Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norge og Bredbånd!


Anbefalte innlegg

Ja men du kunne f.eks bestilt 100mbit linja i sverige selv om du hadde hatt bedrift  :)

Nei det kunne du ikke. Det står i vilkårene ( http://www.bredbandsbolaget.se/files/pdf/B...nna_Villkor.pdf ) 10.1 at "Abonnenten får enbart använda Tjänst för privat bruk". Videre klikker du deg inn på bedriftsprisene står det "En prisindikation är 9900 kronor per månad vid en kapacitet på 10 Mbit/s.".

 

Joda selvsagt kunne du kanskje bestilt som privatperson og brukt som bedrift, men det blir jo utrolig artig den dagen det blir oppdaget ;) Og strengt tatt er det vel lite interessant å diskutere hva man kan gjøre ulovlig? Blir som å sende brev til regjeringen og si at de må sponse deg med 100MBit så du kan få innpass på warez scenen ;)

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å bli så møkka lei av å vente på bredbånd hit til bygda at jeg snart ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. :devil:

 

Stramnettet skal vist være på plass 1,kvartal til neste år, (Ja, hele greia ble utsatt, så klart !!!!!!!), så må de vell finne leverandør, så må de vell gjøre div. små-kabelleginger og bla bla bla, før man kan bestille, men så blir det vell bare bedrifter som får bestille i et halvt år, før de i det hele tatt begynner å vurdere å gi privatpersoner det. :devil:

 

Å her har vi folk som sitter og syter over 10 mbit linjene sine, mens jeg må nøye meg med 64 kb ISDN. :devil:

 

Får vel selge julegavene mine, så kanskje jeg får råd til å betale Internett-regningen. :devil:

 

Eller jeg får legge meg i koma til bredbånd er klart. :devil:

 

Noen mennesker er avhengig av Internett får å kunne leve ordentlig, Internett er noe av det mest geniale som finnes i dag, det gir helt fantastiske muligheter, som vi i istriktene ikke får ta del i), er det så vanskelig å fårstå da, Bondevik & CO ? Men nei da, sitt på ræva å gi blanke f......

Det har dere alltid gjort. :devil:

 

Er det flere ute i distriktene der, som ikke har bredbånd ?

Kanskje vi skulle starte vår egen terrororganisasjon, så kanskje fjottene der nede i stortingsbygget kunne høre på oss ? :devil:

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
' date='25/11/2003 : 23:36'] Er det flere ute i distriktene der, som ikke har bredbånd ?

Kanskje vi skulle starte vår egen terrororganisasjon, så kanskje fjottene der nede i stortingsbygget kunne høre på oss ? :devil:

Kast egg på regjeringen. Udugelige høyrevridde nissehelveter. Et diktatur hadde faktisk vært å foretrekke.

 

Come to think of it...

Med en diktator på plass, tror du amerikanerene ville sponset bredbåndsutvikling? Internett er jo enda mer effektivt enn TV når det gjelder å holde massene i sjakk. Kina beviser jo dette gang på gang. :devil:

 

DVD-Jon For Dictator!! :thumbs:

Lenke til kommentar
,25/11/2003 : 23:36] Er det flere ute i distriktene der, som ikke har bredbånd ?

Kanskje vi skulle starte vår egen terrororganisasjon, så kanskje fjottene der nede i stortingsbygget kunne høre på oss ?  :devil:

Kast egg på regjeringen. Udugelige høyrevridde nissehelveter. Et diktatur hadde faktisk vært å foretrekke.

 

Come to think of it...

Med en diktator på plass, tror du amerikanerene ville sponset bredbåndsutvikling? Internett er jo enda mer effektivt enn TV når det gjelder å holde massene i sjakk. Kina beviser jo dette gang på gang. :devil:

 

DVD-Jon For Dictator!! :thumbs:

Hyll deg DVD-JOn. :thumbs:

 

Bli vår eneveldige keiser, og oversvøm vårt samfunn med gratis 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000-TB-linjer, DivX-filmer, pene jenter og gratis bokse-Cola.

 

Dette bør bli årets nyttårstale. :w00t:

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar

Kom på et spørsmål her og nå.

 

Er det noen her som har eller vurdert å flytte, bare for å få bredbånd ?

 

Hvis ja, så er det ikke så rart.

 

Hva er det staten vil ?

 

At distriktene skal bli fullstendig folketomme +

 

Hvis nei, så få fingern ut av ræva (unnskyld at jeg skriver litt grovt, blir bare så irritert) og sørg for at hele landet får bredbåndsdekning.

 

Internett er blitt et sånt musst i hverdagen for noen at de ikke klarer seg uten

(og da mener jeg internett med fritt bruk, ikke gamle 56k modem og ISDN)

 

Men dere bryr dere vell ikke om oss folk her ute i nowhere, vi har jo selv valgt å ikke bo i en rådyr knøtt-leilighet i en by. (Det er vell slik de tenker)

 

Men nå var det ikke meningen at vi skulle diskutere politikk her, men jaja, noen må vi jo kunne skylle på, i disse desperate tider, vi internettavhengige i nowhere.

Lenke til kommentar
det er ikke lenge til vdsl+ og adsl2+ komeer da jeg tenker at innen neste år så er tilbude der

Unnskyld, det er ikke meningen å være slem, men... AAAAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHA!!!!

 

Det tok flere år fra adsl ble utviklet til StjeleHor i det hele tatt begynte å tenke på utbygging. Når utbyggingen først begynte tok det flere år å nå noe som i det hele tatt begynner å ligne på noe annet enn spredte malingsflekker på norgeskartet.

 

Om du tror utbyggingen av ny teknologi oppå det eksisterende nettet vil komme innen et par år er du faktisk litt for naiv til å i det hele tatt være noe annet enn en ung, nyutdannet person som tar seg jobb i Telenor.

Evt. er du så kynisk at du får opp forventningene, og sitter der på et kontor et par etasjer under gode gamle Hermansen i StjeleHor Central mens du teller penger og interesserte kunder :devil:

Lenke til kommentar
det er ikke lenge til vdsl+ og adsl2+ komeer da jeg tenker at innen neste år så er tilbude der

Ja, og Oslo-Grytta får vell dette med en gang, mens vi ute i nowhere ikke engang har tilbud om vanlig ADSL.

 

De skulle ha laget en spøreundersøkelse, de derre regjeringsfolkene, skulle likt å sett hva som hadde blitt ansett som best å bruke penger på av å gi hele landet bredbånsdekning, eller å gi Oslo-grytta nytt Opera-hus.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
' date='26/11/2003 : 00:27'] De skulle ha laget en spøreundersøkelse, de derre regjeringsfolkene, skulle likt å sett hva som hadde blitt ansett som best å bruke penger på av å gi hele landet bredbånsdekning, eller å gi Oslo-grytta nytt Opera-hus.

Hva med å unngå en sånn spørreundersøkelse? Siden ca 1/4 av norges befolkning bor i Oslo-gryta mener jeg? Og enda flere i området rundt? Så legger man til alle de sære gårdbrukerene langs fjordene som helst ser at man går tilbake til 50-tallet hva kommunikasjon angår, alle tullingene som mener at de har grei nok linje, og alle menneskene som kommer til å hoppe av en bro i morgen og stemmer mot bare på pure ****** før de dør.

 

Jeg tror nok Operaen vinner en slik avstemming.

 

Det man kan gjøre er å overføre alle utviklingsmidler til distriktene og så spørre oslofolkene om de vil bruke statsgryna på opera eller utbygging i oslo.

Lenke til kommentar
det er ikke lenge til vdsl+ og adsl2+ komeer da jeg tenker at innen neste år så er tilbude der

Unnskyld, det er ikke meningen å være slem, men... AAAAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHA!!!!

 

Det tok flere år fra adsl ble utviklet til StjeleHor i det hele tatt begynte å tenke på utbygging. Når utbyggingen først begynte tok det flere år å nå noe som i det hele tatt begynner å ligne på noe annet enn spredte malingsflekker på norgeskartet.

 

Om du tror utbyggingen av ny teknologi oppå det eksisterende nettet vil komme innen et par år er du faktisk litt for naiv til å i det hele tatt være noe annet enn en ung, nyutdannet person som tar seg jobb i Telenor.

Evt. er du så kynisk at du får opp forventningene, og sitter der på et kontor et par etasjer under gode gamle Hermansen i StjeleHor Central mens du teller penger og interesserte kunder :devil:

Hermansen er jo sluttet som sjef (eller va f.. han var igjen) i Telenor, er han ikke ?

 

Mener det var for 1 og 1/2 år siden.

 

Bare for å nevne det: Det var faktisk hans forslag å omorganisere ADSL-tilbudene- og prisene, fordi han mente at de ikke tjente nok penger på det.

Vet ikke om han foreslo tellerskritt på ADSL, uansett, det var vist dette som førte til innføringen av nedlastingskvoter. Det var vist avskjedspresangen hans.

 

kjære Hermansen: Hvis du mener at det alleredde styrtrike Telenor ikke tjener nok penger på ADSL, ta da og se deg rundt, se på alle de mange operatører som opererer uten slike kvoter (som er i veien for utviklingen, spørr du meg)

 

Og hvis svaret ditt er at folk flest ikke trenger mer kapasitet, hvorfor opererer andre operatører uten dette, til og med til lavere priser ?

 

Ser det ut som om NGT, Bluecom, Tiscali, og hele sulamitten holder på å gå under fordi di ikke har kvoter ?

 

 

Jeg bare spørr.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
' date='25/11/2003 : 23:17'] Er det noen her som har eller vurdert å flytte, bare for å få bredbånd ?

Jeg har det. Har lyst til å flytte ut av norge Det er selvfølgelig ikke bare på grunn av bredbånd men også en del andre saker (les avgifter, tullete politikere +++++)

Går på skole nå så det blir litt vanskelig, men jeg har begynt å sjekke mulighetene. Tenkte også på å ta et studieår i utlandet sånn for å se hvordan det hadde vært.

Har lite til overs for mesteparten som har med Norge og gjøre, dritt lei.

Lenke til kommentar
' date='26/11/2003 : 00:37']

 

kjære Hermansen: Hvis du mener at det alleredde styrtrike Telenor ikke tjener nok penger på ADSL, ta da og se deg rundt, se på alle de mange operatører som opererer uten slike kvoter (som er i veien for utviklingen, spørr du meg)

 

Og hvis svaret ditt er at folk flest ikke trenger mer kapasitet, hvorfor opererer andre operatører uten dette, til og med til lavere priser ?

 

Ser det ut som om NGT, Bluecom, Tiscali, og hele sulamitten holder på å gå under fordi di ikke har kvoter ?

 

 

Jeg bare spørr.

 

Telenor tjener ikke mye penger på ADSL.

Telenor tjener penger på telefoni og da spesiellt tellerskritt, andre ting bidrar, men DSL er ikke noe stor profit ku med tanke på investeringer som må gjøres.

 

De som forstår seg på dette, dvs div bigwigs i industrien, sier at eneste måten man vil få profit på er med såkallte Triple play løsninger (Data, Tale og Video)

 

Andre operatører prøver å skille seg ut fra mengden og prøver å distansere seg fra Telenor som generelt har et alt for dårlig rykte iforhold til hva de faktisk gjør.

 

NGT må foreta en emisjon for å betjene nåværende gjeld http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article121706.ece

 

Tiscali på verdensbasis er vel heller ingen sunn økonmisk skute.

 

Bluecom tjener nok veldig lite per kunde, siden de driver med wholesale for Telenor, hvor vidt de går i pluss eller ei vet jeg ikke, men jeg tviler.

Men generelt så koster det X kroner å leier linjer av Telenor og Bluecom legger på Y til sine sluttbrukere slik at kunden må betale X+Y.

De som vet hva en wholesale linje koster fra Telenor kan selv se selv hvor mye penger Bluecom tjener per måned Y * 30000 kunder som det oppgis at de har.

 

Det å legge fiber inn i de tusen hjem koster penger, Lyse har ledige rør som er blitt gravd ned når de har gravd for en eller annen grunn.

Får de nok kunder så blåser de inn fiber og den kosten er lav.

Fleste nye bygg av alle slag, dvs både næringsbygg og boligfelt blir klargjort for fiber for det er kostnads effektivt for fremtiden.

 

Og selv om ola og kari nordmann i hver eneste steinrøys i dette landet, skulle få 10Mb eller 100Mb for den saks skyld imorgen, så vil nok ikke infrastrukturen tåle det.

Oppgradering ville være nødvendig, noen her som har peiling på hva en oppgradering av den typen vil koste?

Skal samfunnet sponse dette, hvem skal sitte med eierskapet, Telenor?

 

Hvor store linker tror dere at en ISP trenger "ut" om alle kundene hadde 100mb og utnyttet de ganske heftig?

 

100 kunder med 100Mb = 10Gb med null overbooking ratio, som ikke er umulig, men svine dyrt.

Selv om det finnes leverandører som påstår at de har 1:1 ratio på sine løsninger/nett, så snakker vi om overbookings ratio på 1:50 eller enda høyere tall som standard

Her ligger hemmeligheten for at Bedrifts linjer er dyrere, de har en mye lavere overbookings ratio og garanterte minste hastigheter.

 

Og hva med utenlandskapasiteten?

 

Tilslutt så er det ikke mange i dette langstrakte land som har bruk for 10Mb linje idag, om man ser på hele befolkningen og ikke de som frekventerer dette forumet.

 

 

Paåslutten av dagen så kommer alt ned til penger, ISP'ene må tjene penger for å kunne drive butikk.

 

Cash is king!

Lenke til kommentar

Lyse graver skikkeleg, dei har drilla gjennom kilometer med asfalt.

 

Dei satser på ein langsiktig innvestering, tenk...telenor vil om 10 år har sikkert mindre enn 10% av markedsandelen i Stavanger området.

 

Eg flytter heim igjen til høsten. Ein av grunnane er fordi eg rett og slett har gått lei av ADSL ustabilitet, høg ping, pris og heilt håpløst opplastning hastigheit. Tar jo og sin tid å få lasta ned små dokumenter frå UiO!"#!

 

Heime har me hatt Lyse Fiber sida mai, det har kosta oss ca 4000kr totalt. Men med bare ADSL på Hybelen i Oslo så har eg på 3 månedar betalt allerede over 4000kr!!!

Lenke til kommentar

At sverige får 100mbit tilgjengelig bryr jeg meg egentlig ikke noe om..

Derimot at Norge ikke har adsl tilgjengelig for de aller fleste irriterer meg mer.

Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å få bygd ut flere telefonsentraler?

 

Kjipt at Sverige tilbyr 100mbit til folket mens Norge fortsatt sliter med modem.

(Kontraster)

Endret av merl1n
Lenke til kommentar
At sverige får 100mbit tilgjengelig bryr jeg meg egentlig ikke noe om..

Derimot at Norge ikke har adsl tilgjengelig for de aller fleste irriterer meg mer.

Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å få bygd ut flere telefonsentraler?

 

Kjipt at Sverige tilbyr 100mbit til folket mens Norge fortsatt sliter med modem.

(Kontraster)

Det er ikke slik at alle svensker har tilgang til f.eks ADSL, dekningen i sverige er ca 73%, målet for telenor sin utbygging er 85% dekning.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at alle ikke har tilgang på adsl i Sverige.

Men jeg synes uansett at telenor er veldig trege med utbyggingen.

Kjipt å bo 30 min fra Oslo og fortsatt ikke ha muligheten til adsl.

Det finnes masse bittesmå sentraler, har du sjekket alle muligheter?

Hvid du vil kan jeg sjekke telefonnummeret ditt i kapaks og se om den kan gi noe info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...