Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hund i Borettslag hjelp!


bomba95

Anbefalte innlegg

 

Trådstarter legger møkkaposer på utsiden av sin egen inngangsdør... dette sier jo litt. Videre kan det være mange andre tankeløse hendelser vedkommende ikke tenker over. Som feks. at hunden går over laminatgulvet slik at klørne høres i leiligheten under, for å nevne noe. 

 

Hvor mye ulempe for andre beboere kan ett husdyr få lov til å være?

Skal bjeffing på dagtid være ok - eller går dette for å være sjenerende for andre - og bør det slås hardere ned på enn annen plagsom støy på dagtid?

 

På nattestid skal det selvsagt ikke være ett pip å høre.

 

Skal allergikere finne seg i måtte gå gjennom trapper og heiser pga. naboens velbefinnende med dyrehold?

 

Personlig mener jeg alt dyrehold bortsett fra katt og akvariefisker stort sett er til ulempe for andre beboere.

 

Anonymous poster hash: 32991...c3a

 

 

Vist du har lest så står det at det er i korte perioder mens jeg tar på meg sko og jakke fks. Det er ikke slik at de ligger der i mange dager/uker. Jeg har tepper på nermest alle steder på golvet og jeg har bur til hunden den sjeldne gangen jeg ikke kan ha hun med meg.  Jeg gjør og det jeg kan for at min hund ikke skal være noe ulempe mot andre mennesker, og jeg unngår å gå når jeg vet det er mye folk som går inn/ut. Hunden min ligger også forøvrig i ro for det meste når hun er inne da jeg gir henne rikelig med mosjon på dagene. Det bråker mer med hun som bor over som går i høghelte sko på golvet konstant både natt og dag, eller han som spiller piano og synger midt på natta. Om en skal begynne slik burde ingen få lov å gjøre noe i leilighetene sine. Jeg har ikke fått noe beskjed om at hunden er til sjenanse for allergikere, så jeg syns det er urellevant å ta opp da det ikke er en del av klagen eller problemet. Selfølgelig skaper min hund medisinske problemer hos andre beboere forstår jeg det fullt og helt. Men her er problemet

1. Det er ikke min hund som gjør det som blir klaget på.

2. jeg blir beskyldt for ting som ikke er rett, av styreleder som sa rett ut at hun viste min hun gikk på do på terrassen, noe som ikke er sant.

3. jeg har ikke fått noe klage på at noen sliter medisinsk på grunn av hunden.

4. Jeg er nødt å ha hunden.

 

 

Personlig mener jeg grinebitere som ikke vil forholde seg til at andre mennesker også utfolder seg bør bo utenfor byen.

 Var det meg du sikta til ? Jeg prøver det jeg kan å forholde meg til de andre som bor her i blokken, jeg ønsker ikke at noen skal føle ubehag pga mitt dyrehold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom ordensreglane tilseier at hunde og kattehold i utgangspunktet ikkje er lov, så kan vell ikkje det forståast som om at det er fritt fram?

Som minimum må jo ein slik ordensregel tilseie at du må kontakte styret for å få svar på om ditt dyrehold er untatt frå hovedregelen.

 

 

Ellers så er slike saker utfordrande for begge partar. Ein attest frå lege og psykolog vil være til god hjelp for din sak, men det er ikkje slik at sjølv om du har legeattest på at du bør ha hund så er det ikkje gitt at nokon andre ikkje kan ha legeattest på det motsatte.

Det typiske eksempelet er at når styret må vurdere behovet til en enslig person som har positiv effekt av å ha kjæledyr opp mot ein anna person som får negativ stimulans av at naboen har hund (frykt eller allergi), så er dette to sider som er såpass sterke/svake samanlikna med kvarandre at den vanligaste løysninga då er eit styret legg til grunn ansiennitetsprinspippet slik at den som budde der fyrst er den som skal sleppe å flytte.

 

 

Så lenge din hund og ditt hundehold ikkje er til (reell) plage for naboane så vil du stå ganske sterkt så lenge du har gode argument som at hundeholdet aukar din livskvalitet. Men det er problematisk dersom du har brutt ordensreglane ved å skaffe deg hund utan å informere styret. Eit slikt brudd på ordensreglane vil kunne få konsekvensar uavhengig av kor stor grad naboane har blitt plaga eller ikkje.

 

jeg sa i fra til Vaktmester (som og er medlem i styret) da han ikke sa noe på det tenkte jeg det var greit. Som sagt er ikke klagene på allergi, og da hadde det vært en helt annen sak, det hadde jeg selfølgelig forstått og evt flytta. Frykt prøver jeg jo og gjøre noe med ved å vente til folk er gått inn i heisen og heller ta neste heis, ha hunden i kort bånd slik at den ikke går mot dem osv. Jeg føler jeg gjør det jeg kan for at mitt hundehold skal være greit for andre, og satser på at det ikke går ut over meg at andre ikke tenker like langt. 

Lenke til kommentar

Dersom du gav beskjed til eit styremedlem så hjelper det din sak mykje.

 

Du bør også vurdere om det er aktuelt å snakke med naboane dine for å innhente ein uttalelse frå dei. Dersom du har eit godt forhold til naboane dine, og dei ikkje opplever seg som plaga av at du har hund, så har du eit kjempeargument mot styret. Om styret påstår at naboane har store ulemper, og du kan kontre dette med at dine nærmaste naboar ikkje er plaga, så vil det være vanskelig for styret å gjere så mykje meir i den saka.

 

Mitt råd er at du forheld deg rolig inntil vidare. Om styret får ordna opp med dei naboane som har bråkete hundar, så kan du nok greit sleppe unna denne runda. Eg er heilt sikker på at grunnen til at styret no tek opp dette er at nokon av naboane har klaga, og at styret er forplikta til å foreta seg noke. Om det ikkje kjem fleire klagar frå bebuerane så er det nok tvilsomt at styret tek ekstraarbeidet med å håndheve ordensreglane på strengaste måte, kun fordi dei kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg bor krangler hundeeierne seg i mellom pga. alle klagene som renner inn pga. bikkjemøkka som flyter utendørs. Mange er flinke til å bruke pose men kaster den fra seg i buskasset, noen kaster den søpla slik de skal, mens andre ikke gidder ta den opp i det hele tatt.

 

Selv er jeg dritlei naboens hund som bjeffer så fort det ringer på døren min eller om jeg setter ølflasken for hardt ned i salongbordet. For ikke å nevne hver gang heisdøren smeller igjen. Det stinker som regel våt bikkje i heisen om høsten når det regner og alle vet jo hvordan speil og stål i heisen ser ut når bikkjene rister av seg regndråpene.

 

Hunder hører ikke til i boligkompleks hvor man har felles inngang og heiser. Skal man ha hund bør man ha egen inngangsdør.



Anonymous poster hash: 32991...c3a
Lenke til kommentar

 

Her jeg bor krangler hundeeierne seg i mellom pga. alle klagene som renner inn pga. bikkjemøkka som flyter utendørs. Mange er flinke til å bruke pose men kaster den fra seg i buskasset, noen kaster den søpla slik de skal, mens andre ikke gidder ta den opp i det hele tatt.

 

Selv er jeg dritlei naboens hund som bjeffer så fort det ringer på døren min eller om jeg setter ølflasken for hardt ned i salongbordet. For ikke å nevne hver gang heisdøren smeller igjen. Det stinker som regel våt bikkje i heisen om høsten når det regner og alle vet jo hvordan speil og stål i heisen ser ut når bikkjene rister av seg regndråpene.

 

Hunder hører ikke til i boligkompleks hvor man har felles inngang og heiser. Skal man ha hund bør man ha egen inngangsdør.

 

Anonymous poster hash: 32991...c3a

 

 

Her er vi flinke og plukke opp og hive i søppla :) Våt hund greit, her er det et større problem med folk som spiser kvalmende luktende mat i heisen og mister deler av maten i heisen uten å plukke opp, alle de flekkene på speilet som ser ut som noen har skvist ut kviser i speilet. 

Du har lov og ha din egen mening, men jeg er helt i mot at de ikke hører til der, om grunnen er god og hunden ikke er til sjenanse mer enn andre menneskers latskap og ekle uvaner.  dess uten når ikke hunden min opp til speilet i heisen og rister seg sjeldent inne da vi har hånkle å trøke hun med ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...