Gå til innhold

Hva betyr ordtaket "bedre hodeløs enn rådløs"?


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det er bedre å være dum(lite intelligent) enn å ikke kunne klare å hjelpe seg selv. Eller noe i den duren.

 

Et praktisk eksempel jeg fant når jeg søkte litt rundt:
Dame låste seg selv inne i garasje, men klarte omsider å komme seg ut ved hjelp av ett spett. 

 

Det er bedre å være "dum" nok til å klare å låse seg selv inne, enn å ikke klare å være løsningsorientert nok til å finne en utvei.

Endret av Dolandyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hodeløs betyr dum i dette tilfellet. Rådløs betyr stort sett at man ikke vet sin arme råd, vet ikke hva man skal gjøre, møtt veggen, etc.

 

Så det er da bedre å være en dum/ mindre smart person og være glad enn å være smart og rådløs. Rådløs kan vel også tolkes som ulykkelig i denne sammenhengen.

 

Hodeløs kan vel også tolkes til at man ikke tenker over hva man gjør, at man ikke bryr seg like mye om ting eller at man tar ting som det faller seg.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nok sett for mange videoer fra IS. For meg betydde "hodeløs" åpenbart bare én ting: at hodet er borte i konkret forstand. Jeg slo opp i Bokmålsordboka og min ensporethet ble styrket:

 

hel|hest m1 i da. folketro: hodeløs hest med tre bein som varslet sykdom og død

 

Det var det eneste treffet på "hodeløs".

 

Takk for gode innspill!

Lenke til kommentar

Hodeløs kjenner jeg; det vil si at en er litt for rask på labben og gjør noe uten å tenke på konsekvensene, altså omtrent det samme som én betydning av tankeløs.
Uttrykket ditt tror jeg sier at det verste er å være rådløs/hjelpeløs, det viktigste er at problemet blir løst. Så får det heller være om løsningen ikke er spesielt elegant, men heller noe primitiv eller brutal.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hodeløs kjenner jeg; det vil si at en er litt for rask på labben og gjør noe uten å tenke på konsekvensene, altså omtrent det samme som én betydning av tankeløs.

Man snakker om om "et hodeløst forsøk", da peiser man på uten tanke for risiko.

 

Dette må være løsningen. At det er bedre at man gjør et hodeløst forsøk enn å stå der og kope.

Lenke til kommentar

 

Hodeløs kjenner jeg; det vil si at en er litt for rask på labben og gjør noe uten å tenke på konsekvensene, altså omtrent det samme som én betydning av tankeløs.

Man snakker om om "et hodeløst forsøk", da peiser man på uten tanke for risiko.

 

Dette må være løsningen. At det er bedre at man gjør et hodeløst forsøk enn å stå der og kope.

 

Ja, kanskje det. Heller impulsivitet og initiativ enn passivitet. Gjør noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...