Gå til innhold

Ny stasjonær PC (prisklasse: 8000-11000)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkort: ASUS MAXIMUS VII HERO

Prosessor: Intel 4790K

RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

GPU: ASUS GeForce GTX 780Ti 3GB

PSU: Corsair RM1000, 1000W + Rød slevet kabler.

HDD: Samsung SSD 840 EVO 250GB x 2 i RAID 0.

HDD2: 1 Tb WD green disk.

 

er ikke så ille, selv om du burde kanskje prøve å få GTX 980 til samme pris for 780 TI.

Hvis du kan vente noen måneder så GTX 1070 kanskje faller litt i pris.

Takk for svar, jeg er i midlertidig litt skeptisk til å kjøpe brukt for en såpass høy pris.

 

Jeg har sett på disse to:

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSIX2B200/msi-nightblade-x2b-200eu-gaming-pc#tab-store-availability-trigger

 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/gamingdata/lenovo-y700-34ish-90df001gmt/224046.12965/

 

noen tanker?

Lenke til kommentar

Med tanke på GTX 1070 kom ganske nydelig er det ganske dårlig kjøp.

 

Hvis du ikke vil ta risikoen på finn betalingsgaranti, hva med å høre med en venn om de kan bygge en pc til deg?

 

https://www.komplett.no/kampanje/6933/bygg-din-egen-pc

Takk igjen LMH1!

 

Jeg hadde bare håpet på at gitt jeg skal kjøpe en ny PC (ikke bygge eller kjøpe brukt), hva er det beste kjøpet?

Eller for å si det på en annen måte; hva er det minst dårligste kjøpet der ute:)

 

Setter pris på om noen har noen tips eller formening om dette:)

Lenke til kommentar

Sist gang jeg bygde, høsten 2013, var de ferdigbygde komplett-PCene omtrent prisjamne med selvbygg når man faktorerte inn fullpris Windows-lisens. Fordelen med å bygge selv var at jeg kunne velge hva jeg fikk.

 

Jeg tror den Lenovo-PCen du linker til er vanskelig å slå. Jeg ser Komplett ligger signifikant høyere med det de har. Den koster 1000 kr mindre enn "Black Refinery"-oppsettet i sticky-tråden her på forumet, og er omtrent ekvivalent; Lenovoen har i7 istedet for i5, 960 istedet for 970, 8gb minne vs 16gb samt mer lagring - og medfølgende Windows.

 

Lenovoen er likt spesifisert som denne til 12k: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/datamaskin/asus-g11cd-nr038t/229752.11066/

Endret av arehb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Multicom Tycho i522S Gaming PCIntel Core i5-6600K, 8GB, 1TB Harddisk, GeForce GTX 960 2GB, 600W, Uten operativsystem

Er vel det nærmeste du kommer selvbygd i dag til en lav pris, hovedkortet er ikke noe skryte over heller ikke cpu kjøler\PSU-

Skjermkortet er smule utdatert, bortsett fra det får du mye for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist gang jeg bygde, høsten 2013, var de ferdigbygde komplett-PCene omtrent prisjamne med selvbygg når man faktorerte inn fullpris Windows-lisens. Fordelen med å bygge selv var at jeg kunne velge hva jeg fikk.

 

Jeg tror den Lenovo-PCen du linker til er vanskelig å slå. Jeg ser Komplett ligger signifikant høyere med det de har. Den koster 1000 kr mindre enn "Black Refinery"-oppsettet i sticky-tråden her på forumet, og er omtrent ekvivalent; Lenovoen har i7 istedet for i5, 960 istedet for 970, 8gb minne vs 16gb samt mer lagring - og medfølgende Windows.

 

Lenovoen er likt spesifisert som denne til 12k: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/datamaskin/asus-g11cd-nr038t/229752.11066/

Takk Are.

Jeg tror jeg kommer til å gå for Lenovo'en. (rart at den du fant var 3000 dyrere, men tilsynelatende helt lik, solgt fra samme butikk)

Det bør vel også være mulig å oppgradere/bytte skjermkortet, ved behov senere, på denne også?

Lenke til kommentar

PC til 9000 med GTX 960 er... ugunstig.

 

Samtidig er det nå slik at Nvidia nettopp har sluppet sine nye grafikkort, og AMD kommer til å gjøre det ganske snart, så du finner flere gode kupp på bruktmarkedet der nå enn ellers. Om jeg hadde skydd tanken på å bygge hele maskinen selv ville nok jeg ha kjøpt en ferdig maskin uten GPU men med strømforsyning som gir rom for oppgradering fra Komplett, og så gjort en god deal på R9 290/390 eller GTX 970/980 brukt som jeg satte inn selv.

 

edit: Denne her fremstår f.eks. som et veldig godt kjøp. Om du da i tillegg kjøper denne og gjør følgende tweaks sitter du igjen med en god slump PC ift. pris:

Fjern tastatur

Bytt PSU til Corsair VS650

Bytt CPU til Intel Core i5-6600

Bytt RAM til Crucial DDR4 2133MHz 16GB

Sleng på en Samsung 850 EVO 250GB SSD under "SSD / Harddisk" (obs: behold disken under "Primær lagringsenhet" med mindre du vet du ikke trenger noe særlig lagringsplass)

 

Totalprisen skal da bli 7760 for PC + 1200 for brukt R9 290.

 

Selv om skjermkortet strengt tatt er et veldig godt kjøp og byr på nok kraft til å spille relativt krevende spill i en god stund fremover, er det nok det første du vil ønske å bytte ut når vi ser noen år frem i tid. Skjermkort er nok den komponenten som taper seg raskest i verdi. Derfor kan det være en god idé å gjøre et bruktkupp akkurat der, og heller kjøpe resten nytt. Maskinen jeg bygde i 2009 overlevde to GPU-oppgraderinger før jeg tok bryet med å skifte ut CPU+HK.

 

Har du bygd PC før, selv om det er 15 år siden, bør det ikke være noe problem for deg å skifte skjermkort. Det er snakk om å fysisk skli kortet inn i porten på hovedkortet, skru det fast med to skruer i kabinettet, koble til to kabler fra strømforsyningen, og installere drivere.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det verdt å bruke 1000 kroner ekstra for å få 960 i stedet for 950M? 

 

Det tror jeg fort det kan være.

 

Skal gå greit å oppgradere skjermkort i framtida, men kanskje ikke til de aller kraftigste variantene hvis PSU-en er i nedre grense av hva den må være med et 960-kort.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Hvis du vil skifte skjermkort, sa kan du ta Asus maskina med 950 kort, og kjøpe et GTX970.

Da vil du havne på 10300,- totalt:

 

ASUS G11CD-NR020T, 7990,-

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/datamaskin/asus-g11cd-nr020t/227111.11066/

ASUS GeForce GTX 970 Turbo 4GB, 2.290,-

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx-970-turbo-4gb/229421.11111/

 

 

Med forebehold om at Asus maskina kan oppgraderes, det står 950M i beskrivelsen, og det er skjermkort for bærbare.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

PC til 9000 med GTX 960 er... ugunstig.

 

Samtidig er det nå slik at Nvidia nettopp har sluppet sine nye grafikkort, og AMD kommer til å gjøre det ganske snart, så du finner flere gode kupp på bruktmarkedet der nå enn ellers. Om jeg hadde skydd tanken på å bygge hele maskinen selv ville nok jeg ha kjøpt en ferdig maskin uten GPU men med strømforsyning som gir rom for oppgradering fra Komplett, og så gjort en god deal på R9 290/390 eller GTX 970/980 brukt som jeg satte inn selv.

 

edit: Denne her fremstår f.eks. som et veldig godt kjøp. Om du da i tillegg kjøper denne og gjør følgende tweaks sitter du igjen med en god slump PC ift. pris:

Fjern tastatur

Bytt PSU til Corsair VS650

Bytt CPU til Intel Core i5-6600

Bytt RAM til Crucial DDR4 2133MHz 16GB

Sleng på en Samsung 850 EVO 250GB SSD under "SSD / Harddisk" (obs: behold disken under "Primær lagringsenhet" med mindre du vet du ikke trenger noe særlig lagringsplass)

 

Totalprisen skal da bli 7760 for PC + 1200 for brukt R9 290.

 

Selv om skjermkortet strengt tatt er et veldig godt kjøp og byr på nok kraft til å spille relativt krevende spill i en god stund fremover, er det nok det første du vil ønske å bytte ut når vi ser noen år frem i tid. Skjermkort er nok den komponenten som taper seg raskest i verdi. Derfor kan det være en god idé å gjøre et bruktkupp akkurat der, og heller kjøpe resten nytt. Maskinen jeg bygde i 2009 overlevde to GPU-oppgraderinger før jeg tok bryet med å skifte ut CPU+HK.

 

Har du bygd PC før, selv om det er 15 år siden, bør det ikke være noe problem for deg å skifte skjermkort. Det er snakk om å fysisk skli kortet inn i porten på hovedkortet, skru det fast med to skruer i kabinettet, koble til to kabler fra strømforsyningen, og installere drivere.

Da slo jeg til på forslaget ditt srbz, så får jeg satse på jeg klarer å få satt inn skjermkortet på egenhånd  ;)

 

Takk til alle andre som kom med forslag, responsen var over all forventning!

 

Når det kommer til skjerm vurderer jeg AOC G2460vq (1490,-), kan det være en OK match til valgt PC?

Endret av PedroFC
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper det AMD kortet, ville jeg nok ha kostet på 500,- til på monitor og kjøpt denne her:

 

AOC G2460PF, 144Hz Freesync monitor, 1.990,-

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/aoc-g2460pf/220395.10992/

Takk FBEN!

 

Jeg ser i midlertidig at det bemerkes på ulike review's at skjermen er litt lys, selv med innstillingene satt på lavest mulig nivå. Siden jeg er litt lyssensitiv er kanskje ikke denne skjermen den beste matchen for meg. Har du andre forslag i ca. samme prisklasse?

Endret av PedroFC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...