Gå til innhold

Jus UiO eller UiB


penguino

Anbefalte innlegg

Jeg vet at denne har blitt postet her før, men vil ha noen mer oppdaterte råd.

 

Jeg er fast bestemt på at det er rettsvitenskap som blir studievalget mitt, og har frem til det siste vært innstilt på å begynne på UiO. Nå er jeg derimot mer usikker, og har lyst til å søke UiB, etter å ha veid positive og negative sider ved begge fakulteter/studiesteder mot hverandre.

 

UiO:

Positivt:
- Norges beste, største og mest anerkjente juridiske fakultet.

- Det sterkeste fagmiljøet, og kanskje høyere faglig nivå (jeg søker høstopptak, der UiO har høyere poenggrense enn UiB)

- Større utvalg av valgemner (?)

- En større by, med mer å finne på, og med enklere forbindelser til Europa om man vil ut og reise

- Bedre fadderuke (?)

- Nærmere de store advokatfirmaene, enklere å knytte kontakter og få en bedre jobb når man er ferdig (?)

- Personlig: Nære familie og mange av vennene mine

 

Negativt:

- Karakterpress

- Rykter om et studiemiljø som ses på som dårligere av noen, både pga. karakterpresset og konkurransen, men også fordi mange studenter er lokale, og holder seg med sin "gamle" gjeng

- Undervisnings- og eksamensordning: Mer ustrukturert opplegg uten obligatorisk oppmøte, mye selvstendig arbeid. Eksamen der flere fag samles opp i én eksamen.

- Ex. phil.-ordning som ikke har noen kobling mot juridisk fakultet eller juridiske emner.

- Lavere score på studiebarometeret

 

UiB:

Positivt:

- Presumptivt bedre studiemiljø, lettere å bli kjent med folk, flere innflyttere

- Undervisningsopplegg der studentene må jobbe sammen og gjøre oppgaver i fellesskap

- Undervisning og eksamen i ett fag av gangen

- Ex. phil. som er knyttet opp mot juridisk teori, rettshistorie og juridiske emner

- Større utvalg av utvekslingsmuligheter

- Bedre score på studiebarometeret

- Bergen ses på som en bedre studentby enn Oslo

 

Negativt:

- Et mindre fakultet, kanskje ikke det samme sterke fagmiljøet som i Oslo. 

- Undervisningsopplegg som lærer selvstendighet i mindre grad

- Med et godt studentmiljø følger potensielle negative ringvirkninger, at det sosiale fokuset går ut over det faglige

- Mindre juridisk fagmiljø i Bergen, vanskeligere å knytte kontakter.

- Personlig: Lengre unna familie.

- En mindre by, det skjer litt mindre og er litt mindre og gjøre (men fortsatt nok!)

- Regn og drittvær! 

 

Jeg håper noen som studerer eller har studert ved en av de to fakultetene kan fortelle om sin opplevelse, og rette på eventuelle feiloppfatninger jeg har. Det er et utrolig vanskelig valg, og ikke minst et av de aller viktigste jeg kommer til å gjøre i livet, så all hjelp og synsing tas i mot med takk!  :)

Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har studert i Oslo, straks ferdig. Det faglige miljøet her er ikke nevneverdig høyere enn i Bergen, og ikke noe du merker som student. De har f. eks. et vesentlig større strafferettsmiljø enn i Oslo. Oslo har veldig mye bra internasjonale greier, men forskjellene i de fagene du fokuserer på på studiet er små, og jeg tror ærlig talt ikke det er fordel Oslo.

 

Større utvalg valgemner er riktig, og generelt sett er det mer fleksibilitet i studieopplegget her. Det er veldig lett å tilpasse studieløpet litt, om man ønsker det. Enten fordi man skal ta opp karakterer, man trenger lavere studieprogresjon pga. jobb en periode eller personlige årsaker, eller av andre grunner trenger en fleksibel studieordning. Du tvinges til selv å ta ansvar for egen læring, og det har den ulempen at en hel del ikke tar det ansvaret. Det kan være litt vanskelig å lære seg studieteknikk, og du må være utadvendt og/eller heldig for å få tilstrekkelig med skrivetrening.

 

Studiemiljøet i Oslo har overrasket meg positivt. Selv om det er mange østlendinger som holder seg med sine, så er det veldig mange som ikke passer til den beskrivelsen. Det er mer enn nok folk til at du finner noen å være med, og det skjer mer i regi av studentforeninger mv. enn jeg hadde trodd basert på mine fordommer om Oslo som studieby.

 

Når det gjelder nettverksbygging så har du nok rett i at det er enklere her, men jeg tror ikke det er av så stor betydning. Det er enormt mange bergensstudenter som er praktikanter hos de store advokatfirmaene mv., så i alle fall for den nettverksbyggingen de fleste synes å fokusere på (altså i forretningsadvokatmiljøet) så er det små forskjeller. For andre typer juristarbeid (f. eks. organisasjonsarbeid) så er det muligens bedre i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd, jevnt over, men synes fint det kunne vært mer tvungen skriving, eller i alle fall mer struktur, forventninger og veiledning rundt det å skrive oppgaver og kommentere hverandres oppgaver. Jeg har veldig stor tro på den delen av Bergens undervisning. Forelesningene har stort sett vært gode, og spesielt kursundervisningen (mindre grupper hvor man fokuserer på oppgaveløsning i plenum) har jeg fått mye ut av. Men jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært å studere noe annet sted.

 

Jeg er veldig fornøyd med både fagmiljø og sosialt miljø. Fagmiljøet har jeg fått veldig mye ut av i år mens jeg skriver masteroppgave, og det sosiale i regi av juristforeningen har vært veldig kjekt gjennom studiet. Som sagt, det sosiale har overrasket positivt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg den siste tiden sittet på arbeidsgiversiden av bordet, og det at man kommenterer andres arbeid er verdifull erfaring. Det betyr at du har erfaring med kvalitetssikring, og det er faktisk ganske viktig for særlig offentlige arbeidsgivere. I det offentlige kan du fort som relativt nyutdannet jurist bli satt til å kvalitetssikre andres (typisk da andre yrkesgruppers) juridiske vurderinger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg den siste tiden sittet på arbeidsgiversiden av bordet, og det at man kommenterer andres arbeid er verdifull erfaring. Det betyr at du har erfaring med kvalitetssikring, og det er faktisk ganske viktig for særlig offentlige arbeidsgivere. I det offentlige kan du fort som relativt nyutdannet jurist bli satt til å kvalitetssikre andres (typisk da andre yrkesgruppers) juridiske vurderinger.

 

Det er mye av dette som gjør at Bergen virker som et mer interessant valg enn Oslo. Men hvordan vil du/dere si mulighetene for å ha en frivillig "bergensordning" er i Oslo, at man lager en kollokviegruppe som jobber med oppgaver, legger alt inn i et felles f. eks. Google Docs eller et annet program, og kommenterer? Er det noe som har vært praktisert, eller er mulig å få til? Kanskje vanskelig, på grunn av det påståtte "hemmeligholdet" av fagkunnskap og dårlige samarbeidsklimaet mellom studentene?

Lenke til kommentar

Jeg studerer selv på UiB, men på et annet fakultet. Kjenner folk som studerer rettsvitenskap her og har inntrykk av at fakultet har veldig mange ordninger for å skape et godt sosialt miljø og samhold. Var for et par måneder siden på et årlig arrangement de har hvor de to nyeste årskullene på fakultet skal konkurrere mot hverandre. Veldig artig opplegg.

 

Har ellers skjønt at det kreves masse jobbing med løpende eksamener, men et hardt studieløp er det vel overalt på jussutdanning. Ellers kan det nevnes at det juridiske fakultet i Bergen har sitt eget bygg lokalisert på tidenes råeste offisielle stedsnavn - Dragefjellet

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...