Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Merkelig jordledning i sikringsskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tippe at all jording i sikringsskapet gikk til den skruen tidligere, men at ved en eller anne utskifting inni sikringsskapet er de blitt flyttet til skinnen. Elektrikeren fjernet den gamle kabelen, men hadde ikke med fastnøkkel som passet mutteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at den gamle jordingen i skapet gikk til en kabelsko på den nye rehab-innsatsen..

 

Den gamle jordklemma sitter bak sikringene tenker jeg. Formoder at hovedjordleder fortsatt går dit, da jeg ikke ser noen store størrelser på de som er avbildet. Dersom du ser den pass på at det er en ujevning (forbindelse) mellom den gamle klemma og den nye jordskinna. Dersom det ikke er det har du ikke jord på de kursene med jordleder tilkoblet den nye klemma.

 

Ser for meg ut som at det er lagt en utjevning til den nye innsatsen som er klippet i ettertid av en eller annen grunn (ser ikke helt hvorfor). Akkurat det er ikke så veldig prekært da det bør være nok metallisk forbindelse mellom originalskapet og innsatsen til at det ikke blir potensialforskjeller. Men, er jo ikke dumt å jorde den nye innsatsen i tillegg.

Lenke til kommentar

Ikke så lett å se hva som er jorda og ikke. Men ser ut til at hovedjord (nederst til venstre er inntaket til skapet) går direkte til jordskinna, det er riktig. Men jeg kan ikke av bildet se noen forbindelse fra skinna til skapet. Mulig det er en metallplint på baksiden av jordskinna som gir kontakt til skinna den er montert på.

 

Men hvorfor i all verden står det isolerende avdekninger på samleskinnegaflene som skal være koblet i bunnen av hovedbryteren?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen metallsplint på baksiden av jordskinna, nei. Eneste kontakt jeg ser er vel skruene som holder det hvite metallet fast til skapet bak.

 

Spørsmålet ditt skjønner jeg ingenting av. De gule greiene på hovedbryteren? :)

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at skapet ditt er ujorda, med mindre det er en kobling jeg ikke har sett av bildet. Det skal være en gul/grønn leder koblet mellom gods på skapet og hovedjordskinna ett eller annet sted. Det ser ut som det har vært den som ble klipt. Hvorfor den er klipt vet jeg som sagt ikke.

 

Ja, de gule greiene er de jeg prater om. ;)

Lenke til kommentar

Har bestilt elektriker som skal vurdere om sikringa til komfyren bør byttes. Den lager tikkelyd når komfyren står på, men den blir ikke varm. Slår jeg på den så stopper tikkinga i noen sekunder. Hører ikke lyden hvis skapet er igjen, så for min del vil jeg bare ha den bytta hvis det er brannfarlig. Elektriker ser kanskje samtidig om det er noe annet rart med skapet. :)

Lenke til kommentar

Ja, da har du et par punkt der i hvert fall. Jording av skapet og tilkoblingen ut av hovedbryter. Mulig at han eller hun finner ut mer når vedkommende får satt finga i det og gravd litt. ;) Hva som skyldes tikkinga er ikke så godt å vite, kan ikke si at jeg har vært borti det problemet før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...