Gå til innhold

TV ødelagt, trenger tilsvarende modell (forsikringssak)


Anbefalte innlegg

Hei opplyste forum-deltakere. Er ikke så oppdatert på TV-fronten, og trenger deres bistand.

Etter onsdagens uvær, tok bla. TV-en kvelden.
Har vært i dialog med forsikringa, og de har bedt meg innhente pris på tilsvarende modell.

TV-en jeg har er LG 42LE850n
Altså en 42".

Det som var viktig for meg, da jeg kjøpte, var at den var bakbelyst-LED, for å få best mulig sortnivå.
Vet det har skjedd mye på de seks årene som har gått, siden jeg kjøpte. Er det noen tilsvarende modeller ute i dag, med tilsvarende sortnivå? Burde være ca samme størrelse, for at forsikringa skal godkjenne.


Kan lese mer om TV-en her: LG LE850N test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Andre kriterier/ønsker:
- Bildet er i høysetet.
- Lyden er uviktig, da jeg kommer til å ha koblet til receiver, som kommer til å kjøre lyden.
- Smart-TV-funksjonalitet er ikke viktig.
- Skal henge den på veggen

Vil helst at det er en fysisk butikk, i Oslo-området. Gjerne Lefdal/elkjøp eller expert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

LG 43UH664V så nær som du kan komme.

Takk for svar. Denne har etter hva jeg kan lese mye dårligere sortnivå enn min. Eneste jeg har klart å se som har bakbelyst led, er TV-er som er mye større.

 

Ååå, hvordan kan du si det?

 

Den gamle TV-en hans har en form for FALD

 

Det er i dag ingen TV-er mindre enn 58" som har FALD så vidt jeg vet i dag.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3486362

Til gjengjeld har edgeLED kommet veldig langt i dag, og selv om du ikke får fullt så bra sortnivå vil du nok se et bedre bilde når det kommer til fargegjengivelse og detaljer.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Panasonic'en som N o r e n g linker til har samme typen løsning med omtrent like mange lyssoner og like store og irriterende problemer med ghosting som LG'en og er sånn sett en veldig god match i alt untatt størrelse :-)

 

Han har nok også veldig rett i at en ny god edge/direct versjon uten lokal-dimming har kommet noe videre i tiden siden LE850'ens tid, men svartnivået har de ikke sjans til å matche. De er derimot mye mindre irriterende å se på da ghostinga og refleksjonene i glassplata på LE850'en ødela en del av opplevelsen for meg. LG'en var forsåvidt helt pyton uten lokaldimminga på om man ville spille på den med xbox/ps4 (lokaldimminga ga voldsom inputlag og slo seg av i game-mode). 

 

Den kom vel og med (to?) godt kalibrerte THX bildemodus ut av boksen som fungerte veldig bra. Det var også modellen under toppmodellen når modellen var i salg, så alt i alt er det kanskje ikke helt urimelig å håpe at den erstattes med noe som er tilsvarende i dag. Men... (dramatisk overgang til neste avsnitt)

 

Er noen år siden nå, men jeg hadde selv en LE850 på 47" hvor baklysene bare slutta å virke etter ca. 4 år. Jeg fikk det som viste seg å være en rævdårlig 55" fra LG som erstatning da de ikke kunne fikse den gamle, med argumenter som "Men den er helt ny, har jo 3D og så er den mye større og nyere teknologi som gjør den nesten like bra" . Var jo selvsagt ikke i nærheten... Har holdt meg unna LG etter det og vil fortsette med det. Elkjøp var ikke spesielt hjelpsomme de heller.

 

HDR kan kanskje argumenteres å være noe som kompenserer for mangel av lokal dimming. Kanskje en LG 43UH650V kan være tilsvarende (har også lokal dimming, og det mener jeg UH664V som Balthazar nevnte også har. Ihvertfall skryter de på seg det her http://www.lg.com/se/tv/lg-43UH664V, selv om det kan være kant-led)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...