Gå til innhold

[Løst] Demokrati indeks


Anbefalte innlegg

 

 

Noe vi etter DIN definisjon ikke har, fordi du tolker ord forskjellig fra andre brukere. Dette kalles semantikk, og er UTROLIG kjedelig å diskutere.

 

Ordet demokrati er IKKE åpent for tolkning, ei heller ordet tortur f.eks. Det finnes mange ting som er veldefinerte og ligger i ordet.

 

Men det er jo du som tolker det!

 

Det går ikke an å tolke et ord som er veldefinert både som ord og i særskilt historisk sammenheng. Slike ord er ikke åpne for tolking og er logisk definert på en måte alle kan forstå om de gidder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Noe vi etter DIN definisjon ikke har, fordi du tolker ord forskjellig fra andre brukere. Dette kalles semantikk, og er UTROLIG kjedelig å diskutere.

 

Ordet demokrati er IKKE åpent for tolkning, ei heller ordet tortur f.eks. Det finnes mange ting som er veldefinerte og ligger i ordet.

 

Men det er jo du som tolker det!

 

Det går ikke an å tolke et ord som er veldefinert både som ord og i særskilt historisk sammenheng. Slike ord er ikke åpne for tolking og er logisk definert på en måte alle kan forstå om de gidder.

 

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hva du sier uten å måtte tolke alle ordene, og det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noe vi etter DIN definisjon ikke har, fordi du tolker ord forskjellig fra andre brukere. Dette kalles semantikk, og er UTROLIG kjedelig å diskutere.

 

Ordet demokrati er IKKE åpent for tolkning, ei heller ordet tortur f.eks. Det finnes mange ting som er veldefinerte og ligger i ordet.

 

Men det er jo du som tolker det!

 

Det går ikke an å tolke et ord som er veldefinert både som ord og i særskilt historisk sammenheng. Slike ord er ikke åpne for tolking og er logisk definert på en måte alle kan forstå om de gidder.

 

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hva du sier uten å måtte tolke alle ordene, og det gidder jeg ikke.

 

 

Du kan fortelle folk at kuk betyr iskrem alt du vil, men det endrer ikke definisjonen på ordet og veldokumentert bruk av ordet og ordets opprinnelse. Skal du drive å redefinere ord, må du nesten delta i å brenne alle verdens bøker og spre usannheter og propagandaløgner i massemedier.

Lenke til kommentar

Nei. Les grunnleggende språkteori. Du er fullstendig på bærtur både formelt/prinsipielt og konkret.

 

Ja, du kan nok heller ikke stole på wikipedia, men jeg skal sitere fra den alikevel:

 

"Demos, a rhetorical term for the ordinary citizens of an ancient Greek city-state"

 

κρᾰ́τος ‎(krátosn ‎(genitive κρᾰ́τεος or κρᾰ́τους); third declension

  1. might, strength
  2. act of strength, act of valour
  3. (in the plural) acts of violence
  4. dominion, power

 

 

 

Sammen betyr ordene folk og makt, noe som er hele poenget med folkestyre på Norsk. Folkestyre betyr ikke at folket ikke har innflytelse, det betyr at folket HAR innflytelse, noe de ikke har i Norge, med mindre du regner den minimale innflytelsen folk har når de kan velge ett av flere råtne parti i en korrupt antidemokratisk prosess hvor partier som samler en allianseflertall da får rett til å diktere. Norge har ikke engang deling av makt.

 

 

 

Her litt om bakgrunnen til ordet demokrati siden du tydeligvis ikke forstår det:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Demokratia

 

 

Har du videre spørsmål får du spørre en Greker som har peiling på det Greske språk og forklar det som er så særs vanskelig for deg å forstå siden du da må akseptere at landet ditt ikke er et demokrati og alle implikasjonene det fører med seg. Det med betydningen av ordet demokrati er overhode ikke komplisert, selv et barn kan forstå det om de bruker litt tid. De eneste som nok ikke kan forstå det med demokrati er enten de som er under ond løgnerisk innflytelse eller som selv støtter tyranni.

 

Selv på siden på wikipedia som omhandler det falske Engelskspråklige såkalte demokratiet som alltid er selverklært som man erklærer på flyplassen at man ikke har noe å fortolle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

 

 

The term originates from the Greek δημοκρατία (dēmokratía) "rule of the people",[4] which was found from δῆμος (dêmos) "people" and κράτος (krátos) "power" or "rule", in the 5th century BC to denote the political systems then existing in Greek city-states, notably Athens; the term is an antonym to ἀριστοκρατία (aristokratía) "rule of an elite"

 

Ok, så jeg bruker wikipedia, men jeg kunne like godt vist deg med millioner av forskjellige "kilder" og flere av betydelig høyere kvalitet, men jeg gidder rett og slett ikke sløse tiden på noe du selv kan ta ansvar for.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Er det her jeg påpeker at ordet demokrati (δημοκρατία) ikke ble brukt i antikkens hellas?

 

At Demos kommer fra Demes som betyr distrikter, ikke folk.

 

At de, om jeg ikke husker feil, refereste til styret i Aten som Isonomy, som betyr "like lover" eller "likhet for loven" (dog dette siste har en helt annen betydning idag)

 

Demokrati ser ut til å ha oppstått, som ord og ide, på 13-14-15 hundretallet, så å basere ens tolkning av hva ordet betyr på Attic gresks, istedenfor på hva de som fant på ordet mente, ser litt merkelig ut. Det er forøvrig relativt vanlig å finne på nye ord for nye ideer basert på greske eller latinske ord.

 

 

http://www.etymonline.com/index.php?term=democracy

 

http://www.olinrevelation.org/NewWebsite/DemocracyEtymology.htm

 

PS. Jeg er selvsagt åpen for at noen kan henvise meg til bruken av ordet i noen av de originale greske tekstene, men når jeg ikke finner det i Aristotles beskrivelse av den Athenskensk konstitusjonen ...

 

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/collection?collection=Perseus:corpus:perseus,Greek+Texts&redirect=true

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...