Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny pc, ting fungerer ikke helt som jeg forventet


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte helt nye deler og kabinett på komplett for 1 uke siden, jeg satte den først opp på mandag 27.06.2016, jeg har installert alt av cd'er som fulgte med + noen fra nettet, har også lastet ned Driverboost for å sjekke alle driverne.

 

Problemet mitt her er at spill lagger (Testet CS:GO og WoW)

 

CS:GO

Kommer inn i "startscreen", der stammer lyden og skjermen, jeg har rundt 12 i fps hele tiden, console er satt på 300 og 120 i meny, lagspikene fortsetter når jeg går inn på en server. Plutselig kan det bare fryse helt og jeg må resette pcen siden jeg bruker 2 skjermer og oppgavebehandling legger seg bak CS vinduet.

 

WoW

Får logget inn men lagger som om jeg skulle spilt fra en potet (Uansett grafikk status)

 

Fikk også 4 video_scheduler_internal_error når jeg kjørte youtube og noe annet i bakgrunn. Dette var på onsdag 29.06.2016.

 

Jeg er helt blank på hva det kan være.

 

Sjekket Virus: Check (helt ny ubrukt pc så tvilte på den uansett)

Sjekket Drivere: Check (ihvertfall ikke noe jeg fant ut

 

Specs:

Hovedkort: Maximus VIII Hero 1151 socket

Skjermkort: Gainward GeForce GTX980 4gb

CPU: Intel Quadcore i7-6700k 4GHz Skylake

Ram: 4x8 DDR4 HyperX 2133MHz

Strømforsyning: EVGA SuperNova 850 g2, 850W PSU

CPU Vifte: Noctua NH-D14

post-412329-0-59426500-1467304045_thumb.jpg

Endret av wbertheau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr langt unna programmer som hevder å oppdatere drivere for deg. Windows 7 og oppover er mer en kapabel til å hente ned de viktigste driverne på egenhånd. Gå deretter til hjemmesiden til f.eks nvidia eller amd for å hente de ferskeste driverne. 

 

Reinstaller windows og ikke innstaller Driverboost bullshit denne gangen.

Lenke til kommentar

 jeg har installert alt av cd'er som fulgte med + noen fra nettet, har også lastet ned Driverboost for å sjekke alle driverne.

 

Eneste du installerer fra CD (så sant du ikke kan legge over til minnepenn fra en annen PC) er nettverksdrivere så du kommer på nett.

 

Aldri bruk programmer som "fikser driverne for deg", de har en lei tendenns til å ikke gjøre jobben riktig. Gå inn på produsentenes hjemmesider så er alt av drivere lett tilgjengelig. Er det noe du ikke finner så spør du bare her :)

 

Jeg ville ha reinstallert Windows, men det er kanskje litt drastisk.

Lenke til kommentar

 

 jeg har installert alt av cd'er som fulgte med + noen fra nettet, har også lastet ned Driverboost for å sjekke alle driverne.

 

Eneste du installerer fra CD (så sant du ikke kan legge over til minnepenn fra en annen PC) er nettverksdrivere så du kommer på nett.

 

Aldri bruk programmer som "fikser driverne for deg", de har en lei tendenns til å ikke gjøre jobben riktig. Gå inn på produsentenes hjemmesider så er alt av drivere lett tilgjengelig. Er det noe du ikke finner så spør du bare her :)

 

Jeg ville ha reinstallert Windows, men det er kanskje litt drastisk.

 

 

 

Styr langt unna programmer som hevder å oppdatere drivere for deg. Windows 7 og oppover er mer en kapabel til å hente ned de viktigste driverne på egenhånd. Gå deretter til hjemmesiden til f.eks nvidia eller amd for å hente de ferskeste driverne. 

 

Reinstaller windows og ikke innstaller Driverboost bullshit denne gangen.

Reinstallere windows kan jeg jo alltids gjøre, det er ikke så mye på pcen så jeg taper ikke så veldig mye på det, før jeg lastet ned Driverboost så prøvde jeg å laste ned og installere det jeg trodde jeg trengte fra https://www.asus.com...pDesk_Download/

 

men ingenting funket da heller, det var først da jeg søkte litt for også laste ned Driverboost

Lenke til kommentar

Slett driverboost som mest sannsynlig bare er Malware.

 

Installer nyeste drivere fra disse linkene

 

Driver til hovedkort: https://www.asus.com/us/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/HelpDesk_Download/

 

Driver til grafikkort: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Se også om du har nyeste drivere til Windows ved å søke gjennom Windows update

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Asus har et eget program for installasjon av drivere. De programmene leverandørene har laget fungerer hvertfall slik de skal og de surrer ikke til ting. Husk å huke av alt av programvare du ikke vil ha (eller vet hva er) så det ikke blir masse ekstra ubrukelige ting på maskinen. https://www.asus.com/support/faq/1012152

 

Du må ha fler drivere enn HK-driverne. Har du lagt inn driveren for skjermkortet?

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Start på nytt her. Oppdater BIOS - bare så du har gjort det.

 

Slett partisjonen (evt bruk diskpart) og installer windows 10 på nytt fra scratch (fra usb).

La windows installere oppdateringer og drivere - bare la det gå ferdig. Mulig du må installere nettverkskortdriver manuelt.

 

Sjekk etterpå om du trenger å legge inn geforce experience - oppdater evt skjermkortdriver.

 

Thats it - Du trenger knapt dille med drivere på egenhånd. Og slike "driver programmer" styrer du bare langt unna.

De fleste driverene du trenger er intel, nvidia, muligens realtek osv .. Asus har vel ikke laga en eneste chip på det kortet? Så det er ikke mye man må bruke Asus sine hjemmesider til.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn i tilfelle. Du har sjekket av skjermen er plugget inn i grafikkortet og ikke i hovedkortet?

Den ene skjermen er plugget inn i skjermkortet siden det bare var 1 mini hdmi port og 3 DP porter, den andre skjermen har jeg i en EVGA UV +39 som går inn i hovedkortet

Endret av wbertheau
Lenke til kommentar

Start på nytt her. Oppdater BIOS - bare så du har gjort det.

 

Slett partisjonen (evt bruk diskpart) og installer windows 10 på nytt fra scratch (fra usb).

La windows installere oppdateringer og drivere - bare la det gå ferdig. Mulig du må installere nettverkskortdriver manuelt.

 

Sjekk etterpå om du trenger å legge inn geforce experience - oppdater evt skjermkortdriver.

 

Thats it - Du trenger knapt dille med drivere på egenhånd. Og slike "driver programmer" styrer du bare langt unna.

De fleste driverene du trenger er intel, nvidia, muligens realtek osv .. Asus har vel ikke laga en eneste chip på det kortet? Så det er ikke mye man må bruke Asus sine hjemmesider til.

Eneste som er Asus er hovedkortet.

Nettverkskort bruker jeg ikke, så jeg har en USB trådløs til det istedenfor for.

Lenke til kommentar

Slett driverboost som mest sannsynlig bare er Malware.

 

Installer nyeste drivere fra disse linkene

 

Driver til hovedkort: https://www.asus.com/us/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/HelpDesk_Download/

 

Driver til grafikkort: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Se også om du har nyeste drivere til Windows ved å søke gjennom Windows update

på denne https://www.asus.com/us/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/HelpDesk_Download/ har jeg prøvd å installere disse:

 

BIOS:

Version 1701 - MAXIMUS VIII HERO BIOS 1701

Improve system stability

 

CHIPSET:

Begge to som blir listet

 

AUDIO:

Version 6.0.1.7786 - Realtek Audio Driver V6.0.1.7786 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.(WHQL)

*Desktop microphone noise reduction optimizations.

 

UTILITES:

Version 1.01.30n - ASUS AI Suite 3 V1.01.30 Install Program for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS Ai Charger+ V3.02.02 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.(not support MAXIMUS VIII IMPACT / MAXIMUS VIII HERO ALPHA)

ASUS Dual Intelligent Processors 5 V1.03.00 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS EZ Update V2.01.34 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS Mobo_Connect V1.00.27 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS Push Notice V1.01.06 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS System Information V1.00.22 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS USB 3 Boost V1.10.04 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS USB BIOS Flashback V1.03.07 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit / 10 64bit.

ASUS WiFi Engine V1.06.01 for Windows 7 32bit & 64bit / 8.1 64bit.(for MAXIMUS VIII EXTREME / MAXIMUS VIII FORMULA / MAXIMUS VIII IMPACT / MAXIMUS VIII HERO ALPHA

 

men ingenting av det funket, dette var da før jeg lastet ned Driverboost

Lenke til kommentar

Den andre skjermen får du kjøpe en adapter til :)

 

Edit; Legg inn Windows fra scratch på vanlig måte så tar vi det derfra. Ingen som gidder å skrive en hel liste så kommer det plutselig et eller annet uventet og listen blir "ubrukelig".

 

Kort forklart; Legg inn Windows, legg inn nettverksdrivere så du får Internett (USB-saken din), kjør Windows Update, legg inn alle drivere, legg inn alt det andre du skal bruke :)

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den andre skjermen får du kjøpe en adapter til :)

 

Edit; Legg inn Windows fra scratch på vanlig måte så tar vi det derfra. Ingen som gidder å skrive en hel liste så kommer det plutselig et eller annet uventet og listen blir "ubrukelig".

 

Kort forklart; Legg inn Windows, legg inn nettverksdrivere så du får Internett (USB-saken din), kjør Windows Update, legg inn alle drivere, legg inn alt det andre du skal bruke :)

Okei, ja da var den EVGA UV + 39 helt ubrukelig som jeg trodde, får eventuelt kjøpe en HDMI til DP kabel? hvis det eksisterer.

Skal reboote hele pcen, så får jeg ta alt på nytt uten cd'er whatsoever

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...