Gå til innhold

Problemer med lysrefleksjon


Anbefalte innlegg

Holder på med finpussen på hjemmekinoen. Fikk rullegardinene igår.

 

Jeg valgte og montere dem inni vinduskarmen istedenfor over vinduet.

 

Rullegardinene er nesten perfekt bredde, de dekker vinduet + en god del av karmen. Men siden karmene er hvite reflekterer de fortsatt inn en god del lys som kan bli forstyrrende på mørkere scener.

 

Noen som har råd? Vurderer å enten male dem svarte, noe som er siste løsning. Finnes det en form for film eller tape som fjerner refleksjon? Svart maskeringstape? Anti-refleksjons tape eller maling?

 

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å forstå riktig. Du har hvit maling, og lyset treffer karmene, og reflekteres over til skjermen på grunn av vinklene? Men det er ikke noe lys som treffer direkte?

Da tror jeg ikke svartmaling vil hjelpe, for den reflekterer jo faktisk MER av lyset. Da ville jeg heller flyttet gardinene.

Lenke til kommentar

Rull i alle fall gardinene ned på innsiden nærmest glasset, og bruk helst svart og ha det bredt nok for å dekke hele glasset og resten av innsiden av vinduet.

Refleksbehandling hjelper ikke på mengden strølys du får fra utsiden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Prøv den nye malingen fra Jotun, Pure Minerals. Den har matthetsskala 00, som er absurd lite reflekterende. Den leveres i hvit, og det er ikke refleksjoner i malingen. 

Den er ganske skjør, så du kan ikke bruke vinduskarmen som "man-table" eller blomsterkasse... Men genial dersom refleksjoner er en uting

Lenke til kommentar

Bare for å forstå riktig. Du har hvit maling, og lyset treffer karmene, og reflekteres over til skjermen på grunn av vinklene? Men det er ikke noe lys som treffer direkte?

Da tror jeg ikke svartmaling vil hjelpe, for den reflekterer jo faktisk MER av lyset. Da ville jeg heller flyttet gardinene.

Korrekt. Hvite vinduskarmer og ikke direkte lys. Føler hvitfargen skinner veldig lyst når sollys treffer den, derfor jeg tenkte svart kunne hjelpe. Men hvis det reflekterer det bedre som du sier så er det bra jeg ikke begynte på helgeprosjekt :p

Lenke til kommentar

Rull i alle fall gardinene ned på innsiden nærmest glasset, og bruk helst svart og ha det bredt nok for å dekke hele glasset og resten av innsiden av vinduet.

Refleksbehandling hjelper ikke på mengden stølys du får fra utsiden.

Takk for svar. Monterte dem så nært det gikk, litt avstand pga ventil montert på toppen av vinduet. Rullegardinene er svarte, ventet en hel uke på å få dem levert for å få rett size. Den gikk inn på millimeteren men pga at "maskineriet" til Rullegardinene tar opp noen cm på hver side ble det noen griper. Kjipt, men fant ingen leverandør som hadde rett mål til og dekke 100%

Lenke til kommentar

Prøv den nye malingen fra Jotun, Pure Minerals. Den har matthetsskala 00, som er absurd lite reflekterende. Den leveres i hvit, og det er ikke refleksjoner i malingen.

Den er ganske skjør, så du kan ikke bruke vinduskarmen som "man-table" eller blomsterkasse... Men genial dersom refleksjoner er en uting

Det eneste jeg har i vinduet er the occasional edderkopp, så skal sjekke ut denne malingen din på mandag! Takk for tipset! Når den har tørket og forholdene tillater det skal jeg ta ett bilde og vise resultatene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...