbrim

Anbefalte innlegg

På nettsidene til Forsvaret står det at "Er du allereie student ved ei høgare utdanning når du får innkalling, får du vanlegvis utsetting." Men jeg fikk innkalling mens jeg ennå gikk på videregående. Jeg skal inn i januar 2017. Problemet er at i sommer kom jeg inn på et 5-årig studium, som jeg har takket ja til (alternativet var å gå ledig i til sammen et år), og jeg har ikke så lyst til å avbryte etter bare et halvt år av studiet. Men kan jeg få utsettelse av førstegangstjenesten når innkallingen kom før jeg fikk plass ved høyere utdanning?

 

Hvis jeg må inn i januar, må jeg søke om støtte til husleie, men jeg er usikker på hva egentlig kriteriene er. Bruker det å være en grei sak å få støtte til boutgifter? Ser de skriver at forsvaret ikke kan betale for økonomiske forpliktelser den enkelte har tatt på seg. Jeg har ordnet hybel, men det var umulig å finne noen som tilbød bare et halvt år med leie. Alle kontrakter hadde ett år med bindingstid. Jeg så et sted at de skrev at man må ha som intensjon å bo der etter tjeneste. Burde egentlig kontrakten ha vært for hele perioden jeg er i militæret for at de skal støtte hvis jeg skal få støtte? Ville en søknad stå sterkere om jeg spør utleier om å skrive et brev om at jeg kan fortsette å leie der til jeg er tilbake fra førstegangstjenesten. Og kan jeg fornye kontrakten neste august slik at jeg har hybel når jeg kommer tilbake fra førstegangstjenesten?

 

pr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i akkurat samme båt, bortsett fra at jeg ikke hadde søkt studie engang såvidt jeg kan huske.

 

Ble kalt inn i til januar, et halvt år etter avgang fra videregående sommeren 2006.

 

Jeg hadde tenkt til å studere, og innså at førstegangstjenesten gjorde at jeg ikke kunne begynt studiene før sommeren 2008.

 

Søkte om utsettelse for å studere, og fikk raskt innvilget dette.

Ble dermed ferdig med en bachelor i 2009 istedenfor 2011.

 

Siden søkte jeg jobb, begynte å jobbe, og kjøpte leilighet.

Sa aldri ifra til forsvaret at jeg var ferdig med studiene, og etter mange år kom plutselig et brev om at jeg var fritatt fra førstegangstjeneste i fredstid eller noe i den dur.

 

Søk om utsettelse, jeg regner ikke med at de har skjerpet inn opptaket de siste 10 årene.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Vil du inn i det hele tatt? De har såpass med folk å ta av nå, at hvis du vil slippe, så er sjansen stor for at du får det bare du spørr dem, med mindre du har en spesiell kompetanse de har veldig bruk for. Evt så vil du nok da sikkert få innvilget en utsettelse på minimum 6 mnd hvis du får tak i en grei saksbehandler. Argumenter med at du ved å hoppe av halvveis har en god del å tape (året går vel praktisk talt i vasken?). Worst case, så må du sikkert inn etter disse 6 mnd, men får jo da beholde studieplassen din mens du er i Forsvaret.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut. Jo før, jo bedre. Står vel kontaktinfo på innkallingen din, vet ikke om det er 03003 du skal til fortsatt, men ring dem i morgen du. Vær høflig og prøv å forklare situasjonen best mulig. Hvor er du innkalt forresten? Kan ha noe å si ift hvor enkelt det er å få utsettelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...