Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kablet aksesspunkt - anbefaling?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter og klør meg i hodet, og blir ikke klokere av det... Håper på hjelp her...

 

Har en router fra Telenor som tar seg av det trådløse i huset. Fra den har jeg trukket en kabel ut til en sidebygning. I denne ønsker jeg et aksesspunkt, eller på godt norsk en "switch med wifi".

 

Altså, all datatrafikk inn til aksesspunktet kommer via kabel, og forgrenes til feks PS4 og smart tv med kabel. Det jeg ønsker i tillegg er å ha et trådløst "gjestenett".

 

Kjøpte en Jensen Router, og denne fungerte tilsynelatende utmerket. Plugget kabelen i WAN porten og fikk linje så det sang etter. Problemet er at jeg ønsker å få kontakt mellom smart tv og nettverkets mediacenter. Det virker ikke så enkelt, da Jensen routeren ikke kobler seg opp som en enhet på eksisterende nettverk, men "lager sitt eget".

 

Dette burde være såre enkelt, men alt jeg finner er aksesspunkt som har fokus på trådløs oppkobling, gjerne som en repeater. Det er ikke det jeg skal ha.

 

Vurderer en switch der ute, og så koble Jensen routeren på den, men det må da finnes noe som fikser dette i en boks.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av de mest spurte spørsmålene på nett og heldigvis enkelt å løse.

 

Skru av DHCP-server i router #2, koble kabel i LAN port (i denne rekkefølgen). Da benytter du switch- og aksesspunkt- funksjonaliteten i det som på "godt norsk" heter  'router med switch med aksesspunkt'.

 

Du unnlater dermed å benytte router-funksjonaliteten, som er opphavet til det problemet du opplever.

 

Før noen andre nevner det; jensen har et svært dårlig rykte som i min erfaring er begrunnet.  Du får (forhåpentligvis) til det du vil med den enheten du har, men det er ikke et anbefalt kjøp.

 

EDIT: Så ikke spørsmål om repeater/wireless roaming, men er usikker på om dette er noe som er et krav hos deg. Dette er noe mer problematisk og fungerer best med likt utstyr, men kan fungere greit uten. Det som er sentralt er om det er overlappende dekning. Dersom det ikke er det kan det fungere fint å bare ha to ulike nett som enhetene bytter mellom.

 

EDIT2: Misforsto. Dersom du kun skal ha to ulike trådløsnett, gjør som jeg orginalt skrev ;)

 

EDIT3: Jeg leser jo overhodet ikke. Glemte å adressere 'gjestenett' biten. Hva er krav her? Kun et eget trådløstnett? Skal det være segmentert/separert fra 'husnettet' må du ha utstyr som støtter dette. Hvis ikke er det fortsatt tut og kjør som beskrevet over.

Endret av process
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ja, det er nok Jensen som er det svake punktet her.

 

Så, hvis jeg fortstår meg selv rett....og det du sier så vil en annen router gjøre susen.

 

Med DHCP avslått så vil altså router nr 2 få tildelt en adresse av hovedrouter nr 1, feks 10.0.0.38, og fungere som en switch, samtidig som den vil videresende internettilgang fra hovedrouter nr 1, trådløst, til mobiler, pader og andre bærbare dudeditter, i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar

Hverken switch eller AP vil få ip adresse, de er rene såkalte L2 enheter. Enheter koblet til blir håndtert av router #1. Det kan være noe problematisk å administrere router #2 etter det er satt opp.

 

Du trenger i utgangspunktet ikke ny router, bare skru av dhcp og koble om.

 

Alternativt kan du kjøpe en switch og et AP.

Endret av process
Lenke til kommentar

Ville kjøpt en asus router, og satt den i AP modus. 

Og jeg ville kjøpt et dedikert AP og ikke en ruter i det hele tatt. Men når han først har en ruter så funker det process skrev. Om han også setter en statisk IP på Jensen ruteren så kan han til og med koble til webgrensesnittet deres å gjøre forandringer i den senere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville kjøpt en asus router, og satt den i AP modus. 

Og jeg ville kjøpt et dedikert AP og ikke en ruter i det hele tatt. Men når han først har en ruter så funker det process skrev. Om han også setter en statisk IP på Jensen ruteren så kan han til og med koble til webgrensesnittet deres å gjøre forandringer i den senere også.

 

Hvis han kjøper et AP så får han ikke med en 4port svitsj i den, som TS ønsker.

 

Man bruker ikke Jensen hvis man vil ha stabilt nett.... Det er hit and miss i starten, men du får alltid problemer med Jensen til slutt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...