Gå til innhold

Ingen utdanning og fri for ungdomsrett, hva kan jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Er 22 år, og har ikke fullført vgs, pga dette går jeg mye å tenker på fremtiden og hva jeg skal gjøre med livet.

 

sløste bort mine år med ungdomsrett på på VG1 linjer som var helt feil for meg, etter å ha brukt opp ungdomsretten min søkte jeg om ett år til med ungdomsrett, dette brukte jeg til å søke meg inn på VG2 IKT fag. oppdaget desværre fort att IKT var noe jeg overhode ikke kunne tenke meg å jobbe med, å endte av diverse grunner opp med å ikke bestå eksamen det skoleåret.

 

I ettertid fikk jeg meg vikarjobb i helsesektor, hvor jeg jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming. Dette er en jobb som jeg stortrives med, syntes jobben er overraskende givende, og tror att dette er noe jeg kan holde på med til jeg er gammel å grå. Problemet er att jeg bare har en vikarstilling, og det kan fort gå lang tid uten noe jobb eller inntekt. Det er vanskelig eller nærmest umulig å få meg noen fast stilling innenfor dette uten utdanning.

 

Hadde jeg bare fått meg denne jobben tidligere i livet, så ville nok ting vært annerledes, men her sitter jeg altså, uten noen utdanning, og gruer meg over framtiden. Har sett en del på nettstudier, og vurdert dette, men er veldig usikker på om det egentlig lønner seg.

Hva burde jeg gjøre?

Setter stor pris på alt av råd!

Endret av Topkeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I samarbeid med NAV og din unge alder bør du jo kunne eksemeplvis kunne få noe hjelp under utdanning for å eksempelvis få fagbrev som Vernepleier eller Barne og Ungdomsarbeider..   Bor du i egen bolig og ikke har brukt opp dine 5år på VGS har du jo også rett på stipend om jeg ikke tar helt feil.. Jeg ville ha møtt opp på nærmeste NAV kontor og spurt om å få en time med en veileder.. Om du er heldig så kan de faktisk gi deg god hjelp :)

Lenke til kommentar

I samarbeid med NAV og din unge alder bør du jo kunne eksemeplvis kunne få noe hjelp under utdanning for å eksempelvis få fagbrev som Vernepleier eller Barne og Ungdomsarbeider..   Bor du i egen bolig og ikke har brukt opp dine 5år på VGS har du jo også rett på stipend om jeg ikke tar helt feil.. Jeg ville ha møtt opp på nærmeste NAV kontor og spurt om å få en time med en veileder.. Om du er heldig så kan de faktisk gi deg god hjelp :)

Har faktisk ikke vært i kontakt med NAV, men tror nok jeg må ta meg en tur dit!

Bor i egen bolig, men har gått 4 år vgs, og måtte som sagt søke om ett ekstra år for det siste året jeg gikk vgs, så tviler egentlig på att jeg har krav på noe stipend..

Endret av Topkeks
Lenke til kommentar

Har over 3 år høyer utdanning, 4 år på videregående og fullt av studielån.

 

Jobber nå i en jobb der jeg trives veldig bra, en jobb uten krav til utdannelse i det hele tatt. Jobbet tidligere som ingeniør, trivdes ikke like bra med den jobben.

 

Alle trenger ikke utdanne seg...

Lenke til kommentar

Har over 3 år høyer utdanning, 4 år på videregående og fullt av studielån.

 

Jobber nå i en jobb der jeg trives veldig bra, en jobb uten krav til utdannelse i det hele tatt. Jobbet tidligere som ingeniør, trivdes ikke like bra med den jobben.

 

Alle trenger ikke utdanne seg...

Og du tror du ville blitt annsatt i denne jobben uten noe utdanning på CV'en? Litt naivt spørr du meg..

Lenke til kommentar

Det er mange videregående skoler i bygde Norge, som mangler søkere til å fylle opp linjene de tilbyr, hvis det ikke er noe problem for deg å flytte, så er det en mulighet! Det er kanskje litt stor overgang å flytte fra en Norsk storby, hvis du bor der og har hele omgangskretsen din i byen. Samtidig er det også fordeler med å bo på en liten plass (1000-10000 innbyggere). Det er mye mindre kulturtilbud, som nok er mest negativt, men det gjør ihvertfall godt for den lille saldoen du kommer til å ha ved og studere. 

Lenke til kommentar

 

Har over 3 år høyer utdanning, 4 år på videregående og fullt av studielån.

 

Jobber nå i en jobb der jeg trives veldig bra, en jobb uten krav til utdannelse i det hele tatt. Jobbet tidligere som ingeniør, trivdes ikke like bra med den jobben.

 

Alle trenger ikke utdanne seg...

Og du tror du ville blitt annsatt i denne jobben uten noe utdanning på CV'en? Litt naivt spørr du meg..

 

 

Arbeidsgivere som KUN ser på CV-en, er aldri verdt å jobbe for.

Endret av Holl
Lenke til kommentar

 

Har over 3 år høyer utdanning, 4 år på videregående og fullt av studielån.

 

Jobber nå i en jobb der jeg trives veldig bra, en jobb uten krav til utdannelse i det hele tatt. Jobbet tidligere som ingeniør, trivdes ikke like bra med den jobben.

 

Alle trenger ikke utdanne seg...

Og du tror du ville blitt annsatt i denne jobben uten noe utdanning på CV'en? Litt naivt spørr du meg..

 

 

Nei, jeg spør ikke folk som konkluderer uten grunnlag... de synes jeg ikke er vits å bruke tid på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...