Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en labrador som har utfordringer med vekten. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Har hørt at det finnes noen medikamenter, vet noen om dette? Eller andre alternativer?

 

I tillegg lurer jeg litt på om noen har noe fôr som de kan anbefaler?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en eldre hund? Det kan hende den trenger litt mindre mat nå enn da den var yngre og mer aktiv. For to ganger daglig. Ikke la hunden tigge seg til mat utenom måltider. Følg anvisninger på foret i forhold til mengde. Jeg kan anbefale Acana som etter min mening er det foret som best tar hensyn til hundens fysiologi. Mye av det andre foret inneholder altfor mye kornprodukter. Gå en ekstra tur. Det er bedre å gå mange korte turer til hverdags enn å vente til søndag og ta en lang :)

Lenke til kommentar

Er dette en eldre hund? Det kan hende den trenger litt mindre mat nå enn da den var yngre og mer aktiv. For to ganger daglig. Ikke la hunden tigge seg til mat utenom måltider. Følg anvisninger på foret i forhold til mengde. Jeg kan anbefale Acana som etter min mening er det foret som best tar hensyn til hundens fysiologi. Mye av det andre foret inneholder altfor mye kornprodukter. Gå en ekstra tur. Det er bedre å gå mange korte turer til hverdags enn å vente til søndag og ta en lang :)

Takk for svar! Han er 8 år. jeg har overtatt den fra noen andre, så er usikker på om dette har vært et problem tidligere. Har din hund hatt utfordringer med vekt? Vett du om dette er et vanlig problem?:)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig vanlig. Når hunden blir eldre bruker den mindre energi, men av gammel vane fores den som tidligere. Hundene mine har ikke hatt vektproblemer, men de lever tilnærmet det jeg mener er naturlig for hunder mht aktivitet; de går veldig ofte (gjerne 6 ganger om dagen, hver dag)  og ikke så langt, med sovepauser spredt utover dagen. De står ikke i bur annet enn når det er strengt nødvendig; bilturer, for å roe ned ved f.eks sykdom og ved besøk etc. For meg går dette an fordi jeg er hjemme om dagen og bor landlig, skjønner at ikke alle har den muligheten. Dette ligner på det mønsteret jeg har sett hos ville hunder. Det er bare når de er syke at jeg har sett dem ligge stille 8-12 timer i strekk.

Lenke til kommentar

Jeg har en labrador som har utfordringer med vekten. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

Hvis du med tråden tenker på overvekt - fedme, så har mange "nordmenn" samme problemet! :) Det inntaes for mye engergi, i forhold til hva som forbrukes. Så enkelt!

 

Da du trolig vet lite om hva hunden din trenger av næring og morsjon/trening, bør du snakke med en dyrlege å få råd. Hundefor fåes med lavt innhold av energi og opp til et meget høyt energiinnhold. Foret på tilpasses hund og aktivitet. Og så må mengden oppmåles! Aldri "slumsing" på mål/vekt av for, til et måltid. Og helst ingen godbiter, som har betydning for det daglige energiinntaket. Om en forer en eller to ganger om dagen, tror jeg ikke har så mye å si. Men uten at en trener hunden, har de ikke behov for mer enn et måltid. Det blir også litt feil å sammenligne med mennesker, som øker frobrenningen, med flere måltider. Hunder har et annet tramsystem. 

 

Etter min mening er også gåturer" med hunden, KUN en luftetur. Ingen trening! Selv om en går lange turer, med hunder som en labrador så hjelper det lite. De bør løpe, gjerne trekke, svømme, o.l. eks antall min./uke, som trening. Helst 2 - 4 ganger pr. uke. Og dette bør komme i tilegg til gåturer. Skal gåturer hjelpe litt, bør hunden gå forran og trekke, da får de brukt kroppen noe.

 

De fleste runderaser kan trenes, men selvfølgelig må en ta hensyn til rasen. Men, labrador kan trenes mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...