Gå til innhold

Oppgradering, X99 vs Z170 (SLI)


Anbefalte innlegg

Det begynner og nærme seg midten av sommeren og da hører det jo alltids med litt godsaker man kan leke seg med i heimen når de "flotte" sommerdagene skuffer og vi igjen ser gråe skyer.

 

Hovedgrunnen til neste oppgradering er at jeg per i dag sitter med ITX build, og har behov for flere pci-e spor.

Kjører i dag dette oppsettet:
https://www.prisguide.no/liste/157553

 

Da jeg har bruk for en del deler til en annen build og har jeg tenkt og oppgradere til ny sockel, men sliter da med og velge mellom x99 og Z170. Har sett pro's n con's ved begge, men usikker om dette vil berøre meg så mye.

 

Hovedsakelig gaming jeg driver med, samt mye film/serier. Av spill blir det mye D3, BF4 og 1 samt et par andre ikke krevende spill. Kommer til og oppgradere til SLI etterhvert, mest sannsynlig lander jeg da på 2x 1070 eller lignende.

Oppsettet jeg tror jeg lander på er Z170 med en ny m2 disk. Er det noen spesielle grunner som vil gjøre at jeg tjener mer på X99 utenom muligheten for 40lane cpu? Ut ifra de fleste tester jeg har sett er det minimal fortjeneste med og kunne kjøre 2x 16x vs 2x 8x.

Her er oppsettet per i dag.
https://www.prisguide.no/liste/152742

 

Tar imot tips/ideer av alle forslag, men amd cpu er uaktuelt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at det ikke blir den aller største oppgraderingen, men da jeg har lyst på mange av delene til et annet bygge prosjekt, både cpu og mobo så fant jeg ut at jeg like godt kunne gå for nyeste platformen i stedet for og kjøpe helt nytt z97 oppsett. Enig? :D

 

*Edit: Sliter også litt med og se de største forskjellene på z170 asus kortene. F.eks digger jeg Asus >170-Delux layout og farge tema etc, men er det så mye annet enn ekstra gbit lan port man tjener på?

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

Ser ikke mye poeng i å bytte ut 4790K. Hvorfor kjøper du ikke bare nytt kabinett og nytt s1150 hovedkort?

Det er ikke rare oppgraderingen å gå over på 6700K .. koster en del mer enn det smaker iallfall.

Pcie lanes er grunnen.

Bruker selv 4790k og 970sli med 950pro m.2.

Får bare halv fart på min m.2 disk når jeg kjører sli. (napper jeg ut ett kort så får jeg full fart på disken)

 

Når det gjelder z170 vs x99, så er svaret så enkelt at du kjøper det du har råd til. 

 

6850k+ asus rog x99 skulle jeg gjerne eid, men koster skjorta. (kan spare litt med å velge asrock x99 taichi.)

 

Med mindre penger velger man 6700k. 

 

Uansett så er i7 minimum når du kommer fra 4790k.

Endret av per parker
Lenke til kommentar

 

Ser ikke mye poeng i å bytte ut 4790K. Hvorfor kjøper du ikke bare nytt kabinett og nytt s1150 hovedkort?

Det er ikke rare oppgraderingen å gå over på 6700K .. koster en del mer enn det smaker iallfall.

Pcie lanes er grunnen.

Bruker selv 4790k og 970sli med 950pro m.2.

Får bare halv fart på min m.2 disk når jeg kjører sli. (napper jeg ut ett kort så får jeg full fart på disken)

 

Når det gjelder z170 vs x99, så er svaret så enkelt at du kjøper det du har råd til. 

 

6850k+ asus rog x99 skulle jeg gjerne eid, men koster skjorta. (kan spare litt med å velge asrock x99 taichi.)

 

Med mindre penger velger man 6700k. 

 

Uansett så er i7 minimum når du kommer fra 4790k.

 

Pengemessig er jeg ikke så ekstremt nøye på det. Om det blir 10 eller 15 er ikke så alt for nøye, men og sparke inn 5-6k ekstra for kun 1-2% ytesle ved 2x 16x er uaktuelt. Litt her jeg er usikker på om det er noen andre store fordeler/ulemper evt gode grunner til og gå for x99? :D

Lenke til kommentar

 

Ser ikke mye poeng i å bytte ut 4790K. Hvorfor kjøper du ikke bare nytt kabinett og nytt s1150 hovedkort?

Det er ikke rare oppgraderingen å gå over på 6700K .. koster en del mer enn det smaker iallfall.

Pcie lanes er grunnen.

Bruker selv 4790k og 970sli med 950pro m.2.

Får bare halv fart på min m.2 disk når jeg kjører sli. (napper jeg ut ett kort så får jeg full fart på disken)

 

Når det gjelder z170 vs x99, så er svaret så enkelt at du kjøper det du har råd til. 

 

6850k+ asus rog x99 skulle jeg gjerne eid, men koster skjorta. (kan spare litt med å velge asrock x99 taichi.)

 

Med mindre penger velger man 6700k. 

 

Uansett så er i7 minimum når du kommer fra 4790k.

 

 

Javel? Da må du forklare meg hvordan han skal få så vanvittig mange flere lanes vba 6700K ift hva han har nå?!?

http://ark.intel.com/compare/80807,88195

 

Når det er sagt så supplerer vel CPU 16 lanes på både s1150 og s1151, mens chipsettet supplerer med hva, 8 til? 4? Kanskje noe avhengig av hovedkort. Finnes noen med PLX chip også kanskje? Det skal gå  å kjøre x8/x8 SLI og en x4 PCIE SSD hvis jeg ikke tar skamfeil.

 

Kjører selv 5960X jeg, så har lanes nok til SLI x16/x16, M.2 PCIE SSD og mere til :p

Så er målet mange flere lanes snakker vi jo fort X99..kanskje en 6850K?  :green:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre da :) Du som alltid får med deg alt og har bra svar :p  neida skal være snill jeg :)
Kjører i dag z97-i...som, i iTX. kun 1 pci-e spor. Funker dårlig og kaste inn 2 gpu's på dette :D
Men er jo da som sagt også på grunn av jeg skal bruke z97 mobo og 4790k på nytt prosjekt. Så når jeg først skal oppgradere, hvorfor ikke kjøre nytt z170 i steden for og kjøpe nytt z97 oppsett.

 

Ja x99 har sine fordeler, men kun velge x99 for 2x 16x med 1-2% ytelese i gpu kraft vs z170 gidder jeg ikke :)

Så vidt jeg vet kjører vel z97 20lanes på mobo samme som z170? Men er kun et fåtall z97 som har m2 pci x4 port. mitt z97-i fra asus har kun x1 eller x2 om jeg ikke tar helt feil. Så dette er jo også en av grunnen.

Lenke til kommentar

Joda jeg ser den. Måtte bare kommentere litt vedr lanes :p

Det at du trenger flere slots er noe helt annet. Det er ingen kjempeargumenter for å kjøpe X99 annet enn hvis du vil ha / trenger flere lanes eller flere kjerner. i7 6700K er et fint valg det - det samme er jo 6600K. Siden du skal bruke de gamle delene til et annet bygg så er det jo greit - men det blir jo ikke så mye oppgradering (ref topic på tråden).

 

Men samme det. Det koker vel egentlig bare ned til hvor mye spenn du har og hva du har lyst på.

Du blir nok ikke begrenset av x8/x8 pcie 3.0 på to av dagens skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...