Gå til innhold

Kurdistan


Anbefalte innlegg

Jeg tror det ville være veldig dumt av kurderne å starte en væpnet frigjøringskamp nå. Væpnede frigjøringskamper uten støtte utenfra har vist seg å være dårlig butikk, særlig for sivilbefolkningen.

 

Den væpnede kampen har pågått i mange år, dog ikke så aktiv de senere år.

 

Tyrkia har dessuten investert så mye i sin all-tyrkiske politikk gjennom 80 år at det vil ta tid for dem å godta kurderne som en minoritet.

 

Om det da skjer. . . Jeg tviler.

 

Skulle kurderne kreve selvstendighet nå, tror jeg Tyrkia heller ville risikere regional storkrig enn godta det.

 

Kurderne har da krevd selvstendighet i alle år. Uten noen slik reaksjon fra Tyrkia.

 

Dessuten - uansett hva vi måtte mene om Gulf 2 betyr tilstedeværelsen av store, amerikanske styrker i Midt-Østen en slags garanti mot den typen krig for øyeblikket. Tyrkia og Israel er USAs allierte. Syria og Iran vet de er ingen match for USA på sla....RESTEN

 

Du skal ikke være for sikker på at USAsk tilstedeværelse hindrer en slik krig. USA har alltid støttet Tyrkia i Kurdistan spørsmålet. CIA har vært med på både likvideringer og fengsling av kurdiske ledere. Du skal så absolutt ikke se bort ifra at om en krig bryter ut i Tyrkia/Kurdistan så vil USA gå inn på Tyrkisk side. Dog, Kurderne har ikke ressurser og muligheter til å gå til en konvensjonell krig. Eneste formen for krigføring de kan bedrive er gerilja krig. Noe som faktisk var relativt vellykket på begynnelsen av 90 tallet. Når det gjelder det Israelske demokratiet, så er det velig diskutabelt. Det er ett demokrati, men ikke i så velig stor grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sofokles @ 25/11/2003 : 03:39

I setningen ligger, for meg, en hentydning til at disse maktsyke politikerne manipulerer sitt folk. I prinsippet er det ingenting i veien for at de maktsyke politikerne målbærer sitt folks syn, sitt folks hverdagsrasisme.

 

Jeg ser ingen motsetning. I begrepet å manipulere ligger å bearbeide noe som alt er der. Ovenfor snakket jeg om misbruk av historien, desverre uten å gå særlig i dybden. Hitler oppfant f.eks ikke antisemitismen. Den har vært i Europa siden romerne drev jødene ut fra Judea. Men det var Hitler som fremfor noen annen målbar og drev den frem i forrige århundre til det omfanget den fikk.

 

sofokles @ 25/11/2003 : 03:39

Det hevdes, eller antydes ofte at det finnes kulturer som skal være inkompatible seg i mellom ? ( ref FRPs multikulturelle mareritt etc)

 

Naturligvis, og slike kulturer vil enten tilpasse seg eller gå under. Kommunismen (folkedemokrati) var inkompatibelt med vårt vestlige, borgelige demokrati (persondemokrati?) og har nå, om ikke gått under, så i alle fall nesten forsvunnet.

Lenke til kommentar

Alle QUOTE

olsen @ 25/11/2003 : 08:52

Den væpnede kampen har pågått i mange år, dog ikke så aktiv de senere år.

 

Jeg mente det ville være dumt av kurderne å ta opp igjen den væpnede kampen nå, altså benytte seg av den ustabile, politiske situasjonen som har oppstått i kjølvannet av Sadams fall, fordi jeg betviler at de har noen ytre støtte for en slik kamp, nå.

 

 

Kurderne har da krevd selvstendighet i alle år. Uten noen slik reaksjon fra Tyrkia.

 

Slapp ordføring fra min side. Jeg mente at om kurderne erklærer selvstendighet nå...

 

 

Det verste som kan skje slik jeg ser det, er at kurderne i Nord-Irak erklærer selvstendighet og inviterer kurdere i Tyrkia og Iran til å gjøre det samme. I så fall føler jeg sikkert Tyrkia ville gå inn massivt, ikke bare i grenseområdene som nå, men dypt inn i Irak. Dette ville fremprovosere lignende handlinger fra Iran og Syrias side, da begge mener å ha krav på landområder i Irak. USAs militære tilstedeværelse i Irak forhindrer en slik situasjon i å oppstå. De kan både påvirke kurdiske ledere til ikke å erklære selvstendighet og Tyrkia til å legge bånd på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...