Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riktig moment til rett mutter og bolt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Har en vw polo 9n som jeg nylig senket, skal derfor bytte ut litt forstillingsdeler også.

Eneste problemet er at jeg klarer ikke å oppdrive en fin nettside hvor jeg finner de forskjellige momentene som bolter og muttere skal skrues til.

 

Er ikke den mest kyndige bilmekkern, så demperene skrudde jeg egentlig bare hardt til.

 

Vedlagt er linker til forstillingskit og senkesett jeg monterer;

 

http://www.partsandretards.no/reservedeler/forstillingskit/volkswagen/polo-9n/streetstar-forstillingskit

 

http://www.partsandretards.no/understell/senkesett/senkesett-med-dempere/vw/polo-9n9n3/ta-technix-sport-kit

 

http://www.partsandretards.no/understell/understellsdeler/fjaerbeinslager/standard/vw/polo-9n-9n3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer stort sett bare på feelingen, så lenge det ikke er sensitive deler som krever veldig spesifikt moment. Forstillingsdeler er egentlig bare å, holdt på å si "dra til", men de skal i hovedsak bare strammes godt, avhengig av belastning, gjenger og tykkelse på bolter og mutrene.

Skrevet

Så på generell basis bruke sunn fornuft? Føler jeg skal klare det  :closedeyes:

Vet at man skal være litt forsiktig på bolter som kommer ut av et ledd, ihvertfall hva denne fornuften min sier  :wee:

 

Takker for svar :)

Skrevet

Problemet er at har man aldri skrudd før så er det ikke lett å vite hva som er fornuftig. Pluss ting som at noe skal strammes med alle hjulene på bakken. Bl.a. bærearmer skal skrues til med alle hjulene i bakken for at ikke foringene skal bli vridd.

 

Ellers finner man standardmoment for bolter hvis man googler litt. Det er ofte et greit utgangspunkt.

Skrevet (endret)

Vil tro at det er en dårlig idé å la en uerfaren amatør stramme bolter på gefühl, men om du ikke finner dokumentasjon så holder det stort sett med intuisjon. I realiteten så har nok de fleste som har kjøpt det senkesettet strammet opp ting utenfor spesifikasjoner, og så lenge du ikke drar alt for lite eller mye på boltene så går det stort sett fint.

 

Det hjelper stort sett å vite hva du holder på med når du skrur på bil, men du må jo også starte et sted.

Endret av Gavekort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...