Gå til innhold

Ny pc til gaming og CAD/CFD/rendering. Budsjett 15-20k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenkte å bygge meg en ny pc som hovedsaklig skal brukes til CAD/CFD/rendering i SolidWorks, i tillegg til at jeg ønsker en pc som kan dra dagens spill og kommende spill på en god måte. Tenker også å kjøpe meg en litt skikkelig monitor, 24-27" og iallefall 1440p. Tror ikke jeg trenger 4K egentlig. 

 

Ser på LGA2011-3 plattformen som en god plass å starte. Tenker kanskje å gå for en 6800k prosessor, dette er vel den helt nye 14 nm teknologien som intel slapp nettopp ikke sant? Ellers så er jeg litt på gjerdet når det kommer til grafikkort. Tenker enten 1070 eller 1080, eventuelt å vente til 1080 Ti? Spørsmålet her er vel rett og slett om prisforskjellen vil være verdt det til mitt bruk? Noen som vet ca. dato på slipp av 1080 Ti? Og hva prisen på dette vil være? Fra før har jeg en ganske ny Samsung 850 EVO 500 gb SSD som burde være nok i første omgang iallefall. 16-32 GB DDR4 RAM er vel der jeg bør ligge på et slikt bygg. Noen spesifikke forslag til type ram? Hovedkort er jeg litt blank på, men ser ikke for meg å gjøre SLI, iallefall ikke med det første, så tenker kanskje å gå for et litt rimelig hovedkort om det ikke er veldig dumt å gjøre?

 

Noen som har innspill på dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6850K er et bedre valg med tanke på at en PC i dag skal holde 3-6 år. 6850K har flere PCI-E lanes og mest sannsynlig er den bedre mtp forholdet mellom driftspenning, frekvens og temperatur.

 

Du kan gjerne velge en dyrere PSU. Det man sparer nå kan det være noe man angrer på om noen år og at besparelsen blir et tap.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

6850K er et bedre valg med tanke på at en PC i dag skal holde 3-6 år. 6850K har flere PCI-E lanes og mest sannsynlig er den bedre mtp forholdet mellom driftspenning, frekvens og temperatur.Du kan gjerne velge en dyrere PSU. Det man sparer nå kan det være noe man angrer på om noen år og at besparelsen blir et tap.

Ukorrekt.

6800k og 6850k er begge identiske, kan klokke likt og utleverer identisk varmeutvikling. Eneste forskjellen mellom 6800k og 6850k er PCI-lines, og at 6850k er levert med en høyere fabrikklokk. Men om man overklokker så vil begge prosessorene oppføre seg likt da de i bunn og grunn er kopier, hvor den ene kun er levert med flere PCI-lines.

6850k er nødvendigvis ikke mer fremtidsrettet, det kommer helt an på behovet til trådstarter. Skal man satse på 3-vei eller quad SLI så er 6850k mer fremtidsrettet. Men nå er budsjettet til trådstarter mindre enn 2-veis SLI, så å gå for 6850k blir derfor å kaste penger bokstavligtalt ut i ingenting. 6850k går man kun for om man har planer om 3-4 skjermkort i SLI, kun på det punktet er 6850k et bedre valg enn 6800k.

Ellers er de identiske, så vennligst ikke uttal deg om frekvens og varmeutvikling når du ikke har satt deg inn i disse prosessorene. Til trådstarter, gå for 6800k, ser ikke for meg at du vil få behov for de ekstra lines' (basert på ditt budsjett).

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Folk som binner prosessorer for videresalg ser bedre resultater på 6850K enn 6800K. Det er også sett bedre maxclock og spenninger i reviews.

Nå må du gi deg, disse prosessorene har aldeles ikke ulik binning. At 6850k klokker bedre for noen er ren tilfeldighet (kalt the silicon lottery), ikke bortforklar deg med at 6850k for noen klokker bedre og har bedre spenning. Det har kun å gjøre med om man er heldige eller ikke i silikon lotteriet, ikke prosessorenes oppbygging. Begge prosessorene er fremdeles identiske så det er ingenting som tilsier at 6850k skal være mer effektiv, klokke bedre eller tåle høyere spenning. Jeg antar at dette er noe du kun baserer på det faktum at 6850k er levert med høyere base-clock.

 

Du kan godt tro og synse så mye du vil, men da må du også presisere at dette kun er noe du tror. Du kan godt prøve å motbevise meg, men da må du kunne bevise 3) punkter. 1) bevis at silikon lotteriet kun er en myte, 2) motbevis at 6800k og 6850k har lik binning og arkitektur, 3) henvis til en studie som faktisk kan legitimere at 6850k klokker høyere uten høyde for silikon lotteriet.

 

Klarer du ikke å bevise de tre punktene så er det også null holdepunkter i din hypotese om at 6850k skal klokke høyere enn 6800k.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Broadwell-E Binning

 

Testsider, blant annet Toms Hardware har også fått 6850K som var betydelig bedre enn 6800K.

 

Hvis du leser på forum rundt omkring på nettet ser du at det er mange som har bedre erfaringer med 6850K i forhold til 6800K.

 

Det er fremdeles tilfeldigheter som avgjør om man får en spesielt god chip, men det ser ut til å være mindre sjanse for å få en dårlig chip ved å gå for 6850K. Det teller i favør til 6800K at prisen har blitt justert ned i nettbutikkene, men i starten da det var 12-1300 kr i forskjell så fremstod 6850K som et bedre og mer langsiktig valg. Man skal ikke inn med mange PCI-E/M.2 SSD-er og kontrollerkort + diverse andre kort før man går på en smell med tanke på antall lanes. Bruken kan endre seg i løpet av tiden man skal ha maskina og da lønner det seg å tenke langsiktig fremfor å spare mest mulig vedkjøpspunktet. TCO blir summen av alle utlegg i løpet av maskinas levetid.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...