Gå til innhold

Halverer mengden betong: Slik kan tunneler koste 30 millioner mindre per kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må man egentlig ha betong i taket på tunneler som går i hardt fjell?

 

Synes ofte gamle tunneler uten slik at LANGT mindre stengt enn nye. Dog kan selvfølgelig være av andre grunner.

 

 

 

Er flere grunner, fjellet er som oftest ikke tett, og lekker som en sil, så normalt er å legge en membran og drenering ifjellet for å få vannet ut. en annen grunn er sikring fjell kan see dønn stablit ut, men et fjell er i konstant bevgesle og ved å bruke betong blir det "limt" sammen, slik at det ikke raser stein ned på biler/tog + ved evt, ulykker så hindrer man også det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...