Gå til innhold

Rett og slett rått!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-26 18:24, Ritz skrev:


det eneste en mac ikke kan måle seg med mot en pc er spill, som kommer seint eller aldri.



 

En PC er overlegen Mac i alt som har med hastighet(benchmarks) å gjøre.

 

Var et dansk PC blad som gjorde en interesant test for en god stund siden. De skulle finne ut om Mac eller PC er raskest på grafikk arbeid, Macens kjerneområde. Først kjøpte de en Mac (G3 tror jeg). Så tok de akkurat samme beløp og lagde en PC(som da ble en dual Pentium3). Macen ble satt opp av Mac eksperter og PC-en av PC eksperter.

 

Hva ble resultatet? Jo PC-en banka Macen i absolutt alt.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare om programmene går raskere, men OSX skal være raskere å jobbe med sammenlignet med pc plattform for det emr mer intuitivt lagt opp. Skal en sammenligne pc og mac så må en nesten ta hele joben fra a til å. En kan ikke bare se på benchmarks og ren ytelse tror den menneskelige faktoren kommer inn også. Har ikke brukt mac så mye siden G3 nivå, men likte det allerede da. Ps. Han som sa at de ikke har eject knapp på diskettstasjonen : Du trenger ikke det.. du drar bare diskettikonet ned i søppelbøtta.

Linux har jo noe lignende på sitt system. Diskettikonet er der ikke når du ikke har diskett i.

Trenger det jo ikke ellers.

Hvor raskt tar en seg til programmet, mellom program, navigering i os og ellers vanlig databehandling. Er jo ikke før xp at windows har lagt ut i store steg for brukervennlighet og slikt. Problemet er kanskje at det blir for enkelt.....

 

Hadde nok hatt mac hadde jeg hatt litt mer penger og det kremt. hadde vært like enkelt å få tak i programvare som på pc.

Men er enig i at den helt runde lille musa er noe dritt. Brukte den litt for en stund siden og fikk helt noia når jeg er vant med logitech desktop pro musa som er stor og god. Fikk et grep på den som førte til stive fingre og vrak håndledd.

Lenke til kommentar

At Mac har noe for seg selv er det vel liten tvil om... Til sitt bruk får man vel kanskje tilføye...

 

Minner litt om disskusjonen jeg havnet opp i for 25 år siden, Timex (ZX Spectrum) som jeg hadde mot Commodore... Litt mindre forhold den gangen... :smile:

 

Ellers er det jo typisk når første mann har sagt 'lampe' ramler det inn tonnevis med 'lampe' argumenter fra folk som ikke har anelse om hva de snakker om...

 

Min erfaring er at selv 'voksne' PC'er ofte kneler når de skal forsøke å åpne en ordinær billedfil fra en Mac på et par GB... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 14:34, Anders Leipsland skrev:

En PC er overlegen Mac i alt som har med hastighet(benchmarks) å gjøre.


Bla, bla, bla...-


Hva ble resultatet? Jo PC-en banka Macen i absolutt alt.


 

Jeg vil gjerne se den testen. En annen ting jeg gjerne vil se er at en pc klarer å åpne ei større billedfil med samme eleganse og fart som en mac.

 

PS. Jeg er ikke mac-fan(atiker). Har brukt mac to-tre ganger og jeg blir å fortsette og bruke pc i lang tid fremover. Håper bare at folk kunne slutte å kalle mac for dritt når de ikke har peiling (dette er ikke nødvendigvis til deg Anders Leipsland).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 15:19, Stonescream skrev:

Han som sa at de ikke har eject knapp på diskettstasjonen : Du trenger ikke det.. du drar bare diskettikonet ned i søppelbøtta.

Linux har jo noe lignende på sitt system. Diskettikonet er der ikke når du ikke har diskett i.

Trenger det jo ikke ellers.


 

Du snakker om intuitivt... å dra diskettikonet til søpplebøtta er langt fra intuitivt og kognitivt. Det jeg (og sikkert de aller fleste) forbinder med en slik operasjon vil være å slette innholdet på diskettstasjonen. Og hvis det er så intuitivt (jeg som er dum?), så hvorfor visste ikke 2-3 Mac-stud.asser hvordan man skulle gjøre det, da jeg spurte? Har Linux en slik funksjon? Sist jeg sjekket en Linux-boks, så hadde da virkelig den en fysisk eject-knapp på diskettstasjonen.

Lenke til kommentar

Er ikke så fryktelig langt inne i linux verden og kan sikkert være ulikt fra type til type, men det oppsettet vi har på skolen så må en i alle fall avslutte diskettstasjonen før en logger av og slikt. Tar en bare diksetten rett ut blir det røbbel for neste som bruker maskinen.

 

Nye mac har vel ikke diskettstasjon i det hele tatt, så da slipper en den saken.

Lenke til kommentar

Akk. Nok en gang.

 

Har brukt endel Mac, og endel PC.

Mac-brukere står på sitt, og sier at Mac knuser alt.

PC-brukere sier at Mac suger rumpe.

Vel, såklart.

 

Ifølge meg;

Mac: Greit nok, til sitt bruk. Tung grafikk og tung videoredigering. Og trykkeri-shit. Det er en maskin for folk som skal gjøre en proff jobb på den, uten å måtte kunne så mye teknologi-shit...

Mac er kanskje brukervennlig og har bra filsystem og shit, men jeg hater det. Jeg tåler det ikke! Alt er bare kaos! Verre enn når Win95 kom med "Skrivebord" og ødela min oppfatning av en harddisk og dens filsystem! Ikke kan man spille heller på en Mac, og jeg greier ikke se for meg en Mac som server. (Uansett type server.)

Mac er sikkert fin som hjemmemaskin for noen som vil ha en liten design-klump med pene små design-klumper tilkoblet, og som bare skal skrive, surfe, sjekke mail og sånt uansett...

Og de skal jo liksom være så stabile og shit... Vel, når de kræsjer, kræsjer de stygt. VELDIG stygt. Og du kan ikke gjøre noe med det. Og hardware. Har du lyst på ny hardware, må du nesten kjøpe deg ny Mac. Eller tilleggs-USB-shit... (Drivere til ekstern CD-brenner? Ohmygawd! Hva er det slags vas? Mac meg i bakdelen!)

 

PC, derimot, er generelt bedre på alt. Ikke nødvendigvis best, men generelt flere positive ting med den, enn med Mac. Jeg liker PC'en min bedre enn de seks-syv Mac-typene jeg har hatt med å gjøre opp igjennom åra. Faren min har hatt to av de forhatte boksene, og vi har også endel G4-bokser på skolen min (som jeg MÅ redigere film på). Gruer meg endel til høsten, da jeg får utdelt en G4-boks som workstation. Akk. (VK1 Medier&Kommunikasjon.)

 

Gi meg en PC. Der jeg kan oppgradere hardware på fornuftig vis. Der jeg kan spille. Der jeg kan overklokke. Der jeg kan holde på med grafikk. Der jeg kan holde på med programmering, koding osv... PC! Ikke stygge design-klumper!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 22:02, the_ruthless skrev:

Bla, bla, bla shit. Bla, bla, bla shit. Bla shit bla shit.


 

Kul kis esse. Skikkelig feting esse. Fjortis esse. Ruler gata esse...

 

Fordi om du ikke klarer å bruke en mac, så betyr ikke det at den er dårlig. Prøv å være mer saklig! Mac er ikke så dårlig som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar

Quote:


Det er ikke bare om programmene går raskere, men OSX skal være raskere å jobbe med sammenlignet med pc plattform for det emr mer intuitivt lagt opp. Skal en sammenligne pc og mac så må en nesten ta hele joben fra a til å.


 

Av den grunnen sier jeg ifra at jeg sikter til rene benchmarks.

 

Av samme grunn så vil det også være umulig å få et fasitsvar på hva som er best. Det vil alltid være noe man kan peke på som gjør at testen nødvendigvis er den hele og fulle sannheten

 

Quote:


On 2002-03-02 03:55, Corleone skrev:


Jeg vil gjerne se den testen. En annen ting jeg gjerne vil se er at en pc klarer å åpne ei større billedfil med samme eleganse og fart som en mac.


 

Testen stod i danske Alt Om DATA 5/99. Bladde gjennom blad bunka mi, men fant ikke bladet testen var i :sad: Derimot fant jeg Alt Om DATA nr 7/99 hvor bladet har med noen leserreaksjoner på testen(som byr på en del interesant lesning).

 

Av nr 7/99 går det fram at testen var mellom en G3-400 og en dual P3 med et RAID system. Begge maskinene var utstyrt med 128MB RAM som riktignok selv i 99 var lite, men det var nå 128MB RAM Apple leverte G3-400 maskinen med. Å åpne noe bilde i GB klassen ser det ikke ut som de har gjort ettersom de har testa med både 20MB og 40MB bilde. 40MB bilde tok forørvrig 5.2s på PC-en og 7.3s på Macen.

 

Nå er jo denne testen forholdsvis gammel da, men PC-er har fått MINST like mye ytelsesøkning som Macen har fra 99 til i dag. Derfor står jeg på at også i dag kan jeg for samme sum man må ut med for en Mac kjøpe en PC som er veldig mye raskere.

 

Quote:


PS. Jeg er ikke mac-fan(atiker). Har brukt mac to-tre ganger og jeg blir å fortsette og bruke pc i lang tid fremover. Håper bare at folk kunne slutte å kalle mac for dritt når de ikke har peiling (dette er ikke nødvendigvis til deg Anders Leipsland).


 

Må påpeke at jeg aldri har kalt Mac dritt. Det eneste jeg vil fram til er at Mac'en ytelsesmessig er underlegen PC-en(og av den grunnen tror jeg Mac er døende). Hvilken plattform som sammenlagt er best har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om, liker ikke å være blandt de som sier at noe suger bare fordi jeg ikke har det selv :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-02 23:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 23:05, Anders Leipsland skrev:

Må påpeke at jeg aldri har kalt Mac dritt. Det eneste jeg vil fram til er at Mac'en ytelsesmessig er underlegen PC-en(og av den grunnen tror jeg Mac er døende). Hvilken plattform som sammenlagt er best har jeg ikke grunnlag til å uttale meg om, liker ikke å være blandt de som sier at noe suger bare fordi jeg ikke har det selv :wink:


 

Nei nei, MAC er på ingen måte underlegen PC ytelsesmessig. I grafisk bransje (som jeg jobber i), så knuser MAC PC i hvilken som helst benchmark. Foretrekker selv PC, men er pinlig klar over at MAC skårer bedre i tester.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 23:10, snesoey skrev:


Nei nei, MAC er på ingen måte underlegen PC ytelsesmessig. I grafisk bransje (som jeg jobber i), så knuser MAC PC i hvilken som helst benchmark. Foretrekker selv PC, men er pinlig klar over at MAC skårer bedre i tester.


 

Det har jeg ingen tro på. Den eneste benchmarken jeg har sett er riktignok den i Alt Om DATA, men imho så bekrefter den det jeg tror, nemlig at PC-en er raskere enn Mac'en krone for krone.

 

En Mac koster kanskje 20-25.000kr For samme pris får du en ganske så heftig PC :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-02 23:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 23:36, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2002-03-02 23:10, snesoey skrev:


Nei nei, MAC er på ingen måte underlegen PC ytelsesmessig. I grafisk bransje (som jeg jobber i), så knuser MAC PC i hvilken som helst benchmark. Foretrekker selv PC, men er pinlig klar over at MAC skårer bedre i tester.


 

Det har jeg ingen tro på. Den eneste benchmarken jeg har sett er riktignok den i Alt Om DATA, men imho så bekrefter den det jeg tror, nemlig at PC-en er raskere enn Mac'en krone for krone.

 

En Mac koster kanskje 20-25.000kr For samme pris får du en ganske så heftig PC :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-03-02 23:37 ]</font>

 

La nå pris være pris. En G4 har nylig "passert 1 GHz, men skårer bedre enn en hvilken som helst PC (uansett Hz (på programmer som f.eks. photoshop)).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 23:46, snesoey skrev:


La nå pris være pris. En G4 har nylig "passert 1 GHz, men skårer bedre enn en hvilken som helst PC (uansett Hz (på programmer som f.eks. photoshop)).


 

hoho, den testen hadde vært gøy å sett, men dersom du vil fjerne pris TOTALT slik du altså ønsker å gjør kan man skaffe ganske heftige saker med x86 plattformen.

 

Men det er ganske uinteresant med slike tester. Alle bedrifter har en begrensing i hvor mye de kan gi for maskinene sine. Derfor er det interesante hva du får for X antall kroner, ikke hva det aller aller ypperste er.

 

Snakket med noen grafikere her i Krsand som bruker PC-er til arbeidet sitt. For dem var valget av plattform greit ettersom det gav dem høyere overskudd og det var det interesante til slutt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 12:49, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2002-03-02 23:46, snesoey skrev:


La nå pris være pris. En G4 har nylig "passert 1 GHz, men skårer bedre enn en hvilken som helst PC (uansett Hz (på programmer som f.eks. photoshop)).


 

hoho, den testen hadde vært gøy å sett, men dersom du vil fjerne pris TOTALT slik du altså ønsker å gjør kan man skaffe ganske heftige saker med x86 plattformen.

 

Men det er ganske uinteresant med slike tester. Alle bedrifter har en begrensing i hvor mye de kan gi for maskinene sine. Derfor er det interesante hva du får for X antall kroner, ikke hva det aller aller ypperste er.

 

Snakket med noen grafikere her i Krsand som bruker PC-er til arbeidet sitt. For dem var valget av plattform greit ettersom det gav dem høyere overskudd og det var det interesante til slutt.

 

http://www.apple.com/no/powermac/specs.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...