Gå til innhold

Hjelp til vurdering av pris på brukt pc


Anbefalte innlegg

Heisann, skal nå oppgradere pc'n, ny cpu, hovedkort og ram. Tenkte da å selge den jeg har brukt til nå, ved å bruke noen gamle deler jeg har liggende. Men er usikker på hva jeg kan prøve å selge den for og hadde satt pris på litt hjelp der.

Resultatet blir følgende:

hovedkort - asus formula-z

grafikkkort - EVGA GeForce GTX 670 2GB
prosessor - amd 8350
minne - Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB
hdd - ssd 50gb og 500gb sata
kabinett - haf big tower (usb utgangene foran er ødelagt...)
PSU - Chieftech 1000w

Tror jeg har en eller anna mus liggende også. kan sikkert kaste med et billig tastatur også. Desverre ingen monitor. Ikke noe OS heller.

 

Delene er fra litt forskjellig tid, men alt kan sies å være godt brukt i tre år. Så, hva tror dere? hva kan jeg selge denne for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000 bør gå an som en pakkedeal, eventuelt burde du splitte den opp i deler, og kaste det som er vanskelig å få solgt (SSD, HDD, og kanskje kabinettet er klare kandidater der). Jeg ville priset det slik: minne 500kr, GPU 700kr, PSU 800kr (gitt at det er en av de to 1000w Chieftec'ene som ligger hos prisjakt med pris), CPU 1000kr, hovedkort 1200kr (gitt at det er ASUS Crosshair V Formula Z) og tatt det derfra.

Jeg kan godt komme med et bud på 1400kr for CPU og HK samlet, hvis andre her mener det er en kjempedeal for selger...

Lenke til kommentar

Prisene dine er rimelig urealistiske. Aldri om det der er verd 4000 kroner.

Og hvorfor sier du 2200 for CPU+HK så byr du selv 1400? :p

Er vel mere enig med kyrre her, men 700 kr for hovedkort er et kupp.

Kunne selv gitt 1000 kr kun for hovedkort om det var med kvittering og noen år igjen av reklamasjonsrett f.eks hos komplett.

Men tviler på trådstarter kun vil selge kun hovedkort. Da jeg har pc fra før, men fint med flere PCI-E lans. Ellers er jeg enig muligens det blir vanskelig å selge uten hovedkort. Da cpu trekker for mye strøm er det ikke noe god kjøp i dag til noe særlig over 500-700 kr.

 

Både harddisk\ssd og skjermkort er vanskelig å få solgt, selv til noen hundre lapper.

De fleste forventer vel 80 plus gold?

Kraftig PSU hjelper lite med mindre den er stillegående.

 

Hva slags ram brikker er det snakk om? Kingston HyperX Beast DDR3 1866MHz 16GB CL9 (4x4GB)

 

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB) er nok noe bedre.

Så beste du får der er kanskje 500 kr for ram, siden rambrikker er så billigere.

Da det vil lønne seg å kjøpe nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ram brikkene er Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB CL11 (4x4GB) , kostet 1499,- da jeg kjøpte de for ca 1 år siden. Kjøpte de da med hovedkortet ASUS ROG Crosshair V Formula-Z, S-AM3+, ny pris da va 1900,- men ligger i dag til 2590,-

 

CPU'n AMD FX-8350 Black Edition, Socket-AM3+ kjøpte jeg ca 5 måneder før det, lå til 1499 da.

Kabinettet er Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort, lå til ca 1500 det også. Har kjøpt nye vifter på den for å gjøre den stillere og kaldere. Minuset på den er at jeg har klart å ødelegge alle fire usb inngangene fremme(!), og den er vel ca 6 år gammel.

Må kjøpe ny vifte til cpu'n da jeg bruker h110i i dag, og finner ikke viften som fulgte med da jeg kjøpte den. 

Maskinen er ganske god den, spiller de fleste spill på høyeste innstillinger. Spilt sist nå med Witcher 3 og The Division på Ultra. Men bruker da ett GTX 970 grafikkkort. Bytter den ut med ett 670 kort jeg har liggende.

Årsaken er at jeg har bestilt i7 6700k, Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 hk og Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB. Mister da to sata-porter siden det hk jeg har nå har 8 sata-porter og det jeg har bestilt kun har 6. vet jeg kan benytte meg av andre metoder men tapet blir kun en 500gb hdd som jeg byttet fra PS4 da jeg kjøpte den. hadde en gammel 50gb ssd som støver ned som jeg kan kaste med. Hadde også da en 1000w PSU liggende. 

Tenkte at hvis jeg kjøpte meg et nytt kabinett så kunne jeg muligens sette sammen det jeg har til overs nå og kanskje få en ok pris. Skjønner godt at det trekker ned mye med GTX 670 kortet. Er bare usikker på om jeg skal gidde å investere i noen nye deler for å få en ok pris. Fant en mus og et tastatur nå, så eneste jeg trenger er en monitor for å ha en komplett pc, finner nok av de billig på Finn.

Har sett litt på Finn og lignende for å se hva jeg bør ligge på men der er så særdeles mange useriøst høye priser der.

Lenke til kommentar

Tror du bør være fornøyd hvis du får halv pris av ny pris.

Ca 750 kr for ram, ca 1000 kr for hovedkort. Men kan være du må lavere hvis du selger alt samlet.

 

 

Er bare usikker på om jeg skal gidde å investere i noen nye deler for å få en ok pris.

Tror det ikke er lønnsomt, selg heller i deler, kanskje folk er villig å betale noen hundre kr ekstra per del.

Da det fremdeles er lønnsomt å kjøpe kun hovedkort eller kun cpu hvis overklokking har gått dårlig.

Lenke til kommentar

Prisene dine er rimelig urealistiske. Aldri om det der er verd 4000 kroner.

Og hvorfor sier du 2200 for CPU+HK så byr du selv 1400? :p

 

Jeg tenkte da typisk rundt 2/3 av nypris på hovedinnmaten (GTX670 blir en tilnærmingsverdi, men det er VELDIG mye raskere enn ethvert kort til under tusenlappen nytt). Jeg ser ikke hvorfor det er så way off? Jeg solgte en Mist 1000w uten kabler for 400 for noen mnd siden, så den Chieftec'en kan umulig være verdiløs, for eksempel.

 

Poenget med budet var at jeg mener verdien er X, og om alle andre mener noe annet er jeg villig til å by det alle andre mener det er verdt. Da får selger en "god" pris, og jeg som kjøper får en pris jeg er happy med (åpenbart).

Lenke til kommentar

Poenget med budet var at jeg mener verdien er X, og om alle andre mener noe annet er jeg villig til å by det alle andre mener det er verdt. Da får selger en "god" pris, og jeg som kjøper får en pris jeg er happy med (åpenbart).

Så hvis jeg hadde gitt bud på FX 8350 til kr 1500 kr.

Og hovedkortet til 1500 kr så mener du jeg har gjort bra deal hvis ingen andre hadde gått så høyt?

Greit nok på budrunder du kan gi lavere pris en markedpris kun for å sjekke interiessen.

 

Men det betyr ikke det er særlig seriøst å gjøre det.

Jeg vil også gjort det samme, hvis med mindre selger gir med kvittering og det er enkelt å ta reklamasjon f.eks hos komplett jeg villig å betale noen hundre lapper mere, men hvis det er kjøpt på amentio\netshop som gikk konkurs er det halv pris fort. Da jeg må stå for tapet selv hvis hovedkort + cpu slutter å virke. Da sende hovedkort på reprasjon i utlandet fort blir dyrere bare i frakt\fortolling da det er ofte veldig vanskelig. Eller at delene blir borte i posten.

 

Men litt mere skepisk hvis det ikke er mulig med finn betalingsgaranti, da mange ser det blir risko for kjøper hvis hovedkortet blir ødlagt, selgeren må ta tapet. Omvent blir det hvis man forhåndsbetaler. Da er kjøperen som risikeret tapet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Greit, så når folk her konsekvent legger seg under meg i prisanslag så skal jeg fortsatt by det jeg mener sakene er verdt, fremfor det majoriteten mener de er verdt? Det er en fyr her oppe som legger seg rundt 2000kr for pakken, jeg kunne sikkert betalt det, også. Hvorfor er det galt? Tydeligvis er det folk som setter verdien såpass lavt. Du hadde gjort en god deal dersom du mente sakene var verdt minst så mye, absolutt. Det er slik et marked fungerer. 1500 for HK er ikke så himla håpløst, heller - gitt gjeldende nypris.

Markedspris er helt fair, men hva den er får folk avgjøre selv. Jeg har gitt min stemme, med begrunnelse, ang. verdien - og er den som setter den høyest (som vanlig i disse trådene). Det betyr ikke at det MÅ være jeg som har rett, men det kan være kjekt å minne om at man tross alt bare trenger EN kjøper - ikke 50 interessenter innen kl. 12 neste dag - noe som hadde blitt realiteten med pakkepris på 2000kr :p

Forsåvidt enig i det med at verdien avhenger av hvorvidt det er mulig å reklamere, men sjansen for dødsfall er relativt liten - og det reflekteres i verditapet. Kanskje snakker man om rundt 10% av verdien her, men neppe særlig mer. Dette er ikke varer som dør i hytt og pine, tross alt - og med lavere innkjøpsverdi er også erstatningskostnaden liten. Det vil si, om man ikke mener hovedkortet er i nærheten av å være verdt 12-1300kr brukt er det åpenbart ikke verdt 2000+kr nytt, så da bytter man det i noe annet i riktig prisklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som vertfall er sikkert, er AMD\Intel er skylden i at bruktprisen nærmest blir nypris og vi i dag taper mindre å selge LGA 1155\am3+ hovedkort. Da etterspørselen er større nå, da en del ikke vil oppgradere, siden de taper cpu + ram hvis de har deler fra før. Eller dårlig budsjett.

 

Da forskjellene mellom AM3+ og lga 1155 og lga 1150\1151 er såpass småe at det er like greit å kjøpe brukt hvis man vil beholde eldre lydkort\10 gigabit SFP+ kort og ikke trenger det nyeste.

 

Hadde AMD Zen vært på markedet, hadde nok FX 8350 og am3+ hovedkort nesten være verdiløst i dag. Knapt verdt hundre lapper.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis Zen gruser LGA2011-3 med god margin er jeg enig, slik at Intel må selge non-k-chipper til 1150/1151 for under tusenlappen nye - men pdd er jo selve 8350 greit med kraft, også målt opp mot mye av det Intel serverer + overklokkingsmuligheter. Selv den tregeste i3 (som ikke kan matche 8350 på ytelse) ligger i dag på over tusenlappen.

Jeg vet ikke hva du legger i "nærmest nypris", men nypris på HK/CPU/RAM/PSU til OP er rundt 6000kr, pluss en GPU som er raskere enn f.eks. GTX950, som koster 1500kr ny pdd. Hiv på kabinett, SSD og HDD er nyprisen over 8000kr for dette. For min del blir alt under 3000kr direkte useriøst, omtrent som å by 4000kr for et GTX 1080.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...