Gå til innhold

PC til TV på samme kabel


Anbefalte innlegg

Hei, har ein ethernet kabel som strekker seg gjennom gulvet fra stova og ned til kjellarstova, den er opprinnelig brukt til TV, vi kobla ethernet kabelen fra hjemmesentralen, og ned til dekoderen, men ettersom eg til tider sitter nede med pcen, så bytter eg bare om, fra tven til pcen, og samme på hjemmesentralen, fra TV til internett. 
Men vil helst ikke drive på å skifte fra PC til TV kværgang eg skal bruke det andre så går det an å gjøre noe for at samme kablen kan brukes til det samme? At eg legger ein splitter eller lignende, er det ein mulighet? For å strekke ein ny ethernet kabel er ikke ein løsning...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange bruker HP Procurve, men som Cisco-mann, så er det bare det som gjelder for meg... :p

 

Ta deg eventuelt tur på Ebay og søk etter Cisco 2960, f.eks..

Di såg jo så himla store ut og kosta flesk, trenge ikke 48 porter trenge bare 2 :p en til tven og en til pcen

Endret av apoLLoPOWER
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde et lignende problem som ble løst ved kjøp av en switch som denne : https://www.komplett.no/product/777031?noredirect=true

 

så nå har en kabel til pc, ps3 og tv med kabel

 

edit: kan være greit å finne en uten "prioriteringer" sånn som det er på den jeg sendte link på!

Funker både tv og Internett på den da? TVen funke jo ikke med Internett signal :p

 

blir som å ha en ruter i kjelleren. så kobler du opp to nye ledninger til pc og tv fra switch

Endret av  E 
Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde et lignende problem som ble løst ved kjøp av en switch som denne : https://www.komplett.no/product/777031?noredirect=true

 

så nå har en kabel til pc, ps3 og tv med kabel

 

edit: kan være greit å finne en uten "prioriteringer" sånn som det er på den jeg sendte link på!

Funker både tv og Internett på den da? TVen funke jo ikke med Internett signal :p

 

blir som å ha en ruter i kjelleren. så kobler du opp to nye ledninger til pc og tv fra switch

 

Tingen er at eg bare har ein ledning

Lenke til kommentar

 

Tror kanskje heller du burde kjøpe deg to av de splitterne som kjetilkl linker til.. Det krever litt kunnskap for å sette opp switchene..

Mja, er jo bare en ledning, mens det er to utganger..?

 

Så, poenget er altså at i en fullkoblet TP-kabel er det plass til 2x100MBit forbindelse, men bare 1x1GBit siden dét bruker flere ledere.

 

Plugger du inn en slik splitter jeg linket til i kontakten i begge ender får du altså 2x100MBit forbindelser ut av én fullkoblet kabel. - Har du bare kabelen må du sette opp kontakt eller terminere hunn-kontakt i hver ende for å bruke en slik splitter. (Jeg ville forøvrig kjøpt en splitter med kabel på, og ikke den typen du bare klipser inn i kontakten)

Lenke til kommentar

Hvis du har altibox så sender de tv og internett på alle porter i hjemmesentralen nå. Så trenger bare en enkele gigabit switch i kjelleren. Usikker på om dette bare gjelder nyeste hjemmesentral eller om P2812/P2812AC også har denne muligheten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...