Gå til innhold

Bygge meg ny desktop - 13 000 budsjett.


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, har etter mye tanker bestemt meg for mindre desktop istede for laptop. Mye pga pris for ytelse er sviin dyrt på laptop. 

 

Men så har jeg vært litt fram og tilbake på noen komponenter men for det meste bestemt meg på mye av det. 

 

Det som gir meg litt hodepine er Grafikkortet. Fordi jeg har sett på disse tre

 

 

Jeg heller selv mot 980 Kortet. Mye pga jeg vet hva jeg forventer av Nvidia sitt. Mens andre jeg har pratet med har anbefalt rx 480 kort over 980 pga ytelse for krone. Men ser jo at evga kortet er jo fortsatt "rimelig" til å være ett 980 kort. 

 

Legger også ved resten av varene jeg har nogelunde bestemt meg for, så dere kan få en feeling for hele bygget. 

 

Se dem her: https://imgur.com/a/sSMjT

 

to forskjellige, jeg har blitt anbefalt mer intel CPU. Men valgte først AMD. Men alle innspill er velkommene! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags monitor ser du for deg? Og du skriver "mindre desktop" - vil du ha en liten maskin? F.eks et ITX bygg?

Andre krav? Hva skal disse 13K dekke?

 

Jeg tenker iallfall umiddelbart å basere bygget på i5 6600K, Z170 HK, 2*8 GB DDR4 (hadde tatt G.Skill Trident Z 3000+ mhz), 250 GB 850 Evo og så da RX 480 eller GTX 1070. Du sparer klart mye penger på å ta RX 480 + FreeSync monitor kontra 1070 + Gsync. 1070 yter klart bedre, men koster også 1500 mer iallfall.

 

Uansett .. Ville kanskje ventet på Sapphire RX 480 Nitro. Ville kanskje også ventet på GTX 1060 og sett hva den blir til. Begge deler er rett rundt hjørnet. GTX 980 og R9 390X du ser på handler du i såfall på bruktmarkedet ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har planer om og bruke 1080p skjerm for det meste. Tror ikke 4k er noe av interesse enda. Og planen er og ha noe som er lettere og ta med seg og ikke tar opp alt for mye plass. Og da falt egneltig mikro atx med følgende case som visst i første tråd. 

 

Har vurdert og kjøpe 480 også kjøpe enda en nedover veien, for å så kjøre dem i crossfire. Er lettere på budsjettet. Men skal også se litt på 1070, synes det er grådig dyrt, men ser jo at det kanskje er veldig future proof og sterkt. Og kan hvis jeg har forstått riktig sammelignes med Gtx980 TI? 

Lenke til kommentar

Det du skal tenke på med SLI / Crossfire (altså 2 skjermkort fra hhv nvidia eller AMD) er varmeutvikling. Du kan ha to skjermkort på et mATX bygg, men nå da disse er luftkjølt så blir det varmt. Jeg anbefaler det ikke. Da ville jeg mye heller hatt et ATX bygg med god avstand mellom PCIE sporene (ikke alle ATX kort er så gode heller her IMO). Alternativt legger du mer penger i ett singel kort. Futureproof kan du bare legge fra deg med en gang - Det finnes ikke i dette gamet :p

 

Skal du ha en liten maskin ville jeg sagt ITX med singel skjermkort. F.eks Silverstone Sugo SG13, eller litt større Fractal Design Core 500. Du har jo enda større i tower format, f.eks Fractal Design Define S nano eller Phanteks Entho EVOLV ITX. Masse deilige kasser å velge i, bare planlegg rundt det.

 

For 1080p gaming vil jeg påstå RX 480 med en freesync monitor er optimalt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

RX 480 yter ca som GTX 970. Det gjenstår ennå å se hva RX 480 er god for når partnerkortene kommer med bedre kjølere og 8p strømtilkobling. RX 480 yter også bedre i DX12 spill. GTX 980 er ca. 10% bedre enn GTX 970 igjen. GTX 980 TI yter nær likt som 2 GTX 970.

 

Uansett er 970, 980, 980 TI og R9 390(X) gammel morro. Kjøp dette brukt iallfall. Får du f.eks tak i ett brukt GTX 980 TI til rundt 3500-4000 kroner så er det mest for penga. Men igjen .. For 1080p gaming så vil jeg si RX 480 eller GTX 1060 som er på vei.

 

Vedr Intel VS AMD så er Intel veien å gå i denne sammenheng. Iallfall slik ståa er nå - Kanskje AMD kommer tilbake sterkt i fremtiden. i5 6600K er et solid valg for deg her!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Da skal jeg undersøke.

Så amd cpu er det bare å glemme helt?

Ja, for all del styr unna AMD sine FX-prosessorer. De er basert på en 4 år gammel arkitektur, har dårlig IPC (singlethread ytelse), og yter ikke som en reell 8 kjerner. Selv Skylake i3 med 2 kjerner fra intel yter likt med 8 kjernene til AMD, og en i5 Skylake vil blåse FX-8370 ut av vannet.

 

Jeg vil kalle det sløs og på godt norsk å kaste penger ut av vinduet å bruke over 2k på en prosessor som bygger på 4 år gammel teknologi, spesielt når en billig i3 til nesten halve prisen yter likt. AMD FX er dyrt, gammelt og en døende plattform. Går du for en rimelig intel i5 fra Skylake får du både DDR4 og muligheten til senere oppgradering til i7 om du skulle ha behov for mer ytelse i fremtiden.

 

På papiret høres intel FX med mange kjerner og høy frekvens bra ut, men i realitet så er de ikke i nærheten til å matche intels prosessorer med halvparten av kjernene og frekvensen.

 

Budsjett, gå for intel Skylake i5, for rå ytelse intel i7 fra X99 plattformen. AMD, kun om du får det skambillig på bruktmarkedet til gi bort pris.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Takk for utdypende informasjon!

 

Jeg har bestemt meg for i5 6600k.

 

Så gjenstår vi bare og se på gpu biten litt utover måneden. Håper på og bestille noe nå. Og resterende i august.

 

Heller mer og mer mot et 1070kort når jeg ser ytelsen på nett. Men kommer amd med noe matchende er jeg solgt.

Mener å ha hørt at AMD ikke slipper konkurrenter til 1070/1080 før 4. kvartal i år. Så spørsmålet er nok hvor lenge du er villig til å vente og når du eventuelt trenger ny PC.

 

Trenger du nå så hadde jeg bare slått til på 1070, om du derimot har tid så skader det ikke å vente litt og se hva AMD har å tilby ;) En annen mulighet er å vente på GTX 1060 som er rett rundt hjørnet om GTX 1070 blir for stivt i pris. Men jeg vil fraråde 480X CF, da er nok GTX 1070 eller om man får et billig 980 ti brukt et langt mer solid valg.

 

 

i5 6600k hørtes ut som et solid og godt valg. Bare husk at denne bruker DDR4 og ikke vanlig DDR3, vil også fraråde deg DDR3L da enkelte har rapportert ustabilitet med Skylake og DDR3L. I tillegg er DDR4 like billig som DDR3 om dagen, så ingen argument for DDR3L.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Tatt og sett litt rundt. Lagde faktisk en "bestilling" på CDON. Med 390 some eksempel GPU. Endte på 10 lapper totalt. Så tror jeg skal greie og strekke meg til et 1070 kort. Skal sammenligne litt til.

 

1070 ligger på lik linje med 980 TI hvis jeg har fortstått det riktig?

Ja da har du forstått rett, 1070 er ganske lik 980 ti på ytelse, så ville aldri gitt mer en maks 4k for et brukt 980 ti kort, dersom brukt er et alternativ.

Lenke til kommentar

 

Tatt og sett litt rundt. Lagde faktisk en "bestilling" på CDON. Med 390 some eksempel GPU. Endte på 10 lapper totalt. Så tror jeg skal greie og strekke meg til et 1070 kort. Skal sammenligne litt til.

 

1070 ligger på lik linje med 980 TI hvis jeg har fortstått det riktig?

Ja da har du forstått rett, 1070 er ganske lik 980 ti på ytelse, så ville aldri gitt mer en maks 4k for et brukt 980 ti kort, dersom brukt er et alternativ.

 

 

Tror jeg begynner og få heng på det! 

 

 

980TI = 1070

980 = R9 390x 

480 = 970 

 

 

SÅ mye og holde styr på her hehe! 

 

Så er det bare og få alt til å passe i ønsket chassie da (http://cdon.no/elektronikk/bitfenix-prodigy-m-no-psu-green-matx-p32746228)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...