Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har hatt en Blue Yeti i 3-4 måneder. Den har bra lyd, men den tar opp for mye bakgrunnstøy.

Det samme har jeg hørt om Samson Meteor og Audio technica at2020. Det er særlig når jeg redigerer lyden til Blue yeti at jeg hører all bakgrunnstøyen til og med når jeg har brukt noise removal i Audacity.

Jeg trenger en mikrofon som ikke koster for mye, eller eventuelt jeg kan finne en billigere verson av på finn.no. Har noen noen forslag? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Dynamisk. vet ikke hva du skal bruke den til men dynamisk plukker opp mye mindre støy.

Shure Sm7b er en god mikk, men du trenger en pre-amp som er ganske kraftig uten støy, da denne mikke trenger en del gain.

 

det du kan gjøre hvis det er for mye bakgrunnstøy er først og ta opp støyen, så tar du opp kilden din så flipper du fasen på støysporet.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Dynamisk. vet ikke hva du skal bruke den til men dynamisk plukker opp mye mindre støy.

Shure Sm7b er en god mikk, men du trenger en pre-amp som er ganske kraftig uten støy, da denne mikke trenger en del gain.

 

det du kan gjøre hvis det er for mye bakgrunnstøy er først og ta opp støyen, så tar du opp kilden din så flipper du fasen på støysporet.

Takk for svar. Shure Sm7b er litt for dyr for hva jeg har lyst til å bruke i tilleg til en forsterker.

Har du noen forlag til en usb mic for podcasts under 2000kr?

Endret av Alexander Bjerve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

Dynamisk. vet ikke hva du skal bruke den til men dynamisk plukker opp mye mindre støy.

Shure Sm7b er en god mikk, men du trenger en pre-amp som er ganske kraftig uten støy, da denne mikke trenger en del gain.

 

det du kan gjøre hvis det er for mye bakgrunnstøy er først og ta opp støyen, så tar du opp kilden din så flipper du fasen på støysporet.

Takk for svar. Shure Sm7b er litt for dyr for hva jeg har lyst til å bruke i tilleg til en forsterker.

Har du noen forlag til en usb mic for podcasts under 2000kr?

 

 

 

har null erfaringer med USB mikker, men regner med at de er condensere alle samme så da vil du fortsatt ha noe av problemet at den plukker opp mye rundt deg. så kanskje heller fiks det problemet?

Lenke til kommentar

DAW:

Jeg ser du bruker Audacity, men har du prøvd utvidelsen ReaFIR i DAW-et REAPER? Med ReaFIR kan du ta opp noen sekunder med bakgrunnsstøy fra mikrofonen, som ReaFIR så kan bruke for å lage en støyprofil. Med litt tilpasning kan svært gode resultater oppnås.

 

REAPER er et populært valg for bl.a. radioproduksjon og podcasts, utviklet av samme mann som laget Winamp. Demoversjonen er ubegrenset i 60 dager, støtter Windows og Mac, og lisenssystemet er basert på tillit, dvs. det forventes at man enten kjøper en lisens etter prøvetiden, eller av-installerer programmet. Sjekk YouTube-kanalen til The REAPER Blog for instruksjonsvideoer om f.eks. produksjon av podcasts. Du vil også finne mange instruksjonsvideoer på hjemmesiden til Cockos, fra nybegynner til avansert bruker.

 

Mikrofon:

Se først om du kan gjøre noe med støyen, før du bruker penger på en ny mikrofon. Bruk heller penger på utstyr for mikrofonen du allerede har, for eksempel en dempet mikrofonarm og oppheng (vurder et gulvstativ). Se denne videoen om vanlige støyproblemer med Blue Yeti.

 

I tilfelle du ikke får gjort noe med støyproblemet, kan Audio-Technica ATR2100 USB være et fullgodt alternativ, kanskje bedre. ATR2100 USB er dynamisk, samt at den i tillegg til USB også har en XLR-tilkobling.

Ikke gi opp mikrofonen du har nå, la kjøp av en ny mikrofon være siste utvei. Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for. Jeg håper det ordner seg snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

støyprofil er akkurat det samme som jeg sa, trenger ikke noe program for slikt, funker helt fint i audacity

 

Det var ikke meningen å ignorere den siste delen av det første svaret ditt, og ja, det er det samme. Jeg prøvde nettopp med et stemmeopptak med en god del bakgrunnsstøy, i Audacity, og det fungerte overraskende bra med standardinnstillingene.

 

Alexander, om du kan laste opp et opptak av bakgrunnstøyen fra mikrofonen her i forumet, kan noen sikkert sjekke filen/e i Audacity, for å se hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar

 

støyprofil er akkurat det samme som jeg sa, trenger ikke noe program for slikt, funker helt fint i audacity

 

Det var ikke meningen å ignorere den siste delen av det første svaret ditt, og ja, det er det samme. Jeg prøvde nettopp med et stemmeopptak med en god del bakgrunnsstøy, i Audacity, og det fungerte overraskende bra med standardinnstillingene.

 

Alexander, om du kan laste opp et opptak av bakgrunnstøyen fra mikrofonen her i forumet, kan noen sikkert sjekke filen/e i Audacity, for å se hva som kan gjøres.

 

Ok.

bakgrunnstøy.wav

Lenke til kommentar

 

 

støyprofil er akkurat det samme som jeg sa, trenger ikke noe program for slikt, funker helt fint i audacity

 

Det var ikke meningen å ignorere den siste delen av det første svaret ditt, og ja, det er det samme. Jeg prøvde nettopp med et stemmeopptak med en god del bakgrunnsstøy, i Audacity, og det fungerte overraskende bra med standardinnstillingene.

 

Alexander, om du kan laste opp et opptak av bakgrunnstøyen fra mikrofonen her i forumet, kan noen sikkert sjekke filen/e i Audacity, for å se hva som kan gjøres.

 

Ok.

 

 

Med Noise Reduction satt til 12dB, ble suset kraftig redusert. Dette vel å merke uten vokalopptak, så det er vanskelig å bedømme hvordan det påvirker lydkvaliteten, men jeg har prøvd et par andre vokalopptak (snakking) med samme type bakgrunnstøy, og støyen forsvant nesten helt, uten at stemmeopptaket tok skade av det (berørt blir det alltid, da det er snakk om kompromiss).

  1. Importer filen til Audacity
  2. Markere et par sekunder i starten, hvor det kun er bakgrunnsstøy
  3. Velg Effect -> Noise Reduction, med standardinnstillinger (inntil videre)
  4. Velg "Get Noise Profile" i effektvinduet for Noise Reduction
  5. Klikk på feltet til venstre for sporet for å markere hele sporet
  6. Velg Effect -> Repeat Noise Reduction (øverst (Ctrl+R)

Med dette skal da støyfilteret virke for hele sporet. Jeg antar det gjør som NIrD sa m.t.p. fasevending. Prøv deg frem med innstillingene; øk f.eks. "Noise Reduction" et par dB, noe som vil gi en merkbar effekt på støyfjerningen. Jeg ville også forsøkt å lage en provisorisk vokalbås med et par tykke pledd, om enn bare for å se (høre) hvor mye det ville hjulpet i et "hardt rom".

 

Magasinet Sound on Sound har forresten en artikkel om valg av mikrofon, oppsett for vokalopptak, støyfjerning, hvordan en opptaksbås fungerer m.m.: Vocal Recording & Production Masterclass. SoS har mye bra lesestoff om slikt generelt. Jeg håper du får det til, uansett hva du velger å gjøre. Andre forum, bl.a. Gearslutz og Recording Review har mye stoff om ting som dette.

Endret av Sugarbeats
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Altså med fasevende støysporet mot stemme opptaket, vil den støyen som er helt lik bli kansellert ut.

Samme som hvis man har to helt like spor og flipper den ene vil det bli helt stille

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...